האם מטוס הקרב המתקדם בעולם הגיע לסוף דרכו?

מפקד חיל האוויר האמריקני אמר כי החיל מתכוון לצמצם את מערך מטוסי הקרב לארבעה סוגי, וה-F-22 אינו אחד מהם. מומחים: המטוס הפגין יכולות ביצוע משימה נמוכות

Photo: U.S. Air Force photo by Senior Airman Mary Begy

האם קרב סופו של מטוס הקרב המשוכלל והמתקדם ביותר בעולם, F-22 RAPTOR? מפקד חיל האוויר האמריקני, גנרל סי.יו. בראון, אמר כי חיל האוויר האמריקני מתכנן לצמצם את מערך מטוסי הקרב לארבעה סוגים, ו-F-22 איננו אחד מהם.

הארבעה, אומר גנרל בראון, הם F-35, F-15EX, F-16 ומטוס עליונות אווירית של הדור הבא NGAD. DEFENSE ONE מדווח שגנרל בראון אמר כי עתה מפעיל חיל האוויר שבעה דגמי מטוסי קרב "וכוונתי לרדת לארבעה דגמים שהוזכרו פלוס A-10, שהוא מטוס מיוחד לתקיפת  מטרות קרקע, שיישאר בשירות עד שנת 2030. את F-22, המטוס שארה"ב לא התירה למכור לשום מדינה בעולם, יחליפו ממטוסי הדור הבא.

בחיל האוויר יש כיום 186 מטוסי F-22, שהם בני 12 שנים בממוצע. מומחים טוענים שהמטוס הפגין יכולות ביצוע משימה נמוכות. זה מטוס שתוכנן בעיקר לשמירה על עליונות אווירית וקרבות אוויר אך עד כה לא הפיל אף לא מטוס אויב אחד. מטוסי F-22 ביצעו גיחות מבצעיות בסוריה בשנת 2014.

מפקד חיל האוור גנרל בראון אמר עוד כי ההחלטה על המבנה העתידי של החיל היא פרי מחקר מעמיק שנערך בשיתוף כל זרועות הצבא. עתה שוקלים איזה מטוס יחליף בעתיד את מטוסי F-16, והאופציות הן החמקנים F-35 או המטוס העתידי NGAD. "אך זה ייקבע רק בעוד שש, שבע, שמונה שנים", אמר גנרל בראון. ההנחה היא שמטוסי F-35 יחליפו את הישנים יותר, והפלטפורמה העיקרית החדשה תהיה  מטוסי F-15EX הדגם המתקדם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית