אירלנד: השבת מע׳ הבריאות לפעולה לאחר מתקפת הכופרה תימשך שבועות ותעלה עשרות מיליונים

״מאות אנשים עובדים ללא הרף כדי להגיב למתקפת הסייבר המתועבת על מערכת הבריאות שלנו״, אמר שר הבריאות האירי. הממשלה מסרבת לשלם את הכופר, בסך כמעט 20 מיליון דולר

ראש ממשלת אירלנד, מיהאל מרטין. צילום: REUTERS/Johanna Geron/Pool

״השבת כל המערכות לפעולה תימשך שבועות, אך אנו מתקדמים באופן מסודר״, כך כתב בטוויטר השבוע (ב׳) שר הבריאות האירי, סטיבן דונלי, בעקבות מתקפת הכופרה מיום שישי האחרון. ״מאות אנשים עובדים ללא הרף כדי להגיב למתקפת הסייבר המתועבת על מערכת הבריאות שלנו ועל מטופלינו. אנו מתמקדים בהשבת השירותים לפעולה במהירות האפשרית״. הממשלה השביתה את כל שירותי טכנולוגיית המידע במערך הבריאות במדינה כשגילתה את המתקפה, כמשנה זהירות.

מדובר למעשה על מתקפה כפולה – גם על משרד הבריאות, וגם על מנהל שירותי הבריאות ראש שירותי הבריאות של אירלנד, פול רייד, ציין כי עלות שיקום מערך ה-IT מוערכת בעשרות מיליוני יורו. לדברי השר, מערך החירום ומערך הקורונה כבר שבו לפעילות. אך ברחבי המדינה, נרשמו ביטולים נרחבים ואף גורפים של בדיקות קרדיולוגיות, טיפולי רדיולוגיה, צילומים, בדיקות סי.טי. ופענוח בדיקות דם לא דחופות.

אתר Bleeping Computer, שותף בפרויקט סיכול פשיעת הכופרה (no more ransom) של היורופול, פרסם צילום מסך של צ׳אט שערכו כתביו עם תוקפי הסייבר של ארגון קונטי (העומד מאחורי תכנת כופרה בשם זה, וידוע גם בשם Wizard Spider), בו הם מבקשים סכום של כמעט 20 מיליון דולר על מנת שיספקו את מפתח ההצפנה וימחקו את המידע הגנוב מבלי לפרסמו. ראש ממשלת אירלנד (הטישך) מיהאל מרטין הודיע רשמית כי הוא מסרב לשלם את דמי הכופר.

המתקפה על שירותי הבריאות האיריים היא רק החוליה האחרונה בשרשרת מתקפות הולכת וגוברת על מערכות בריאות ברחבי העולם, כיוון שפושעי הסייבר מזהים את הלחץ בו נתונות מערכות אלה בתקופה של מגפה עולמית, ולכן רואים בהן פגיעות יותר ונוטות יותר לתשלום דמי הכופרה. דו״ח של חברת צ׳קפוינט מסוף חודש ינואר מצא כי בחודשיים שקדמו לפרסום, נרשמה עלייה של עוד 45% במתקפות אלה ביחס לחודשים הקודמים – יותר מכפול מהגידול הכולל במספר מתקפות הסייבר על כל המגזרים ברחבי העולם בתקופה המקבילה, העומד על 22%. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית