מבצע ״שומרי החומות״: כיצד הובטחה הזמינות המלאה של כיפת ברזל

מפקד כנף 168 מתאר את שיטת הפעולה, שאפשרה ירי תגובתי רציף של לוחמי כיפת ברזל באופן מיידי לאחר מתקפה מהרצועה, ללא מחסור בחימוש

צילום: REUTERS/Amir Cohen

במבצע שומרי החומות פעלה מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל סביב השעון, ללא הרף, במשך כל ימי המבצע. איך מחמשים את סוללות הטילים בעיקר אחרי ירי מרוכז של רקטות רבות מכיוון הרצועה? תוך כדי המבצע פותחה שיטה לוגיסטית שכינויה "הספקי הגנה".

אל"מ תמיר צימבר, מפקד כנף 168 במערך הגנ"א, מתאר  לאתר חיל האוויר את השיטה, שאמורה הייתה לספק לגדודי כיפת ברזל הפרוסים בכל הארץ מספר מתאים של טילים כדי שניתן יהיה לבצע ירי רציף ולהיות מוכן לירי מיד אחרי מטח גדול של רקטות מהרצועה, כדי שלא יצטמצם מלאי הטילים בגדודי כיפת ברזל.

בסיס השיטה: הלוגיסטיקה שהופעלה לראשונה הם מפעלי חימוש, לשם מגיעים מארזי טילים מרפאל. ממלאים את המארזים בטילים, מעמיסים את המארזים על משאיות שנוסעות לאתרי השיגור ומספקות את החימושים לסוללות. כך עומד לרשות כל גדוד כיפת ברזל כוח אש זמין כל הזמן, ואין מחסור בחימושים לירי.

העובדים במערכת הלוגיסטית הזו עבדו בימי המבצע 24 שעות ביממה, במשמרות של 24 שעות,. הם קיבלו לידיהם חבילות מארזים, בנו  אותם מחדש, ואלו נשלחו מיידית לגדודים הפרוסים בשדה. במבצע זה, שהבטיח זמינות טילים ומיירטים, נטלו חלק טייסות התחזוקה והתעופה של כנף 168, יחידות 'להב' ומתנ"ם של בסיס 108, עם סיוע של אט"ל, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה.

כל העושים במלאכה ציינו שהשיטה  נלמדה תוך כדי עבודה וכולם, לכל הדרגות והתפקידים, דיברו על תחושות של שליחות, הכרה בחשיבות מערכת כיפת ברזל. נדרשה משמעת כדי שהכול יעבוד, ולא תיוותר סוללה ומשגר שהם חסרי חימוש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית