״שומר החומות״ הביא לכוכבי הארכת כהונה

כפי שצפינו: הרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי, הראה שהוא יודע לנהל מערכה אווירית בעזה ובאין ערך מוסף בהחלפת רמטכ״ל בעת זו - נתניהו וגנץ החליטו להאריך לו את הכהונה בשנה נוספת 

צילום: דובר צה״ל 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ סיכמו ביניהם להאריך את כהונתו של הרמטכ״ל אביב כוכבי בשנה נוספת. ההחלטה תובא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה. ראש הממשלה משוכנע שתהיה לכך תמיכה רחבה בקרב חברי הממשלה. 

שר הביטחון גנץ אמר הבוקר: "הרמטכ"ל כוכבי מוביל את צה"ל בשנתיים וחצי האחרונות בתהליכים משמעותיים של בניין הכוח ותפיסת הפעלה רב מימדית תוך שילוב כלל הזרועות והגדלת הקטלניות. הארכת המינוי תאפשר להמשיך ולממש את מרכיבי תר"ש תנופה, שבאו לידי ביטוי ביכולות חסרות התקדים שהציג צה"ל במבצע "שומר החומות", וכן בפעולות המבצעיות שהתקיימו בתקופה האחרונה במגוון זירות הלחימה. 

״בשנה האחרונה תחת הרמטכ"ל כוכבי, רתם צה"ל גם את יכולותיו האזרחיות לטובת סיוע במשימות לאומיות ובראשן המאבק בקורונה, דבר שביצר את מקומו של צה"ל כנדבך בלתי נפרד מהחברה הישראלית וממערך החירום הלאומי האזרחי. הרמטכ"ל מהווה עוגן של יציבות פיקודית ומבצעית. הארכת כהונתו בעת הזו של שינויים אזוריים ואתגרים ממגוון זירות, היא קריטית לביטחון ישראל."

אצרף לכאן את הסיפא של מאמר הדעה שפורסם אצלנו לפני ארבעה ימים

בשקלול רחב: אין ערך מוסף בהחלפת רמטכ״ל בעת זו

לסיכום, טרם ברור האם ניהול המבצע תרם או לא להארכת הכהונה של כוכבי. מצד אחד, נתניהו יכול לזרוק עליו את האשמה ולא להאריך לו את הכהונה. מצד שני, לא נראה שבתנאים המדיניים, הכלכליים והפוליטיים, יש ערך מוסף בהחלפת הרמטכ״ל בסוף שנה זו.  

בהיבט כלכלי, אין ממשלה, אין תקציב ויש בור תקציבי בגלל הקורונה. אז רמטכ״ל חדש לא יוכל לעשות כלום בהיבט בניין כוח יותר מאשר עושה כוכבי. בהיבט פוליטי, אין ממשלה נבחרת. כלומר, לא ברור מה הכיוון המדיני של הממשלה. ובהעדר חזון מדיני, מה זה משנה איזה רמטכ״ל יש? לפחות כוכבי יכול לספק יציבות תפעולית בצבא עד שתתייצב ממשלה חדשה.  

בהיבט מדיני, ייתכן ונתניהו וגנץ ירצו לשמור את כוכבי לעוד שנה כדי לראות כיצד מתפתחים תהליכים קריטיים לישראל בחודשים הקרובים. לראות לאן פניה של ארה״ב בנושא הפלסטיני (מו״מ על הסדר קבע?), לאן פניה של איראן לאחר החזרה להסכמות הגרעין (יותר טרור במזה״ת?), כיצד מתפתח המשבר הכלכלי בלבנון (התשה עם חיזבאללה?) וכיצד הבחירות הקרובות ישפיעו על עתיד סוריה (התבססות איראנית). בכל זאת, החלפת רמטכ״ל, אם ניתן, כדאי שתעשה בתנאים בהם האי-וודאות הצבאית הכי קטנה שיש.   

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית