פרשנות | שר החוץ האמריקאי נחת בישראל - נתניהו כבר רמז לו: ההסכם שלכם עם איראן לא מעניין אותנו 

״אני מקווה שארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין הקודם עם איראן״, אמר נתניהו לאנתוני בלינקן בפגישתם בירושלים 

סטילס: חיים צח/ לע"מ

אתמול (ב), הכריז נתניהו על ראש המוסד החדש. נתניהו, שידע כי שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בדרכו לישראל ביום למחרת, בחר את הטקס במוסד כדי לזרוק עקיצה לבית הלבן - אנחנו נפעל עצמאית באיראן, למרות הסכמות הגרעין. 

זאת, כאשר ברקע הנשיא ג׳ו ביידן פועל מאז ינואר האחרון לחזור להסכמות הגרעין עם איראן והאיראנים נתנו עוד חודש הקלטות לסבא״א במטרה ללחוץ על האמריקאים לחזור להסכמות 2015.

יש בכך מן האבסורד - נתניהו ויוסי כהן, ראש המוסד היוצא, היו אלו שלחצו על טראמפ לצאת מהסכמות הגרעין מיד עם בחירתו, והם אלו שעומדים על הפודיום במוסד, ארבע שנים לאחר מכן, כאשר ארה״ב בדרכה לחזור להסכם הגרעין. אותו הסכם מ2015. 

ובכן, סביר שבלינקן לא הגיע עד ישראל, ימים לאחר שוך הקרבות בעזה, על מנת להציע לנתניהו משהו בנושא האיראני. להפך, נראה כי הוא הגיע ללחוץ על ישראל להכנס למו״מ עם הפלסטינים. ביידן אינו מעוניין בהסלמה במזרח התיכון, ויש לצידו את כלל מדינות המפרץ - בראשן סעודיה. 

בריאד כבר ״מזילים ריר״ על האפשרות ללחוץ את ישראל להכנס למתווה ההצעה הסעודית באמצעות ביידן. יורש העצר יהיה שמח להתהדר בהסכם שלום בדרכו לכס המלכות. את מאמצי השכנוע הישראלים שמע בלינקין בבית הלבן מפיו של יוסי כהן שנשלח לשם לפני מספר שבועות בשליחות נתניהו. לא נראה שיש לו סבלנות לשמוע שוב את אותן טענות. גם פיסות המל״ט, הלכאורה איראני, שהציג נתניהו, לא עושות רושם על הבית הלבן. 

בבית הלבן מכירים את היכולות האיראניות מהזירה הסעודית והישראלית וכן משירותי הביון האמריקאים. עם זאת, בינתיים, ישראל לא הצליחה לשכנע את הבית הלבן שחזרה להסכמות הגרעין יגררו כאוס במזרח התיכון. להפך, נראה כי בבית הלבן רואים במהלך כזה גורם מרסן. לאיראן יהיה כסף, היא תשקם את הכלכלה שלה, ותרגיש פחות מאוימת. 

כיום, איראן היא בבחינת ״חיה פצועה״ לאחר שנים של סנקציות בינלאומיות. וככזו, היא אמורה להיות תוקפנית יותר מאשר בתקופה שלפני הסנקציות. יתרה מכך, בממשל ביידן ראו שתכנית הלחץ המקסימלי של טראמפ לא עבדה בפועל, להפך. איראן יצאה ממנה עם תכנית גרעין מפותחת יותר מאשר זו שהייתה לה בתקופת ההסכמות. למרות ההצלחות המיוחסות למוסד הישראלי. 

לגבי ההערה של נתניהו על יכולות ישראל לתקוף עצמאית באיראן. ובכן, על פי פרסומי עבר, בתקופת אובמה, האמריקאים ראו את התרגילים הצבאיים של ישראל ושלחו מסר לירושלים. בעתיד, אין הנמנע, שביידן יחליט לחשוף פומבית מה עושה צה״ל בנושא, אם ישראל תנסה לחבל לו במאמצים המדיניים מול איראן. או שהוא יחשוב שישראל עלולה לגרור את המזרח התיכון לכאוס, למרות שאין וודאות כי צה״ל מסוגל להשמיד את הגרעין האיראני לבדו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית