בין בייג׳ינג לאילון מאסק: שוק הקריפטו בסחרחרה

סין הודיעה כי אסרה על מוסדות פיננסיים מלהתקשר בשירותי מטבע דיגיטליים – מה שהוביל לצניחה חופשית של ערך השוק לאחר חודשים של עלייה שומטת לסת, שמאחוריה עומד במידה רבה היזם האקסצנטרי  

צילום: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

רעידת אדמה בעולם הקריפטו: סין הודיעה כי אסרה על מוסדות פיננסיים וחברות תשלומים מלהציע ולספק שירותים הקשורים לעסקאות אלה – כגון רישום, מסחר וסליקה. ״לאחרונה, מחירי מטבעות הקריפטו חוו נסיקות וצניחות, והמסחר הספקולטיבי פגע קשות בבטיחות רכוש של אנשים ושיבש את הסדר הכלכלי והפיננסי״, נכתב בהצהרה שפרסם בנק סין הממשלתי ביום ג׳. סוכנות הידיעות רויטרס מציינת כי ההצהרה גם הדגישה את הסיכונים הטמונים במסחר הקריפטו, מאחר ו״מטבעות אלה אינם בעלי ערך אמיתי, ניתן לבצע בנקל מניפולציות על ערכם, וחוזי המסחר שלהם אינם מוגנים על ידי החוק הסיני.  

בעקבות המהלך של בייג׳ינג חווה כעת שוק הקריפטו – שגם ככה אינו מיועד לבעלי לב חלש – טלטלה אדירה, עם נפילתו לשפל הנמוך ביותר של החודשים האחרונים: מערך שוק של שני טריליון דולר באמצע חודש אפריל (מעט לפני ההנפקה של קוינבייס בנאסד״ק), ל-1.65 טריליון בלבד אתמול בבוקר (רביעי, שעון החוף המזרחי). סוכנות הידיעות רויטרס מוסיפה כי ערך הביטקוין צנח ב-54% - מכמעט 64.5 אלף דולר באמצע אפריל, ל-30 אלף בלבד אתמול, כאשר 30% מאותה ירידה נרשמה אתמול.

גם המטבעות הקריפטוגרפיים האחרים לא חמקו מהנפילה. ערך האתריום, למשל, צנח ל-1,850 דולר, לאחר שכבר הגיע לשיא של כמעט 2,500 דולר (מדובר במטבע המוביל לאחר הביטקוין). עם זאת, לא ניתן לתלות את כל האשם במדיניות הסינית: היא מצטרפת לסחרחרה המשוגעת עליה כבר מנצח בגאון אילון מאסק.

רכבת ההרים של מייסד ״טסלה״

בפברואר האחרון, הודיעה חברת ״טסלה״ של היזם הגאון והתמהוני, כי רכשה ביטקוין בשווי של 1.5 מיליארד דולר ושכעת תקבל תשלום בדרך זו – מה שכמובן הוביל לעליית שווי מסחררת של 10% עוד באותו יום (לכ-43.6 אלף דולר) ולהמשך עלייה בשבועות הקרובים, יחד עם השוק כולו. אבל בשבוע שעבר, מהפך: ״טסלה השעתה את השימוש בביטקוין לרכישת מכוניות, מאחר ואנו מוטרדים מהעלייה בשימוש בדלק מאובנים בתהליכי הכרייה והעסקאות״, כתב מאסק בציוץ שגרף למעלה מחצי מיליון לייקים – וסימל את תחילת הצניחה החופשית של המטבע (התחום המרתק של האנרגיה הנדרשת לכריית המטבעות הקריפטוגרפיים הוא כבר נושא למאמר אחר).

אבל זה לא הכול: מאסק גם מצייץ ל-55.3 מיליון עוקביו מסרים שמקפיצים לשחקים (או לחלל, במקרה שלו) את הדוג׳קוין, מטבע קריפטוגרפי נוסף שנוסד לפני כשמונה שנים כפארודיה של שני מתכנתים שביקשו להטריל את השוק הספקולטיבי. אך בדיוק בשל אותה ספקולטיביות, הלך שוויו וזינק. מספר ציוצים של מאסק מחודש פברואר – בין היתר, עם פניו על גופו של הקוף רפיקי המציג את סימבה הגור (שפניו פני דוג׳, הכלב שמסמל את המטבע) לכל נתיניו העתידיים, באותה סצנה איקונית מ״מלך האריות״ – הובילו לעלייה של 60% בשווי המטבע.

מוקדם יותר החודש, עדכן אתר coindesk כי מתחילת 2021 עלה הדוג׳קוין בשווי של 13,611%, לשווי שוק של כ-84 מיליארד דולר (ולשווי מטבע של כ-0.66 דולר). טיפה בים בהשוואה לביטקוין, אבל לא רע בשביל המנהל הבכיר בגולדמן זאקס עליו דווח בשבוע שעבר כי גרף הון של מיליונים בעקבות השקעה במטבע. ואולם אליה וקוץ בה: הופעתו של מאסק כמנחה אורח בסטרדיי נייט לייב – שלבטח תיכנס לפנתיאון הביזאר של תכנית הבידור הוותיקה –  הובילה לצלילה (זמנית) של השווי, לאחר שהתבדח על כך שמדובר בתרמית. יום למחרת התכנית כבר פרסם סקר בו שאל את עוקביו אם כדאי לטסלה לקבל תשלום בדוג׳קוין (78.2% השיבו בחיוב). יממה לאחר מכן, פרסם את הציוץ בנוגע לביטקוין.

מה הלאה?

האם יש למעריצי הקריפטו סיבה לדאגה? ובכן, ב-24 השעות האחרונות מלאה המרשתת בדיווחים על כך שאנשים המחזיקים באחד המטבעות הדיגטליים, שכעת מבקשים להיפטר ממנו ללא דיחוי. אנליסטים של ג׳יי.פי מורגן ציינו כי סביר שרבים מאלו שמכרו את מטבעותיהם העבירו את השקעתם לתחומים מסורתיים יותר, כמו זהב – ששוויו עלה ב-6% בחודש האחרון. עם זאת, מדובר בעיקר ב״מכירות פאניקה״, שלרוב נמשכות זמן קצר יחסית.

"רכבת ההרים מלאת הלופים של הביטקוין נמשכת עם סדרות הציוצים של אילון מאסק והודעתה של סין על חסימת התשלומים בביטקוין״, אומר אבי סלמה, מנכ"ל הנציגות הישראלית של הבנק השוויצרי Hyposwiss. ״עם זאת, ככל שיותר רגולטרים מובילים בעולם יאמצו את טכנולוגיית הבלוקצ'יין, כך יותר מוסדות וקרנות חסכון ייקחו חלק בעולם זה והתמונה תתבהר לה יותר ויותר".

"סין הודיעה שוב שהיא חוסמת תשלומי ביטקוין. היסטורית, הודעות מהסוג הזה יצאו כבר מעל עשר פעמים, ובכל פעם זה הפיל את המחיר והווה הזדמנות קנייה בלתי חוזרת״, מסביר שגיא בקשי, מנכ"ל חברת הפינטק Coinmama. ״ביטקוין יותר גדול מסין ובטח יותר גדול מטסלה. הוא לא צריך אותם כדי להמשיך להתקיים ולשרת את האנושות, שזקוקה לו היום יותר מתמיד. הביטקוין ימשיך בהתפתחותו ונכון להיום ההערכה היא שרק 2.5% מאוכלוסיית העולם מחזיקה סכום מינימלי בביטקוין, בסופו של דבר אנחנו מדברים על מטבע חדש שמהווה כלכלה אלטרנטיבית".

בציוץ שפרסם אתמול בשיאה של הסערה, צייץ מאסק כי ״לטסלה יש ידי יהלום״ (תוך שימוש באימוג׳י של יהלום ושל ידיים). הכוונה בביטוי זה היא להחזקה במניות  - רמיזה לכך שהחברה לא תיפטר ממניות הביטקוין שלה. מיד לאחר מכן, עלה מעט ערך המטבע. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית