דעה | ההתקוממות הפנימית ורקטות חמאס - תצוגת תכלית ליכולות ההתערבות האיראניות בישראל

צריך להתבונן על המהומות הנוכחיות והעימות עם חמאס כהוכחת יכולת איראנית לבחישה עמוקה ויסודית של איראן בתוך תוכי מדינת ישראל ולא רק כמרד אזרחי של המגזר הערבי

מאורעות תשפ"א, שפרצו ביום ירושלים (10/5), כוללים סדרה של אלימות קשה, שריפת בתי כנסת ורכוש של יהודים בערים ובאזורים שונים במדינת ישראל, שבוצעו ע"י ערבים מוסלמים בישראל. אירועים אלו התרחבו עד מהרה לעימות אלים מול הכוחות החמושים של ארגוני הטרור חמאס וגא"פ, השולטים ביד רמה ברצועת עזה. 

עד לכתיבת שורות אלו ירו ארגוני הטרור מעזה למעלה מ- 3200 רקטות מדגמים שונים לעבר ישובי ישראל ואתרים אסטרטגיים, בהם הכור האטומי בדימונה, שדות התעופה בן גוריון ורמון, אסדות הגז ועוד. אפשר להסתכל על פרוץ המאורעות הללו מתוך זווית ראייה צרה, הבוחנת את מכלול האינטרסים הפלשתינאים, ולהסביר את המאורעות בהתקוממות ארעית, שפרצה כדרך אגב, תוך כדי חגיגות יום ירושלים, ולאחריהן הבעת תמיכה של חמאס במתרחש, ומשם קצרה הדרך אל העימות האלים.

אך באם נצא לרגע קט מהפריזמה הצרה והמקומית, המטרידה אותנו בימים אלו, נכון יהיה להסתכל על האירועים בזירתנו במבט רחב יותר, ולהבין כי ידה של איראן מצויה בדבר. מנובמבר האחרון, העלתה איראן הילוך במערכה הבינלאומית אותה היא מנהלת מאז 2018 להסרת הסנקציות של הנשיא האמריקאי הקודם, דונלד טראמפ. 

איראן זיהתה את משטרו החדש של ביידן, כמשטר חלש, פרו-איראני, ממשיך דרכו של אובמה, והחלה מיד עם היוודע תוצאות הבחירות בארצות הברית, לפעול בשורה של מהלכים אגרסיביים ליצירת מצב בו ידה על העליונה במשא ומתן ההולך ומתקרב מול ביידן. 

בין מהלכים אלו ניתן למנות תקיפה של כלי שיט אמריקאיים במפרץ הפרסי ואוניות סוחר במפרץ עומאן, הגברת מאמצי העברות האמל"ח למורדים החות'ים בתימן ולמיליציות השיעיות בעיראק, כריתת בריתות אסטרטגיות וחיזוק הקשרים עם סין, צפון קוריאה ורוסיה, המשך העשרת אורניום על אפם וחמתם של האמריקאים, ויצירת כלכלה עוקפת, שמטרתה יצירת הכנסות של מטבע חוץ לאיראן לחיזוק כלכלתה הגוססת. 

איראן, מנהלת מזה שנים מאמצים של כלכלה עוקפת במסגרתם היא מפיצה סמים קשים לארצות הברית ולאירופה, כורה מטבעות וירטואליים עבור סין, מייצרת תקיפות סייבר אגרסיביות ובעיקר עוסקת בייצוא פיראטי של נפט, כ- 300,000 חביות ביום, באמצעות צי מכליות הנפט שלה. 

מאז עלייתו של ביידן הוציאה איראן מן המחשכים את פעילותה הפיראטית למכירת נפט, והחלה להעביר בגלוי נפט לסין, צפון קוריאה, סוריה וונצואלה, על אף המחאות התקשורתיות חסרות התוחלת של האמריקאים. כך איראן החלה ביצירת מנופי השפעה במשא ומתן עם האמריקאים. איתרע מזלם של האיראנים, וישראל החלה להתערב בעצירת משלוחי הנפט האיראניים בשורה של מבצעים חשאיים אותם ביצעה זרוע הים הישראלית מול צי המכליות האיראניות.

התגובה האיראנית לא אחרה לבוא, ומספר אוניות סוחר ישראליות נפגעו אף הן מירי טילים (ככל הנראה) כנגדן. איראן הבינה, כי ישראל מנסה לחבל מדינית, כלכלית וצבאית במאמציה מול ארה"ב, וחיכתה ליום פקודה, להזדמנות הראשונה בה ניתן לפעול מול ישראל, בדרכה שלה, באמצעות ארגוני הפרוקסי, כפי שהיא עושה בכל זירות הלחימה שלה.

ארגוני הפרוקסי, הנתמכים כלכלית וצבאית על ידי איראן, ובסיוע כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, נלחמים עבור איראן בזירות הלחימה השונות. כך הם המילציות השיעיות בעיראק ובסוריה, המורדים החות'ים בתימן, חיזבאללה, חמאס וגא"פ. והנה ההזדמנות הגיעה, יום ירושלים, קריאות דתיות, שלהוב ההמון, אמצעי לחימה איראניים מרצועת עזה, והנה יש התלקחות אזורית, וישראל עסוקה בכיבוי השריפות מבית והתמודדות מול זרועה הארוכה של איראן. 

צריך להתבונן על מאורעות תשפ"א לא רק כמרד אזרחי של המגזר הערבי והבעת סולידאריות של חמאס וגא"פ מרצועת עזה, אלא כפעולת בחישה עמוקה ויסודית של איראן בתוך תוכי מדינת ישראל, וביכולתה לזעזע פה את אמות הסיפים באמצעות שליחיה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית