ארה״ב: מטוסי התדלוק KC-46 תחת ביקורת ציבורית

דו״ח מבקר הפנטגון מותח ביקורת על חיל האוויר האמריקני: ״היו צריכים לשים לב מזמן״. על החיל לשלם כמאה מיליון דולר לתכנון מחדש של ה-BOOM וצפויה דחייה של כחמש שנים במסירת המטוסים ללקוחות

By USAF Christopher Okula - usaf.mil, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=70105409

דו״ח מבקר הפנטגון מותח ביקורת על חיל האוויר האמריקני בעניין מטוס התדלוק KC-46 (בואינג), שבו התגלו כשלים טכניים בצינור התדלוק (BOOM), שבעזרתו המטוס מתדלק באוויר מטוסים אחרים. מטוסי KC-46 נמצאים ברשימת הרכש של חיל האוויר הישראלי.

מועד האספקה לחיל האוויר נקבע לשנת 2025, וישראל מבקשת להקדים לאספקה ב-2023 בגלל התיישנות מטוסי התדלוק הנוכחיים של חיל האוויר, מטוסי 'ראם', המבוססים על מטוסי בואינג  707. דו״ח מבקר הפנטגון קובע, כי במשך שנים היו סימנים שחייבים היו לגרום לחיל האוויר האמריקני לבחון ביתר קפדנות את התקלות שהתגלו בצינור התדלוק, ועתה על החיל לשלם כמאה מיליון דולר לתכנון מחדש של ה-BOOM.

כבר בשנת 2018  התגלה שלצינור התדלוק אין יכולת לתדלק את כל מטוסי חיל האוויר, אלא רק מטוסים מסויימים. אולם, קובע דוח המבקר, חיל האוויר האמריקני לא הקפיד על עריכת ניסויי עומק, ובסופו של דבר הסכים החיל לשאת בהוצאה של כ-100 מיליון דולר לתכנון מדש של צינור התדלוק. אלא שמדובר בתהליך ממושך שלא יתחיל לפני חדש ינואר 2024 ובדחייה של כחמש שנים במסירת המטוסים ללקוחות. 

חברת בואינג ביצעה שינויים ושיפורים בצינור ובמערכת הממוחשבת המפעילה אותו, אך חיל האוויר לא ביצע ניסויי טיסה ותדלוק בהתאם. נתגלו קשיים בתדלוק מטוסי קרב כמו F-16, מטוס התקיפה  A-10. 

חברת בואינג אמורה למסור ללקוחות 179 מטוסים, ועד כה מסרה 40 מטוסי תדלוק KC-46 לחיל האוויר האמריקני. בגלל הכשלים קיבלו המטוסים אישורים לתדלוק סוגים מסויימים של מטוסים ובתנאים מוגדרים. DEFENSE NEWS מוסר כי המטוס הזה לא יהיה מבצעי לפחות עד שנת הכספים 2024. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית