דעה | בלבנון ובישראל מסתירים מידע בטיחותי שעשוי למנוע תאונות נפיצים

בלבנון מסרבים לפרסם את דו״ח הממצאים סביב אסון נמל ביירות. בישראל מסרבים לפרסם את דו"ח גורן בנוגע לבטיחות איחסון זיקוקי דינור. ״מעניין איזה דו"ח נזכה לראות קודם״, אומר דני קרוננברג

UNOCHA - A view of the port area devastated by the massive explosion that took place on 4 August in Beirut, Lebanon. https://news.un.org/en/story/2020/09/1073252

לפני מספר ימים פורסם כי צוות החקירה הצרפתי שחקר את אירועי הפיצוץ האדיר בנמל ביירות, הגיש את דו"ח ממצאי החקירה לממשלת לבנון, כעשרה חודשים לאחר האירוע. ניתן היה לקוות שממשלת לבנון תפרסם את הדו"ח הזה, כדי שהלקחים שהופקו ושפורטו בדו"ח יוטמעו, על מנת לשפר את הבטיחות ועל מנת למנוע אסונות אחרים ברחבי העולם. אין ספק שהתקשורת הייתה שמחה לדווח על ממצאי הדו"ח, שגם עשויות להיות לו משמעויות פוליטיות בלבנון.

למרות זאת, לא איתרתי פרסומים לגבי ממצאי הדו"ח, ועולה החשד שייתכן שממשלת לבנון מסתירה את ממצאי הדו"ח, כמקובל במזרח התיכון ובמדינות נחשלות באפריקה ובדרום אמריקה. אך לפני שנביע ביקורת על ממשלת לבנון, אפשר גם להביע ביקורת על מדינה מערבית המתיימרת להיות המתקדמת ביותר במזרח התיכון.  כרגע, גם בלבנון וגם בישראל משרדי הממשלה מסתירים מידע בטיחותי שעשוי למנוע תאונות נפיצים.

כידוע, אחד השלבים באסון הפיצוץ בנמל ביירות היה ייזום בלתי מתוכנן של זיקוקי דינור שאוכסנו במחסני נמל ביירות.  בישראל, כבר לפני שנים הוכן דו"ח גורן בנוגע לבטיחות איחסון זיקוקי דינור. למרות שהדו"ח לא הוגדר כדו"ח סודי, המשרד להגנת הסביבה נמנע מזה שנים לפרסם את ממצאי הדו"ח הזה.  בעקבות פניות של "ישראל דיפנס" למשרד להגנת הסביבה בבקשה לפרסם את דו"ח גורן, לפני מעל חודשיים המשרד להגנת הסביבה השיב: "אנו נבחן את אפשרות פרסום הדו"ח".

ישפטו הקוראים הנבונים, האם במשרד הגנת הסביבה פועלת במרץ וועדה של מומחים הדנה, כבר במשך למעלה מחודשיים, האם יש לפרסם את דו"ח גורן, או שהתגובה של המשרד להגנת הסביבה נועדה רק לטאטא את הנושא אל מתחת לשטיח, ואולם למעשה בישראל פועלים כמו שפועלים בלבנון, ובפועל מסתירים את הדו"ח.

מסתמן שבימים הקרובים, אמורה לקום ממשלה חדשה, ושרה חדשה אמורה להיכנס לתפקידה במשרד להגנת הסביבה. אני סבור כי על עובדי המשרד להגנת הסביבה, מוטלת החובה לפתוח את הכספת שבה נשמר דו"ח גורן, להראות אותו לשרה החדשה ולהסביר לה מדוע הוא לא פורסם עד היום, ומי בעלי האינטרסים שלחצו על מניעת פרסום הדו"ח.  יש לקוות שעובדי המשרד לא יסתירו את דו"ח גורן מהשרה החדשה כפי שהסתירו אותו מהציבור.

באותה הזדמנות, השרה החדשה תוכל לקבוע את מדיניות המשרד לגבי שקיפות מידע ואת רמת כיבוד זכות הציבור לדעת שהיא מבקשת להנהיג במשרד.  בינתיים, מעטה החשאיות שהוטל על דו"ח גורן, רק מגביר את סקרנות הציבור לגבי התוכן שלו. מעניין איזה דו"ח נזכה לראות קודם: הדו"ח הצרפתי לגבי אסון הפיצוץ בנמל ביירות, או דו"ח גורן לגבי בטיחות איחסון זיקוקי דינור.

נותר רק לקוות ששני הדו"חות יפורסמו עוד לפני יום השנה לאסון הפיצוץ בנמל ביירות, שיחול עוד כחודשיים. כאשר דו"ח גורן יפורסם על ידי המשרד להגנת הסביבה, "ישראל דיפנס" ישמח להעמיד אותו לרשות קוראיו.

המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר ענף בטיחות נפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית