דעה | ״תמונת הניצחון״ של ביידן – הסכם עם איראן

ראש משלחת האיחוד האירופי לשיחות הגרעין מביע אופטימיות לגבי הגעה להסכם בקרוב. ביידן, ששקוע עד צוואר בניסיונות להוביל להפסקת אש אצלנו, צריך להראות לבייס שלו שהוא שולט בנעשה במזה״ת

אנריקה מורה והמשלחת האירופית בשיחה עם הנציג האיראני הבכיר, עבאס ארארג׳י, בוינה, מוקדם יותר החודש, על רקע דגלי השותפות להסכם. דגל הפסים והכוכבים אינו נכלל שם – בינתיים לפחות. צילום: EU Delegation in Vienna/Handout via Reuters

״הגענו להסכמות בשיחות הגרעין עם המעצמות, סנקציות מרכזיות יוסרו, השיחות כרגע ממוקדות בפרטים הטכניים״ – זהו המסר שמעביר הבוקר (ה׳) נשיא איראן, חסן רוחני, לתקשורת הפרסית, על פי דיווח שהופיע ב״הארץ״. אמש אמר השליח האיראני הבכיר לשיחות, עבאס אראקצ׳י, כי הושגה התקדמות משמעותית בשבועיים האחרונים, וכי הוא מקווה שבשבוע הבא יגיעו הצדדים להסכמות הסופיות.

גם אנריקה מורה, שעומד בראש משלחת האיחוד האירופי לשיחות, אמר אתמול כי הוא ״בטוח למדי שיהיה הסכם סופי, אני חושב שאנחנו בדרך הנכונה״, ודברים דומים נשמעו גם מהשליח הרוסי. ״השיחות עזרו להתגבש לקראת הצעדים שעל איראן וכן על ארה״ב לנקוט״, אמרה אתמול סגנית דובר מחלקת המדינה האמריקנית, ג׳לינה פורטר, והוסיפה כי המשלחת האמריקנית לשיחות העקיפות תשוב לווינה בתחילת השבוע הבא.

לעומתם, דיפלומטים אירופאים אחרים ציירו עד אתמול תמונה קצת יותר קודרת. ״ישנם עדיין נושאים קשים מאוד לפתור, אנו לא מקלים ראש באתגרים העומדים בפנינו״, מסרו נציגי בריטניה, צרפת וגרמניה לשיחות בהצהרה משותפת. סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה את שר החוץ האירי סיימון קובניי שאמר, לאחר פגישה עם מקבילו האיראני מוחמד ג׳וואד זריף ש״ההסכם עוד רחוק״. כך שמוטב להמתין עד לסבב השיחות הבא לפני שפותחים את השמפניה.

חזרה להסכם הגרעין עם איראן (או ניסוח הסכם חדש על בסיס הקודם) היה אחת מהבטחות הבחירות המשמעותיות של נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן. עד כה הוא עומד – ובגדול – בכל הבטחותיו: תחילת תהליך השיקום הארוך של הבריאות והכלכלה האמריקנית, חזרה לארגונים בינלאומיים מהם פרש טראמפ ומיצובה של ארה״ב מחדש ככוח העולמי המוביל, חיזוק בריתות בינלאומיות ועוד. הסכם עם איראן, אליו דוחפים גם מרבית המחוקקים הדמוקרטיים, מהווה חלק חשוב באג׳נדה הנשיאותית. נושא פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני אמנם נוכח, אבל רחוק-רחוק בסולם העדיפויות.

נתניהו עושה שרירים, וזה לא טוב לביידן

אבל במזרח התיכון כמו במזרח התיכון, אי אפשר לדעת מתי יגיע הפיצוץ – וכך מצא עצמו הנשיא האמריקני שקוע עד צוואר בניסיונות להרגיע את ישראל וחמאס ולהוביל הפסקת אש. ארבע שיחות טלפון בעשרה ימים ניהל עם רה״מ בנימין נתניהו, עם רטוריקה שהלכה והתחדדה בכל פעם, כאשר במקביל גוברת עליו הביקורת מבית, ולא רק מצד הדמוקרטים הפרוגרסיביים הקוראים לישראל מדינת אפרטהייד וטרור מעל בימת הקונגרס, אלא גם מצד רבים מהמתונים יותר.

בעת כתיבת שורות אלו נתניהו עושה שרירים, ומסרב להגיע להפסקת אש עד שיושגו מטרות המבצע (ואולי מטרות נוספות?). ביידן הוא אמנם נשיא חדש, אבל הוא שועל פוליטי ותיק ומנוסה, שמכיר את נתניהו כאת כף ידו (ואף נכווה ממנו בעבר, ראו ההכרזה על הבנייה במזרח ירושלים בעת ביקורו בישראל לפני כעשור). הוא יודע שמבחינת הבייס שלו, הוא לא ייצא טוב מהסיפור הזה. הביקורת על ישראל, ועל ממשל שממשיך לתמוך בה, למכור לה נשק ולראות בה את אחת השותפות החשובות שלו, רק תלך ותגבר ככל שישקע האבק ויתבררו ממדי ההרס בעזה, וכל יום שעובר בלי הפסקת אש שממשלו חתום עליה נוגס מעט בכוחו.

התגברות על כל קשיי המו״מ העקיף עם איראן והגעה להסכם שיהיה מקובל על כל הצדדים, לעומת זאת, יכול בהחלט לסייע לנשיא להראות שהוא עומד בהבטחותיו, גם כשזה לא פשוט. כלומר, בהבטחות שנמצאות תחת שליטתו. נתניהו פשוט סורר מדי. ננסה שוב אחרי הבחירות הבאות.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית