דיווח: באירן מקווים לחזור להסכמות הגרעין עד אוגוסט 

בסבא״א טוענים כי המלאי הנוכחי של איראן כולל 62.8 קילוגרם (138.5 פאונד) אורניום המועשר עד 20% ו -2.4 קילוגרמים מועשרים עד 60%

על פי פרסום בבלומברג,  איראן הודיעה כי היא מקווה שתוכל להחיות את הסכם הגרעין עם מעצמות העולם עד אוגוסט, כאשר ממשלו של הנשיא חסן רוחאני יסתיים, ולהגיע להסכם עם ארה"ב שתקל על הסנקציות על כלכלתה ויצוא הנפט שלה. עלי רביעי, דובר ממשלת איראן, אמר כי "אין מכשולים" בדרכו של המשא ומתן בווינה הנמצא בשבוע השמיני להחזרת ההסכם מ -2015. 

על פי Khaaasteh, חזרה להסכם עתידה להיטיב גם עם חברות התעופה הגדולות, ביניהן איירבוס, בואינג וATR. אלו, כך לפי הפרסום, עתידות להכנס למו״מ על מכירת מטוסי נוסעים חדשים עם איראן. זאת, כתלות בביטול הסנקציות הרלוונטיות על איראן מצד ארה״ב. 

פרסומים אחרים טוענים כי איראן ממשיכה בינתיים להפר את הסנקציות, במהלך מתריס שהחל לאחר יציאת ארה״ב מההסכמות לפני כשלוש שנים. לפי דיווח של AP, דו״ח סודי של האו״ם טוען כי מאז פברואר, איראן לא מעבירה לסבא״א נתונים רלוונטים לפיקוח על אתרי הגרעין שלה. 

״הסוכנות האטומית של האו"ם לא הצליחה לגשת לנתונים החשובים לפיקוח על תוכנית הגרעין האיראנית מאז סוף פברואר, כאשר הרפובליקה האסלאמית החלה להגביל את הבדיקות הבינלאומיות במתקניה, כך מסרה הסוכנות ביום שני״, נכתב בדיווח. 

״בעוד שסבא"א ואיראן הכירו מוקדם יותר בהגבלות בגישה למצלמות מעקב במתקנים איראניים, הדיווח של יום שני הראה כי הם הרחיקו לכת הרבה יותר. בסבא״א הודו כי היא יכולה לספק רק אומדן למאגר הגרעיני הכולל של איראן מכיוון שהיא ממשיכה להעשיר אורניום ברמה הגבוהה ביותר אי פעם.״ 

בדו"ח המסווג של סבא"א,  הסוכנות פרסמה אומדני מלאי איראן ולא נתונים מדויקים, ואמרה כי החל מה- 22 במאי, סך מלאי האורניום המועשר באיראן היה 3,241 ק"ג (7,145 פאונד), עלייה של כ- 273 ק"ג (600 פאונד) לעומת הדו"ח הרבעוני האחרון. 

ב- AP טענו כי מדובר בירידה ביכולת ההעשרה ורמזו כי נראה כי זה קשור לחבלה בנתנאז. ״זה ירד מעלייה של כמעט 525 קילוגרמים (1,157 פאונד) שדווחו בדוח הרבעוני האחרון (זה הקודם לאומדן כעת).״ עם זאת, הירידה בתפוקה יכולה להיות קשורה גם להחלטת ממשלה באיראן כצעד בונה במסגרת המו״מ. כך שלא ניתן לדעת בוודאות. 

בסבא״א הוסיפו כי המלאי הנוכחי כולל 62.8 קילוגרם (138.5 פאונד) אורניום המועשר עד 20% ו -2.4 קילוגרמים מועשרים עד 60% - הרבה מעל לטוהר 3.67% המותר במסגרת ה- JCPOA.

אולי יעניין אותך גם