הונגריה סיכלה קריאה של האיחוד האירופי להפסקת אש

היעדר היכולת להגיע לתמימות דעים בקרב מדינות האיחוד מסכל את הפוטנציאל שלו להיות שחקן מהותי בקידום הפתרון לסכסוך בין ישראל והפלסטינים. שר החוץ ההונגרי: ״יש לי בעיה עם ההצהרות האירופאיות לגבי ישראל״

סייטרו ונתניהו בירושלים, 2007. צילום: חיים צח, לע״מ

26 משרי החוץ של האיחוד האירופי – כולם מינוס שר החוץ ההונגרי – קראו אמש (ג׳) להפסקת אש בין ישראל לחמאס, להגברת הסיוע ההומניטרי לעזה, ולניסיון לאתחל מחדש את תהליך השלום. כצפוי, במסגרת פגישה מקוונת דחופה שכונסה על ידי ג׳וזף בורל, הנציג העליון של האיחוד לענייני חוץ ומדיניות ביטחון (בקצרה: שר החוץ של האיחוד) לא הצליחו השרים להגיע לתמימות דעים, שהייתה אולי יכולה להוביל להתוויית מדיניות ספציפית, שבתורה הייתה בעלת פוטנציאל עתידי למצב את האיחוד כשחקן מהותי בקידום הפתרון לסכסוך בין ישראל לפלסטינים.

״יש לי בעיה באופן כללי עם ההצהרות האירופאיות לגבי ישראל״, אמר שר החוץ ההונגרי, פטר סייטרו, לסוכנות הידיעות הצרפתית (AFP) לאחר הפגישה. ״הן לא באמת עוזרות, במיוחד תחת הנסיבות הנוכחיות כאשר המתיחות כה גבוהה״. הונגריה נחשבת כיום לתומכת המובהקת ביותר של ישראל באירופה, הרבה בזכות היחסים הקרובים בין רה״מ נתניהו למקבילו בבודפשט, ויקטור אורבן, הנתפס כמנהיג הימני ביותר באיחוד.

מאחר ולא הייתה זו פגישה רשמית, היא לא הסתיימה במסקנות רשמיות – ובגלל היעדר הקונצנזוס, גם לא יצאה הצהרה משותפת כי אם הצהרה של בורל, שסיכם את הנאמר בפגישה. התוצאה הסופית רפה, אינה תורמת לשינוי המצב בשטח לכאן או לכאן, ורק מדגישה את חילוקי הדעות בנושא בקרב המדינות השונות המרכיבות את האיחוד.

״העדיפות העליונה היא הפסקה מיידית של האלימות ויישום הפסקת אש. המטרה היא להגן על אזרחים ולספק גישה הומניטרית מלאה בעזה״, אמר בורל. ״לאחר מכן, יש להכיר בכך שהאלימות של הימים האחרונים הביאה למספר רב של אזרחים הרוגים ופצועים, בכללם מספר גבוה של ילדים ונשים, ובכך שהדבר אינו מתקבל על הדעת. שוב, אנו מגנים את מתקפות הרקטות של חמאס וארגוני טרור נוספים על שטח ישראל, ואנו תומכים לחלוטין בזכותה של ישראל להגן על עצמה, אבל הדבר צריך להיעשות באופן פרופורציונלי תוך כיבוד המשפט ההומניטרי הבינלאומי״.

בהמשך דבריו, הזכיר בורל את ״הצורך לכבד באופן מלא את הסטטוס קוו של האתרים הקדושים ולקיים את הזכות לפולחן״, וציין כי בפגישה הובעה תמיכה חזקה לגבי הפסקת צעדי הפינוי של שייח ג׳ראח, ״בהתאם לעמדות האיחוד האירופי בנוגע להתנחלויות״.  

שר החוץ הצרפתי ז׳אן איב לה דריאן, המגלה מאמצים דיפלומטיים נרחבים בניסיון להוביל את סבב הלחימה הנוכחי לסיומו, אמר לעיתונאים כי אחת הסיבות העיקריות למצב הנוכחי היא העדר אופק לפתרון מדיני, וקרא להחיות את הדיאלוג בין הצדדים באמצעות הקוורטט (שכולל כמובן גם את האיחוד האירופי, שכאמור לא הצליח להגיע להסכמות גם בלי הצלעות האחרות של האו״ם, רוסיה וארה״ב).

לה דריאן הזהיר כי המערכה עלולה להתפשט לאזור כולו אם לא תושג הפסקת אש, וכי הוא מקווה שישראל לא תפתח במבצע קרקעי ברצועה. ״כל יום מביא עמו סיכונים גדולים יותר״, אמר. יצוין, כי צרפת היא כעת חברת הקבע היחידה במועצת הביטחון של האו״ם מקרב מדינות האיחוד, לאחר פרישתה של בריטניה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית