משואה 750 במבצע ׳שומר החומות׳: המודיעין הגיע עד רמת המ״מ 

הרמטכ״ל, רב אלוף אביב כוכבי, השיג לפחות הישג אחד שרצה עוד מימיו כמח״ט - עושר מודיעיני לקצה המבצעי. נכון לשנת 2021, הוא מגיע עד המ״מ

כוחות חטיבה 7 ברצועת עזה במסגרת מבצע ׳שומר החומות׳

דובר צה״ל

משואה 750 קיימת בצה״ל באופן מבצעי החל מתחילת 2020 בפריסה חלקית בזרוע היבשה. המערכת משמשת לאימונים ולפעילות מבצעית והיא שדרוג של גרסה 700. במבצע ׳שומר החומות׳, נעשה שימוש במערכת באופן חלקי בלבד בשל העובדה שלא היה תמרון בתוך הרצועה. 

מודיעין אוטומטי עד דרגת המ״מ

״יש תכנית פריסה מסודרת של זרוע היבשה, כאשר המערכת מאפשרת לדרג המ״מ לתקשר עם זרוע הים והאוויר״, מסביר רס״ן עמוס שור, רמ״ד שו״ב במחלקת אמל״ח במז״י . ״אחד השדרוגים העיקריים של ה750 לעומת ה700 טמון בפריסת המערכת לדרג המ״מ. ה-700 הייתה עד דרג מ״פ. 

״שדרוג נוסף טמון בתפוקה המבצעית ביחס למערכת 700 הוא העושר המודיעיני. בגרסה הנוכחית כל צרכן במערכת מקבל באופן סלקטיבי את המודיעין ממאגרי אמ״ן בזמן אמת. ביחס לתפקידו, האזור הגיאוגרפי שבו הוא פועל ועוד. הרעיון הוא להמנע מהיצף מידע מחד ולספק מידע רלוונטי מאידך. 

״ב750 הקצה המבצעי מקבל מידע איכותי לאחר חקירה, המשמש כתשתית מודיעינית לתחילת המבצע. במהלך הפעולה, המערכת מעדכנת במודיעין זמן אמת. האוטומציה עובדת על בסיס אלגוריתמים, ללא התערבות אדם. המידע מגיע אוטומטי לצרכן המבצעי.״ 

עושר המידע מאפשר לפיקוד צה״ל לקבל החלטות מבוססות נתונים. המערכת מציגה, בין היתר, תמונת מצב כוחותינו ואיתור אויב (מיקום האויב). המערכת יודעת גם למצוא דפוסים במיקום אויב על בסיס מידע אמת שמוזן לה מהסנסורים בשטח ומאמ״ן.  

סגירת אש מהירה

״התקדמנו גם ביכולת סגירת מעגלי אש״, מסביר שור. ״בקומה הראשונה יש תמונת מצב כוחותינו ואיתורי אויב. בעת תמרון, זה עוזר לחיל האוויר לפעול ביתר חופשיות, היות ולא תוקפים אם יש כוחות שלנו בתא השטח. חלק מהדברים עדיין בעבודה, אבל יש התקדמות בהקשר זה. יש גם שיפור בתקשורת בין כוחות היבשה לזרוע האוויר והים לצרכי סיוע. 

״הכנסנו יותר אוטומציה ב750, בהקשר קבלת מידע מודיעיני. יש בסוף הרבה מידע, השאלה איך אתה מביא מידע לכוח מסוים, רלוונטי רק אליו - זה האתגר הגדול. אין סיכוי שידי אדם יעשו זאת, כאן יש התבססות על אלגוריתמים. גם לוגיקות דפוסי פעולה של האויב. הכל מבוסס על בינה מלאכותית.״ 

שור נשאל גם לגבי מערכת הדק חכם שאמורה להתבסס על משואה 750. ובכן, שור הסביר כי הדק חכם עדיין לא מבצעית בצה״ל. ״זו יכולת שתשולב בעתיד בצי״ד. היא לא הייתה בשום שלב במבצע ׳שומר החומות׳. עם זאת, כן הכנסנו לוגיקה של הפעלת אש לפי מכרז, ולא לפי הפעלת אש בסד״כ אורגני, אלא מרחבי. יש כבר כלים בצי״ד שעושים זאת. נעשה בהם שימוש חלקי בשומר החומות״, מסביר שור.  

הפללת מטרות

שאלה נוספת בהקשר משואה 750 היא התמיכה שלה ביכולת הפללת המטרות של צה״ל. במבצע שומר החומות עלה לכותרות בניין ארגוני העיתונות שהופצץ על ידי צה״ל בשל הטענה שחלק מהבניין שימש את חמאס. שור טוען כי גם בתחום ההפללה משואה 750 הראתה תוצאות טובות. 

״בסיכומים של המבצע, ראינו שמערכת 750 עבדה בצורה טובה והביאה יכולות גבוהות של הפללת מטרות - איתורי חמאס ומודיעין בזמן אמת. אמנם לא היה תימרון ויש נקודות לשיפור, אבל בסה״כ, יש שיפור שראינו במבצע״, אומר שור.  

״ללא קשר ל׳שומר החומות׳, אנחנו בוחנים את המערכת בסימולציות של תרחישי אמת. לשמחתנו, בחנו תרחישים רחבים יותר והמבצע לא הגיע אפילו לעשירית מהתרחישים שבחנו. מבחינת היקף, כמות משתמשים, והמאסה של תמרון קרוב. המבצע לא הגיע למקום שאתגר אותנו.״  

המטרה: שיפור אפקטיביות

שור מסביר כי המטרה של מז״י היא שיפור אפקטיביות הלחימה באמצעות דיגיטציה. ״אי אפשר להשוות את הלחימה בעזה כעת, עם עידן הרדיו. אנחנו ממשיכים להתקדם בציר הזה במטרה להפוך את מרכיבי האש לדיגיטליים ב750. כולל חיבור רחפנים ורובוטיקה למערכת. אנו רוצים למצות את היכולות האוטונומיות שיש בצה״ל. חלקן פעלו גם ב׳שומר החומות׳״, אומר שור. 

״המערכת מבוססת על ארכיטקטוטרה פתוחה, חיבור למערכות חיצוניות ועדכון גרסאות פשוט. המערכת החדשה עובדת גם בתאימות עם גרסה 700 עד שנשלים את הפריסה של 750.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית