דעה | מדאיג ומסוכן - פער העוצמה בין הצבא לממשלה 

בעקבות מבצע ״שומר החומות״, טוען דן ארקין לפער עוצמה גדול בין יכולות הצבא לממשלה בעת עימות צבאי
 

מבצע 'שומרי החומות', שכנראה עומד להסתיים, מדגיש, ולא בפעם הראשונה, פער עצום, ולא בריא, הקיים אצלנו בין הצבא לממשלה. צבא וגופי ביטחון חזקים, מאומנים היטב, מתוחכמים, מסודרים ומאורגנים. מעליהם דרג  מדיני הממונה על כוחות הביטחון, ממשלה וממשל חלשים, חסרי אופק אסטרטגי ארוך טווח ארוך. 

אין הכוונה לפוליטיקה או למפלגות. ממשלה שמאשרת תוך כדי מבצע צבאי נגד החמאס עשרות משאיות אספקה מצריות עבור האויב שתקף את ירושלים, את מרכז הארץ ואת ערי הדרום והעוטף. צעד הומניטרי? יותר מטורף מהומניטרי. פער בין צבא חזק מאוד לבין ממשלה חלשה הביא בהיסטוריה להפיכות צבאיות. ברור שאין סכנה כזו נשקפת בישראל, כי המבנה הדמוקרטי הבסיסי של עליונות הדרג האזרחי על הצבאי טבוע עמוק בתרבות הפוליטית בישראל, וטוב שכך.

ועדיין פער העוצמות בין המדים לאזרחים מדאיג ומתבטא היטב בשאלת עתיד מדינת ישראל מול רצועת עזה. צבא יודע מה לעשות. מקבל הנחיות מהדרג המדיני ומבצע. ב'שומרי החומות' ביצע כהלכה, עם הישגים צבאיים מרשימים. לעומת זה, מפי ממשלת ישראל עוד לא שמענו מה בדיוק היא מתכוונת לעשות עם עזה. 

עימות בעת ממשלת מעבר

איך נשמע דברים ברורים ונחושים לעתיד כאשר ההווה הוא מצב חסר תקדים? מבצע צבאי מתנהל על ידי מממשלה שעתידה מחר לוט בערפל, סוג של ממשלת מעבר, ראש ממשלה שעומד לדין בבית משפט, עם שלם מצוי אחרי ארבע מערכות בחירות, ואולי חמישית בדרך. 

ופתרון, כלומר ממשלה נורמלית, לא נראה לעין. ראש ממשלה מקיים "הערכות מצב", משחרר סרטונים, ובמקביל עוסק בפיתוי כמה מיריביו ומבקריו החריפים ביותר להצטרף לממשלתו, כשהמטרה היא לאיין את משפטו. תסבירו את זה לאותו נער שפוסט טראומה של קסאמים גרמה לו לגמגם, לחקלאים שחיים ומתפרנסים משדה החיטה ששורפים להם ולתושבי עיר שמדירתם לא נשאר כלום.  

כשייגמר המבצע, יאסוף הצבא את כליו, והדרג המדיני יצטרך לספר לנו כיצד הוא רואה את העתיד הקרוב והרחוק יותר, מה עם חמאס, מה גורלה של הרצועה ושני מיליון תושביה. ושוב תתגלה האמת במערומיה: אין אסטרטגיה, אין מדיניות ברורה. את חמאס לא חיסלנו כי הממשלה לא החליטה להיכנס לעזה ולכבוש אותה, וטוב שכך החליטה. 

את מי שמוגדר כארכי-מחבל טרוריסט מוחמד דף לא חיסלנו (עד כתיבת הדברים האלו). אבל לעומת זה התפרסמו הודעות מוזרות, אפילו הזויות, שניסינו לחסל  אותו, שכמעט הצלחנו. מי מדווח לעולם כוונות מסוג זה? עשר שנים רדפו האמריקנים אחרי אוסמה בן לאדן, OBL  כינו אותו. מישהו שמע על כך עד שבוצע המעשה? וגם משאיות דלק אישרנו לרצועה תוך כדי ירי ונפילות קסאמים.

ומה יקרה אם שבוע-שבועיים-חודש אחרי שיסתיים המבצע וייקבעו הסדרים כלשהם ייזמו החמאס או הג'יהאד בעזה 'טפטוף', כמה רקטות. לא גדול, לא קטלני, רק טפטוף. ומה יקרה אם בלוני התבערה ישרפו עוד שדות חיטה של יישובי העוטף. ומה יקרה אם תיפול רקטה אחת, רק אחת, בשטח פתוח סמוך לשכונת מגורים באשקלון. מי יערוב לשלום התושבים בדרום? מועצת הביטחון? מצרים? האמירויות? האירופיות? 

אלו החלופות לפתרון בעזה

כאשר תקום בישראל ממשלה נורמלית, שבה שרים מוכשרים שיפעלו ויתפקדו ארבע שנים מלאות, עם ראש ממשלה שראשו ורובו בעסקי מדינה, ידרוש הציבור תשובות ותכניות וכוונות. אלו מספר חלופות שאפשר לשמוע מהממשלה. אין פתרון לעזה. ככה זה יימשך. מפעם לפעם סיבוב.

יש פתרון לעזה, ואולי כדאי לנסות: לגייס את העולם, את המדינות התורמות, את המפרציות, ולשקם את הרצועה, לבנות נמל ושדה תעופה ולהרחיב את תחומי הדיג, שהם מזון ופרנסה. לבנות בתי מלון לאורך חוף הים. להוריד בעשרות אחוזים את אחוזי האבטלה, לשתף פעולה עם תושבים שאינם טרוריסטים. גם היום יש ישוב בעוטף שמוכר בננות לתושבי עזה. מה רע בכך? כדי שהתושבים יוכלו לחיות חיים נורמליים, לקום בבוקר, ללכת לעבודה ולא למנהרה.

אין פתרון לעזה, ומדינת ישראל מתנתקת ממנה. ניתוק מוחלט ומיידי. לא משאיות אספקה, לא דלק, לא בטון ולא תרופות. מי קבע שעם ישראל אחראי לשני מיליון פלשתינים בעזה?. העולם הרחב ימחה שבועיים על ניתוק חד-צדדי, ויתרגל. יש גם שיתמכו בניתוק כדי להרחיק את הסכנה.  ואם יימשכו שיגורי הקסאמים? בירי תלול מסלול מהרצועה לישראל אחרי ניתוק כזה צה"ל יידע לטפל.

אלו אופציות שהעליתי בדעתי. אם יש עוד, הבה נשמע מהממשלה. היא חייבת לנו, חייבת לתושבי אשקלון, אשדוד, באר שבע, ישובי, מושבי וקיבוצי עוטף עזה. אזרחים ישראלים חיים, מגדלים משפחות, מנהלים עסקים ומבלים, והם זכאים לחיות ללא מורא קסאמים. הם חייבים להיות בראש מעייניה של ממשלה. זו המשמעות וליבת החוזה שבין ממשלה לבין אזרחיה בדמוקרטיה. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית