ביטחוני-אזרחי: שלושה מנהלים מדברים על טכנולוגיות דו-שימושיות 

רחפנים, סייבר וסנסורים מתחום האלקטרו-אופטיקה. כיצד הטכנולוגיות משפיעות על העולם הצבאי והאזרחי. סקירה מיוחדת

bigstock

גיל אלפי, סמנכ״ל Safend מקבוצת סופרקום

״אחד מן האיומים המהותיים ביותר במאה העשרים ואחת הניצבים מול החברה המודרנית הוא איום הסייבר-טרור-ביצוע של פעולות טרור באמצעות מחשב. הטרור קיים מאז שחר האנושות, אולם הוא משתנה כל העת. 

"בדו"ח השנתי של מערך הסייבר הלאומי לשנת 2020 פורסם כי השנה נצפו בעולם מספר מגמות עיקריות ואירועים בולטים, ובהם: עלייה בהיקף ובסוגי תקיפות סייבר בעקבות השפעות התפשטות נגיף הקורונה על דפוסי העבודה; 

"גידול באירועי כופרה בישראל ובעולם; ניסיונות פגיעה במגזר המים; מתקפת השחתת אתרים נרחבת; קמפיין תקיפה שכלל נסיונות על חברות שילוח ולוגיסטיקה במשק הישראלי ועוד. כל אלו מצביעים על מעט מההרס שיכול להיגרם מתקיפת סייבר.

״מזה ניתן להסיק כי המלחמה המודרנית לא תהיה רק של צבא מול צבא-היא תתמקד בשיבוש יכולות החיים של האוכלוסיה. זה לא יקרה רק באמצעות רקטות פרימיטיביות כמו הקסאמים, אלא גם בעקבות התקפה מרוכזת על שרתיהן של ספקיות רשת מרכזיות, או על שרתיהן של חברות סלולר. מעשים כאלה עלולים לשבש את יכולת התפקוד של אוכלוסיות שלמות במאמץ קטן הרבה יותר מבעבר."

 חגי קליין, מייסד ומנכ״ל CyberBee

"עולם הרחפנים נהנה מצעדי הענק שנעשו לאחרונה בתחום הבינה המלאכותית, ויכולות עיבוד תמונה. כמו בעולם הרכב, בו מיקוד החדשנות הוא בעיקר במישור האנרגיה, התבונה המרחבית והאוטונומיה, כך גם בעולם הרחפנים. 

״עד שיצליחו 'לכופף את הפיזיקה', החידושים פורצי הדרך מתמקדים פחות על יכולות פיזיות טכניות ויותר ביישומי AI, עיבוד נתונים רב עוצמה, ניתוח תמונה ועבודה בצוות של כלים. אלן מאסק אמר ששימוש במערכות ניווט מבוססות GPS, ליידר או IMU, דומה לעיוור שמגשש את דרכו עם מקל, והעתיד של הניווט טמון בניתוח וידאו ובינה מלאכותית – לשם כולם צועדים. 

״תכונה חשובה שיכולות אלו מאפשרות היא ההתמצאות המרחבית באופן כללי וההתמצאות המרחבית במתארי פנים מבנה בפרט, שהם לרוב אזורים משוללי GPS ללא פתרון אחר לניווט יעיל. 

״ישנם פתרונות רבים ל Remote monitoring למתארי חוץ רובם מבוססים ,GPS אך כמעט ואין פתרונות הולמים לניווט אוטונומי במתארי פנים, אם ניקח בחשבון שרוב הפעילות האנושית נעשית במתארי פנים אפשר להבין את הצורך הגדול ביכולות אלו בשווקים כמו ביטחון, אבטחה, תעשיה, חקלאות ואפילו אנרגיה מתחדשת. 

״ליכולות אלו ערך רב גם במתאר חוץ כנדבך נוסף ליכולת ההתמצאות הבסיסית על ידי GPS, תבונה מרחבית משולבת בינה מלאכותית כסיוע בזיהוי עצמים, מצבים, המנעות ממכשולים, נתיבי טיסה מדוייקים או ניתוח תנועות של המפעיל ועקיבה.״ 

אליק ארליך, דירקטור ניהול מוצר בחברת Axon Vision

״עולם הסנסורים לאן? קשה לדמיין את העולם הצבאי כיום ללא סנסורים ויזינטיים, מערכות באוויר בים וביבשה שמשלבות סנסורים בערוצים ספקטרלים שונים אשר נותנים מענה ביום ובלילה ובמצב מזג אוויר משתנים.

״עם זאת, בשנים האחרונות חלה תפנית בתחום הסנסורים עם שינוי גישה מצד גופי הרכש הצבאיים השונים בעולם אשר במקום רכש של סנסורים נוספים דורשים למצות יותר מהסנסורים הקיימים תחת האמירה של "NO MORE SENSORS".

״בשנים האחרונות פיתוחים מוצלחים מבוססי בינה מלאכותית יוצרים מהפכה בתעשייה הרפואית או תעשיית הייצור, הפיתוחים הופכים את התעשיות ממיושנות לחדשניות ויעילות יותר אשר מפיקות יותר מהטכנולוגיה שברשותם. 

״העולם הצבאי לא נשאר מאחור וכבר היום גופים שונים משלבים יכולות בינה מלאכותית במערכות שונות מתוך הבנה כי הפוטנציאל הגלום בשילוב שבין תעשייה רווית סנסורים לבין יכולות עיבוד בזמן אמת יכול להפוך לגורם מבדל ומכריע.

״באופן מפתיע, השילוב בין שתי העולמות אינו מורכב וכבר היום שילוב של מחשוב קצה עם יכולות בינה מלאכותית יכול להתבצע ללא התאמות או שינויים בסנסורים ובכך לאפשר למפעילי מערכות טקטיות, דוגמת טנקים או כטב"ם, להבין בזמן אמת מה הם רואים ולא פחות חשוב מכך, מה הם לא רואים.

״לאור זאת, האפשרויות כמעט בלתי מוגבלות כאשר פיתוח אפליקציות שונות על גבי תוצרי הוידאו יאפשר להבדיל בין איומים שונים, לחשב מרחקים ולהתריע בצורה חכמה לגבי אובייקטים שדורשים תשומת לב מיוחדת של המפעיל. ולבסוף, יאפשר למערכות השונות תוספת כוח במונחי שרידות וקטלניות.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית