קרואטיה החליטה: מטוסי קרב ראפאל תוצרת צרפת במקום מיג-21 רוסיים

בעבר הלא רחוק שקלה קרואטיה לרכוש עבור חיל האוויר שלה 12 מטוסי F-16  'ברק' ישראליים "יד שנייה", אך העסקה לא יצאה לפועל. רה״מ  פלנקוביץ צייץ שנבחרו המטוסים הצרפתיים כי "המחיר היה מצויין"

מטוס ראפאל, צילום מתוך אתר חברת Dassault Aviation

קרואטיה עוברת ממטוסי קרב רוסיים למערביים: הממשלה הודיעה שמטוסי הקרב הבא של חיל האוויר יהיו ראפאל תוצרת מפעלי דאסו, והם יחליפו את מטוסי הקרב הרוסיים מיג-21.

בעבר הלא רחוק שקלה קרואטיה לרכוש עבור חיל האוויר שלה 12 מטוסי F-16  'ברק' ישראליים "יד שנייה", אך העסקה לא יצאה לפועל, וראש הממשלה אנדריי  פלנקוביץ צייץ שנבחרו המטוסים הצרפתיים כי "המחיר היה מצויין", קרואטיה תקבל את הדגם המתקדם F3R וכך יהיו לה מטוסי קרב המתקדמים ביותר בחלק זה של העולם.

סוכנות רויטרס דיווחה ששווי עסקת מטוסי ראפאל הוא 1.22 מיליארד דולר. הבחירה במטוסים צרפתיים באה אחרי שלקרואטיה הוצעו  מטוסי קרב אמריקניים F-16, מטוסי 'גריפן' שוודיים, מטוסי 'יורופייטר טייפון' מאטליה ומטוסי F-16 משומשים מנורבגיה, מיוון ומישראל.

באתר The Drive נכתב,  עסקה עם ישראל דיברה על 500 מיליון דולר תמורת 12 מטוסי F-16 משומשים, וכי העסקה בוטלה בשנת 2019 אחרי שהקונגרס האמריקני סירב לאשר את עסקת העברת המטוסים מישראל לקרואטיה. האמריקנים דרשו להסיר מהמטוסים  מערכות שונות, אך  הדבר לא היה  מעשי שכן המטוסים היו רוויים במערכות אביוניקה ונשק ישראליות.

חיל האוויר של קרואטיה יעבור עתה ממטוסי קרב דור 2 חמושים בטילי אוויר-אוויר קצרי טווח למטוסי קרב דור 4  מצויידים במכ"ם מתקדם, טילי א/א 'מעבר לקו ראייה', יכולות תקיפה מדוייקת ויתרונות נוספים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית