בתעשיה האווירית של טורקיה משדרגים מטוסי קרב מסוג F-16 

לטורקיה יש צי גדול מאוד של 270 מטוסי F-16 מבלוקים שונים. מדובר על החלפת בין 1,200 ל-1,500 חלקים בכל מטוס

By Robert Sullivan - commons file, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=68314427

מאז נשללה מטורקיה האופציה לרכוש מטוסי F-35 מארה"ב משקיעה המדינה מאמצים בשני כיוונים – שדרוג והארכת חייהם של מאות מטוסי קרב F-16 של חיל האוויר הטורקי, והמשך, אם כי איטי ומעוכב, פיתוח מטוס קרב טורקי משלה TF-X. 

לטורקיה יש צי גדול מאוד של 270 מטוסי F-16 מבלוקים שונים, והיא אחת מחמש מדינות בעולם המייצרות בתעשיה האווירית שלה מטוסי קרב אלו. במשך השנים עשו התעשיות הביטחוניות של טורקיה מספר רב של תכניות לשינויים, שיפורים ושדרוגים במטוסים אלו. התכניות כונו PEACE ONYX, ובוצעו שינויים בכנפיים, בחלקי גוף ובמערכות אוויוניקה.  

מתחילת שנה זו החלה התעשיה האווירית הטורקית TAI בתכנית להארכת חייהם של עשרות מטוסי F-16  מ-8,000 ל-12,000 שעות טיסה. איסמעיל דמיר, ראש תעשיות הביטחון, הסביר כי השדרוג והארכת החיים כוללים שינויי מבנה, החלפות וחידוש ציוד ומערכות וכי מדובר על החלפת בין 1,200 ל-1,500 חלקים בכל מטוס.

התעשיה האווירית הטורקית היתה שותפה בתכנית ייצור חלקים למטוסי חמקן F-35 של לוקהיד מרטין. אך מאז בוטלה עסקה זו הואצו תכניות השדרוג של מטוסי קרב קיימים. רק השבוע הודיע המזכיר החדש של חיל האוויר בממשלת ארה"ב פרנק קנדל שארה"ב תפעל להפסקת השתתפותה של טורקיה בייצור חלקים למטוסי F-35. בטורקיה ייצרו חלקים של המנוע וגוף המטוס.

טורקיה מנסה לייצר מטוס קרב משלה TF-X אולם חלו עיכובים בפרוייקט, ועדיין לא ברור איזה מנוע יהיה למטוס. הטורקים מדברים עם רולס רויס לייצור מטוס עבור המטוס שלהם. מקורות שונים מוסרים כי מטוס הקרב הטורקי המתקדם יהיה דו-מנועי, טייס אחד, ציוד אלקטרוני וחימוש מתקדמים ותכונות חמקניות. המטוס אמור לטוס בשנת 2029. 

בינתיים טורקיה ממשיכה להיות יצואנית נשק פעילה: השבוע הודיעה פולין שהיא רוכשת 24 כטמ"מים טורקיים  מסוג ביירקטאר TB2 הנמצאים גם בשירות צבא טורקיה,  ואילו הפיליפינים תקבל בקרוב שנים מתוך ששה מסוקי T129 ATAK תוצרת התעשיה האווירית של טורקיה. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית