2200 פגזים במשך 11 ימי המבצע: תפקידה של הארטילריה במבצע ׳שומר החומות׳

מבצע 'שומר החומות' היום שאחרי: גדוד תומ"תים M-109 תותח 'דוהר' סביב רצועת עזה. ראיון מיוחד עם המג"ד, סא"ל דניאל קרויזמן

צילום: דובר צה״ל 

גדוד תומ"תים 55, חטיבת האש 215, גדוד 'דרקון'. מפעיל תותחים מתנייעים M-109, 155 מ"מ, 'דוהר׳ - כלי הארטילריה הכבד ביותר בצה"ל. במבצע 'שומרי החומות' השיג גדוד 55 שיא - ירי של 2,200 פגזים במשך 11 ימי המבצע, וזה נחשב לכמות גדולה מאוד של תחמושת שהומטרה על מטרות ברצועת עזה בימי המבצע. עוד ייחוד של גדוד 55: היה הכוח הצה"לי היבשתי היחיד שהשתתף במבצע ואיננו חיל אוויר, במבצע שרובו ככולו בוצע על ידי ה'כחולים'.

המטרה: לשתק את המרחב
על המעבר המהיר משגרת אימונים בצפון לשגרת חירום בדרום, מספר לישראל דיפנס מג"ד 55 סא"ל דניאל קרויזמן: "הגדוד היה בתעסוקה בגזרת אביבים בצפון במסגרת אוגדה 91. אך הסתיים האימון בצפון, טיפלנו בכלים, בדקנו כשירויות שונות, ואז נחתה הפקודה לשלוש סוללות התותחים של הגדוד לנוע דרומה ולהיערך מול רצועת עזה. במשך הלילה פרסו שלוש הסוללות בעמדות לאורך הרצועה, מצפונה ועד דרומה, ומהר מאוד פתחנו בירי תותחים אל מטרות חמאס". 

לתותחי 155 מ"מ של גדוד 'דרקון' המתין מגוון מטרות ברצועה בימי הלחימה. מטרות מיסוך של כוחותינו, ירי נגד איומי נ"ט על כוחותינו, ירי אל מטרות קרוב לגדר. המג"ד מסביר: "כאשר אתה יורה כמות נכבדה של פגזים לעבר מרחב שממנו משגרים טילים לעבר ישראל, אתה משתק את המרחב ואנשיו, מטריד קשות את העוסקים במלאכת שיגור הרקטות, ומונע מהאויב להגיע למרחבים האלו. שיתוק, הטרדה ומניעה".

במדפים סגורים
במבצע כמו 'שומרי החומות' הגדוד ירה במשך רוב שעות היום ללא הפוגה כדי לשמור על רציפות האש. לוחמי גדוד התותחנים ידעו שהם מטווחים על ידי האויב באזורי הפריסה. ואמנם, במשך ימי המבצע היו שלוש נפילות בשטח ההיערכות והפריסה של סוללות גדוד 55. 

סא"ל קרויזמן: "בגלל הירי לכיוון שלנו נאלצו הלוחמים לפעמים לפעול בתוך ה'דוהר' במדפים סגורים, כי אתה תחת אש ואתה חייב להמשיך לתת אש. ולכן אתה בפנים וממשיך לפעול. זה מצב שלא קורה בשגרה. יש לציין שהגדוד פעל בצורה מיטבית גם בתנאי סיכון. לכך מתאמנים". 

במבצע 'שומרי החומות' פיקד סא"ל קרויזמן על ארבע סוללות, שלוש אורגניות של הגדוד שלו ועוד סוללה שסופחה אליו. בכל סוללת תומ"ת יש שתי פלגות, בכל פלגה שלושה תותחים. ציוד נוסף בגדוד: נגמ"ש 'אלפא' שמביא תחמושת, ושבעה כלי רכב גדולים תוצרת חברת 'אושקוש' ותפקידם להביא תחמושת מבסיס חימוש אחורי אל הסוללות. פיקוד הגדוד: מג"ד בדרגת סגן אלוף, מפקד סוללה בדרגת סרן וסגן מפקד סוללה בדרגת סגן. 

רואים לייב את הפגיעות: רוכב שמיים
מג"ד 55 מרבה בשבחי יחידת 'רוכב שמים' (רוכ"ש), יחידת כטמ"מים קטנים, שהיא העיניים הקדמיות והעיליות של גדוד תותחנים בשדה הקרב. קרויזמן: "יחידת רוכ"ש מפעילה כלי טיס, אך שייכת לחיל התותחנים. היא יחידה אורגנית של חטיבת האש 215 שעמדה לרשותי ב'שומרי החומות'. במערכה מסוג זה אין צורך בקת"ק, קצין תצפית קדמי. 

"הכטמ"מים של רוכ"ש מסייעים לסגירת מעגל מהירה של האש. אנו יכולים לראות ב-LIVE על המסך הקטן של רוכ"ש את הנפילות של הפגזים שירינו. אני מסתכל במסך ויכול לתת פקודת אש, לצפות בביצוע הירי ולתקן, ירי קצר, ירי ארוך, לפי העניין, והכל במהירות בזמן אמת. 

״המיזוג הזה בין סוללת תותחים לכטמ"מים הוא יכולת מבצעית חדשה יחסית ובוצע מבצעית לראשונה במבצע זה. הכטמ"מים של רוכ"ש נמצאים כל הזמן באוויר למען הרציפות, וזה ללא ספק מכפיל כוח משמעותי מוכח להפעלת אש  מדוייקת". 
חמש מטרות בו-זמנית

היכן נמצא פיסית המג"ד בעת ירי של סוללות הגדוד? על פי  הערכת מצב ואפשרויות השליטה על הכוחות קובע המג"ד את מיקומו במפג"ד, מפקדת הגדוד, ובמקביל הוא נע בין הסוללות. 

על המפקדים להיות קרובים למפי"ק, מפקדת ירי קדמית, שהיא ליבת האש של הגדוד והחטיבה. על פי התו"ל של גדודו, יכולה סוללת תומ"תים להעסיק באש שתי מטרות במקביל בו-זמנית. אולם המג"ד מעיד כי במקרי צורך "ירינו גם לארבע או חמש מטרות בו-זמנית כדי לכסות שטח נרחב". 

טווח הירי של תותחי M-109 הוא עד כ- 20 ק"מ. בממוצע יורים לטווחים שבין 10 ל-19 ק"מ, ובמבצע 'שומרי החומות' הגיע הגדוד לקצה גבול היכולת של הכלי, כלומר ירי למרחקים של 19.5 ק"מ. הגבול המותר הוא 19.8 ק"מ.  כלי היריה של הגדוד תותחי  M-109 הם ישנים, כמעט בני 60, אולם "עושים את העבודה היטב עד היום". תותח זה הוא אחד הכלים הוותיקים ביותר בזרוע היבשה של צה"ל, אך יעיל מאוד כשמפעיליו הם לוחמי חדורי מוטיבציה גבוהה.

לפי עדות מפקדם: "נכון שתותחן תומ"ת יורה למרחוק ואיננו יכול לראות את המטרה, בניגוד לטנקיסט  שיורה  בתותח  הטנק לטווח קצר בהרבה, ולרוב רואה את הפגיעה. גם אנחנו בירי קצר לטווח קרוב יכולים לראות לפעמים עשן נפתח במטרה, סימן שפגענו". 

מלחמה ללא מגדר
חיל התותחנים מצטיין בתעסוקת נשים בתפקידי לחימה ותפקידים אחרים. בגדוד 55 יש 25 לוחמות, ועוד בנות משרתות במפי"ק בתכנון והעברת נתוני ירי לצוותי התומ"תים וכך הן מסייעות בניהול אש סוללתית. גם ביחידת 'רוכב שמים', השייכת לחת"ם, לוחמות רבות.

המג"ד סא"ל דניאל קרויזמן הוא בן 33, כ-16 שנה בחיל התותחנים, תושב חולון, נשוי ואב לשנים. מילא כמה תפקידי פיקוד בחיל: מג"ד מילואים, מג"ד אימון מתקדם בשבטה ותפקידי נוספים. דניאל רואה חשיבות בעובדה שהגדוד עבר במהירות וביעילות רבה משגרה לחירום בעת המעבר מתרגיל גדול בצפון למבצע ירי בדרום, וזה בוצע בהצלחה ללא התרעה מוקדמת. 

לקחים נוספים ממבצע 'שומרי החומות': עוצמת הארטילריה באה היטב לידי ביטוי במבצע בעזה. כמות עצומה של פגזים נופלת על מטרות בזמן, במקום ובעוצמה הנדרשת. לכך מתאמנים, וזה הוכיח את עצמו. הגדוד, כל לוחמיו ותותחי 'דוהר' עמדו במבחן. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית