בית הנשיא אירח את גמר "האקתון מיכל סלה״, לפיתוח טכנולוגיות למיגור אלימות במשפחה

במקום הראשון זכה הפיתוח Safebutton: לחצן מצוקה נסתר שיכול להיטמע בפריטים יומיומיים כגון תכשיטים. הנשיא ריבלין: ״עבור נשים רבות, שהבית מהווה עבורן גהינום, פיתוחים כאלה יכולים להציל חיים״

בית הנשיא אירח את גמר "האקתון מיכל סלה״, לפיתוח טכנולוגיות למיגור אלימות במשפחה

צילום: מארק ניימן, לע״מ

בית הנשיא קיים אמש (ג׳) את גמר "האקתון מיכל סלה" SAFE@HOME, לפיתוח  טכנולוגיות למיגור אלימות במשפחה והצלת חיים. אירוע זה, המנוהל על ידי פורום מיכל סלה וגוגל הוא האירוע היחיד מסוגו בישראל שמטרתו למנוע אלימות נגד נשים ולהציל חיים. זו השנה השנייה בה מתקיים ההאקתון, סמוך ליום הולדתה של סלה, שנרצחה באכזריות על ידי בן זוגה ואבי בתה באוקטובר 2019. לו הייתה בחיים, הייתה חוגגת 34 אביבים.

״אלימות נגד נשים היא לא בעיה של נשים בלבד. היא בעיה של החברה הישראלית כולה. זו בעיה שמחייבת עשייה ופתרון ברמה הלאומית - בחקיקה ובאכיפה, בחינוך ובהסברה, ברווחה ובטיפול. אסור שנשים הסובלות מאלימות תהיינה שקופות״, אמר נשיא המדינה, ראובן ריבלין. ״בשבע השנים האחרונות עשיתי כל שעלה בידי כדי ללחום בטרור האלימות נגד נשים ואני מבטיח להמשיך גם בעתיד, לזעוק, לפעול ולעשות.״

ההאקתון התנהל במשך שלושה ימים בפלטפורמת Virtualmagix של סימול אינטראקטיב, המיועדת לאירועים היברידיים-וירטואליים. למעלה מאלף מתכנתות ומתכנתים לקחו חלק באירוע, יחד עם מומחים ממערכת המשפט ואכיפת החוק. הצוותים השונים בנו מוצרים טכנולוגיים מצילי-חיים עבור נשים הנמצאות בסביבות מסוכנות ופוגעניות.

מתוך שמונת הפרויקטים שהעפילו לגמר, בפרס הראשון זכה הפיתוח Safebutton: לחצן מצוקה נסתר שיכול להשתלב ולהיטמע בפריטים יומיומיים, כמו תכשיט למשל, ואינו מצריך קליטה סלולרית. הזוכה נבחר על ידי צוות השופטים המגוון, בראשות יו״ר פורום מיכל סלה ואחותה של מיכל, לילי בן עמי. עוד בחבר השופטים: מנכ״ל בית הנשיא הראל טובי, מנכ״ל גוגל ישראל ברק רגב, מנכ״לית פייסבוק ישראל עדי סופר-תאני, דיקנית ביה״ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית פרופ׳ מונה חורי-קסברי, ובכירים ובכירות נוספים.

״עבור נשים רבות, כמו מיכל, פיתוחים אלה מגיעים, למרבה הצער, מאוחר מדי״, אמר הנשיא ריבלין. ״אבל עבור נשים רבות אחרות, שהבית עדיין מהווה עבורן גהינום, שחיות בפחד מתמיד ובאיום תמידי על חייהן – זה יכול לשנות אל גורלן, ובעיקר להציל חיים״.

פורום מיכל סלה פועל להצלת חיים ומניעת אלימות כלפי נשים באמצעות חדשנות וטכנולוגיה, ״חשיבה מחוץ לקופסא״, יחד עם דגש על מודעות לתמרורי אזהרה בזוגיות וסולידריות חברתית. הפורום, שהצליח לרתום את בכירי התעשייה להצלחת הנרצחת הבאה, מהווה שיח חדשני של מניעה וסולידריות, אקוסיסטם חדש של מיזמים טכנולוגיים, בשעת חירום ולמניעה מראש. עד כה, השיק הפורום עשרה מיזמים למאבק באלימות בנשים. הפורום מתקיים מתרומות בלבד.

מדי שנה נרצחות בישראל כ-20 נשים על רקע אלימות במשפחה. על פי נתוני משטרת ישראל, בין השנים 2018 – 2020 (נובמבר) היו 69 מקרי רצח של נשים. ב-24 מהמקרים (35%) החשוד ברצח היה בן זוגה של האישה. היעד של פורום מיכל סלה: 0 נרצחות בשנה.

מיכל סלה ז״ל. תמונה: מתוך אתר ״פורום מיכל סלה״

אולי יעניין אותך גם