פרשנות | האם המשטרה עושה שימוש במאגרים ביומטריים שאינם ברשותה? 

פרסום של המשטרה חושף חשד לטענה כי המשטרה עושה שימוש במאגר הביומטרי לטובת פתרון פשעים. במשטרה לא שקופים ומסרבים לומר האם כך הדבר 

אילוסטרציה. צילום: משטרת ישראל

פרסום שגרתי של המשטרה בדבר מעצר חשוב בהצתת קטנוע בחולון מעלה שאלות לגבי השימוש של המשטרה במאגרים ביומטריים שאינם ברשותה. המשטרה מחזיקה נתונים ביומטריים שנלקחו על ידה מאזרחים. אם מדובר במאגרים אחרים כמו זה של צה״ל או המאגר הביומטרי, המשטרה נדרשת לבקש היתר משפטי מיוחד. 

במקרה הנידון, המשטרה הצליחה לחשוף זהות חשוד בהצתת קטנוע בחולון, הודות לפענוח טביעת אצבע מהזירה. ״המשטרה פתחה לפני כחודש בבדיקת נסיבות אירוע שריפה של קטנוע בחולון, במסגרתה בחנו חוקרי מרחב איילון את הזירה ועלה החשד כי מדובר בהצתה״, נכתב בהודעת המשטרה. 

״בתוך כך, המשטרה פתחה בסריקות במקום האירוע אחר חשוד, לצד איסוף ממצאים פורנזיים ואחרים מהזירה, שהביאו בסופו של הליך  לחשיפת זהות חשוד, בהתאם לטביעת אצבע שנמצאה בזירה.״ בעקבות התאמת טביעת האצבע, המשטרה עצרה את החשוד במעשה, תושב חולון כבן 19, והוא נלקח לחקירה במרחב איילון, בסיומה נכלא. 

התעכבות על הפרטים תעלה כי לקח למשטרה חודש לפענח את התיק והפענוח התבצע על בסיס טביעת אצבע. בלוגיקה פשוטה, מז״פ לוקחים טביעות אצבע מהזירה מיד עם דיווח המקרה למשטרה. כלומר, באותו יום. השוואת טביעת אצבע שנמצאה בזירה מול המאגר המשטרתי, לוקחת כמה שעות. לא חודש. 

מדוע חודש? ובכן, עולה חשד כי במקרה זה טביעת האצבע של החשוד לא נמצאה במאגר המשטרתי והיה צורך לפנות למאגרים אחרים. כאמור, המאגר הביומטרי של משרד הפנים או המאגר של צה״ל (החשוד בן 19). אם התבצעה פניה כזו, זה הליך שלוקח זמן. צריך אישור שופט והליך מנהלתי מול בעל המאגר. 

שאלתי במשטרה, לצערי אין שקיפות במקרה זה. במשטרה טוענים שהמקרה עדיין בחקירה ולכן לא ניתן למסור פרטים. טענתי מנגד שאין מדובר בפרטים אודות החשוד, אלא שאלה האם המשטרה השתמשה במאגר ביומטרי לא שלה במקרה זה. ואם כן, איזה. כאמור, תשובה אין. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית