אפל וגוגל יספקו מידע בנוגע לאיסוף פרטים אישיים

פנייה של רשויות להגנת הצרכן מ-27 מדינות, כולל ישראל, הובילו לשינוי מדיניות זה, במסגרתו יידרשו ספקי האפליקציות לציין בחנויות איזה מידע אישי יישמר ומה יעבור גם לצד ג׳

 

אפל וגוגל יספקו מידע בנוגע לאיסוף פרטים אישיים

REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

גוגל ואפל הודיעו כי ספקי האפליקציות יידרשו לציין בחנויות האפליקציות שלהן איזה מידע אישי שומרת כל אפליקציה ואיזה מידע אישי החברה רשאית לחלוק עם אחרים. זאת בעקבות הפנייה שנעשתה באמצעות רשויות להגנת הצרכן מ- 27 מדינות החברות בארגון ICPEN (ר״ת של International Consumer Protection and Enforcement Network), אשר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בישראל חברה בו. אספקת מידע ברור ומקיף לצרכנים יאפשר להם להשוות ולבחור באפליקציות על בסיס השימוש במידע האישי שלהם. 

הארגון והרשויות החברות בו הגיעו למסקנה, כי המידע שנמסר לצרכן בעניין מדיניות הפרטיות אינו מספק. חנויות האפליקציות של אפל וגוגל נותנות לספקי אפליקציות מקום למסירת מידע אודות הפרטיות באופן שאינו מאפשר לספקי אפליקציות לספק לצרכנים את המידע ההכרחי באופן המהווה גילוי נאות. על פי ממצאי הארגון, כדי להגיע למידע בנושא על הצרכן לגלול יותר ממסך אחד ולהיכנס לקישור שמפנה את הצרכן למדיניות באתר של מפתח האפליקציה. לכן, 27 הרשויות חברו יחד ודרשו מענקיות הטכנולוגיה להתאים את המבנה של חנויות האפליקציות שלהן, כך שספקי אפליקציות יוכלו לספק לצרכנים את המידע ההכרחי אודות השימוש במידע שלהם בצורה ברורה ומקיפה במסך הראשי של האפליקציה בחנות.

 לאור חשיבות הנושא, על מנת להגביר את השקיפות ללקוחות העושים שימוש באפליקציות וכדי להעניק להם מידע מפורט בדבר האיסוף והשימוש של החברות במידע על אודותיהם - תמך ארגון הגג העולמי לפרטיות GPEN (ר״ת של Global Privacy Enforcement Network) בדרישה זו, ותמיכתו אף קיבלה ביטוי בפניהה שעשו הרשויות לחברות. גם הרשות להגנת הפרטיות בישראל חברה בארגון זה.

על פי הנכתב בפנייה, מחקרים מראים שצרכנים משווים בין אפליקציות באשר לאופן בו הן משתמשות במידע שלהם, אם הם מקבלים את המידע המתאים מראש. שקיפות היא תנאי מקדמי לכך: אם הצרכנים יקבלו מידע ברור אודות מדיניות הפרטיות של כל אפליקציה בזמן המתאים, הדבר יאפשר להם לקבל החלטות מושכלות לגבי אפליקציות על בסיס גילוי זה.

הקריאה המשותפת מתמקדת בליבת ההגנה על הצרכן: יידוע הצרכנים בשלבים מוקדמים לפני קבלת החלטה על רכישה/הורדת אפליקציה, באשר לפרט מהותי בעסקה ובמקרה דנן, מידע על איסוף ושימוש במידע אישי. דרישה בסיסית של הגנת הצרכן היא, שצרכנים יהיו מודעים להשלכות של הבחירות שלהם לפני שהם בוחרים להוריד את האפליקציה ולעשות בה שימוש.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: ״אני שמח על כך שענקיות האינטרנט נענו לדרישה המשותפת שלנו ושל עוד 26 רשויות מקבילות לנו בדבר הצגת מידע מפורט לגבי האיסוף והשימוש במידע האישי של הצרכנים בחנויות האפליקציות שלהן. הדבר נועד למנוע הטעיית הצרכנים באשר לאפשרות שהאפליקציות השונות יאספו ויעבירו מידע אישי על הצרכנים לגורמים אחרים. הרשות פועלת גם במרחב הבינלאומי על מנת להגן על הצרכנים״.

ד"ר  שלומית ווגמן, מ"מ ראש הרשות להגנת הפרטיות: "יוזמה חשובה ומוצלחת זו של רשויות להגנת הצרכן מרחבי העולם בה תמכו גם רשויות להגנת הפרטיות לרבות הרשות הישראלית, מצביעה על כך ששיתוף פעולה בין רגולטורים מתחומים שונים יכול לגרום לענקיות האינטרנט לחזק את פרטיות המשתמשים, וממחישה את העובדה שהוא מחויב המציאות לשם התמודדות עם אתגרי הכלכלה הדיגיטלית״.