דעה | ההטעיה של התקשורת הבינ״ל עוד תעלה לישראל ביוקר

בין אם נעשה הדבר באופן מכוון ובין אם בשל טעות אנוש, הודעת דובר צה״ל בדבר הכניסה הקרקעית לעזה מחקה לחלוטין את האשראי המדולדל ממילא של ישראל באחת מזירות ההסברה החשובות ביותר

דעה | ההטעיה של התקשורת הבינ״ל עוד תעלה לישראל ביוקר

כיפת ברזל מיירטת רקטה מעזה, אתמול. צילום: REUTERS/Amir Cohen

במוקדם או במאוחר יסתיים המבצע, האבק ישקע, שני הצדדים יתגאו בפומבי בהישגים, וילקקו את הפצעים בסתר. רצועת עזה שוב תתחיל תהליך ארוך של שיקום בעזרת סיוע בינלאומי, בפעם המי יודע כמה – תהליך שנועד מראש לכישלון כל עוד חמאס הוא השולט. בישראל תוקם ממשלה, או שתהיה מערכת בחירות חמישית, ועשירית. ובעוד כמה חודשים או שנים ניפגש פה שוב, באותה נקודה ממש.

אבל בפעם הבאה זה כבר יהיה אחרת. עד כה, האשראי המצומק של ישראל בזירת מלחמת התודעה הקנה לה כמה ימים של שקט (יחסי) מפני ביקורת בינלאומית בתחילת כל מבצע. בפעם הבאה, סביר להניח שההרעשה התקשורתית העולמית נגד פעולות צה״ל – שבהכרח משפיעה על הציבור, שמשפיע על קובעי המדיניות שבתורם מפעילים לחץ על הממשל הישראלי – תתחיל כבר מהרגע הראשון. את האשמה ניתן לתלות בציוץ אחד קטן, שהחל לגלגל כדור שלג ענק.

ישראל הפסידה הן בפן המבצעי והן בקרב על התודעה

תקציר העובדות: בלילה שבין חמישי לשישי, שחרר דו״צ בחשבון הטוויטר שלו את הציוץ הבא (תרגום מאנגלית): ״כוחות אוויר וקרקע של צה״ל תוקפים כעת ברצועת עזה״. הודעה עמומה למדי (פעם הייתה לישראל מדיניות כזו), שלא באמת מבהירה איפה מצויים אותם כוחות קרקע. כלי תקשורת רבים מרחבי העולם מיהרו לדווח על הסלמה, חלקם לאחר שלדבריהם שוחחו עם דובר צה״ל שאישר כי אכן הייתה כניסה קרקעית. בכל זאת, הציוץ לא היה ברור, ועיתונאים מקצועניים בודקים את העובדות לפני שהם מפרסמים.  

בהמשך כמובן התברר שלא הייתה כל כניסה כזו. הסברה הרווחת, שלא אושרה על ידי אף גורם רשמי ישראלי, היא שההודעה הייתה חלק מתחבולה שמטרתה לגרום לחמאס להאמין שאכן מתחילה פעולה קרקעית על מנת שהמנהיגים והלוחמים ייכנסו ל״מטרו״, מערך המנהרות של החמאס, אותו הפציץ חיל האוויר במאות פצצות במשך למעלה מחצי שעה.

ובכן, בתחבולה הזו ישראל הפסידה פעמיים. ראשית, בפן המבצעי: מסתמן, כי מספר ההרוגים מקרב אנשי חמאס נמוך ממה שצה״ל ציפה וקיווה לו. טל לב-רם מ״מעריב״ חשף כי ישראל תכננה את המבצע במשך כמעט שלוש שנים, אך שחמאס לא ״קנה״ את התרגיל, ״שלא הסתדר עם המציאות בשטח וגם לא עם ההתנהגות הישראלית הטיפוסית״ של כניסה קרקעית רק לאחר דיוני קבינט. חמאס מכיר את ישראל טוב, ממש טוב – וזו נקודה שעל הדרג הביטחוני להתעכב עליה ולהסיק מסקנות.  

שנית, ישראל הפסידה בגדול בפן התקשורתי, העולמי, התודעתי, ההסברתי.  דובר צה״ל לתקשורת הבינ״ל, סא״ל יונתן קורניקוס, אמנם התנצל ואמר שטעה, אבל גם את זה אף אחד לא קנה. ״העיתונות שהולכה שולל, והפלישה לעזה שלא הייתה״, נכתב במאמר מקיף ב״ניו יורק טיימס״. ״רק להבהיר, קורניקוס אמר לי ישירות ׳יש כוחות קרקעיים בעזה׳, זה היה הבסיס לדיווח הראשוני״, כתבה בטוויטר פלישיה שוורץ מה״וול סטריט ג׳ורנל״. ״הצבא הישראלי מואשם בכך שהשתמש בתקשורת כדי להערים על חמאס״, נכתב במאמר של סוכנות הידיעות איי.פי – שמשרדיה בעזה הופצצו 24 שעות מאוחר יותר. והרשימה ממשיכה.

החוזה הבלתי כתוב בין מדינות דמוקרטיות לתקשורת המסקרת את מעשיהן, הוא שאין שקרים. מותר לא לספר, מותר לצנזר, מותר להגביל, מותר להיות עמומים – אבל לא לשקר. אסור לעקר מתוכן את כלב השמירה של הדמוקרטיה. את זה עושים משטרים אחרים, שישראל ממש לא שואפת להידמות להם. ולכן, ייתכן שאם דו״צ היה מפרסם את הציוץ האמור אך לא מרחיב בנושא ולא משיב לשאלות העיתונאים שביקשו לוודא את המסר, אלא רק מסתפק ב״אין מידע נוסף״ לקוני, העניין היה עובר יחסית בשלום. התקשורת העולמית הייתה מעקמת את פניה, אך לא מעבר. האמון הבסיסי היה נשמר.

דרוש: חייט

חשוב שהדרג המדיני והצבאי בישראל יזכור תמיד שהתקשורת – לא המקומית, ולא הבינלאומית – אינה מהווה כלי שרת להשגת מטרות, ואינה צד בסכסוך. ההטעיה הישראלית (בין אם מכוונת ובין אם לאו, זה כבר לא רלוונטי, המעשה נצרב בתודעה הבינלאומית) מציבה את העיתונות הזרה בעמדת האויב במקרה הרע, ובעמדת ה״זה שאי אפשר לסמוך עליו ולכן ננצל אותו״ במקרה הפחות רע. טוב לא יכול לצאת מכאן.

ההסברה הישראלית מעולם לא הייתה מוצלחת במיוחד. בפרפרזה על דבריו מעוררי הפולמוס של עמית סגל: לא, אין סימטריה. תמונה של ילד קטן בעזה שנהרג מהפצצת חיל האוויר המתוחכם של הכובש (נכון, ישראל התנתקה מעזה לפני עשור וחצי. מרבית העוקבים אחר החדשות מהאזור לא מודעים לכך), מתקבעת בתודעה וחורצת מיד את דעת הקהל – חלקית, כי ישראל לא תפרסם תמונה מקבילה של גופת הילד הקטן שנהרג בשדרות, ובצדק. אפשר לצרוח עד השמיים שמתחת לאותו בית התמקם קן טרור של חמאס, ושצה״ל עושה את המקסימום כדי להימנע מפגיעה באזרחים חפים מפשע לעומת חמאס שרק מנסה להרוג כמה שיותר ישראלים ויהודים. זה לא יעבוד.

ישראל זקוקה בדחיפות לחייט שיתפור עבורה חליפת הסברה חדשה. אבל אם היא מקווה לשינוי כלשהו בדעת הקהל העולמית, מוטב יהיה לא לשקר לאלו שממלאים תפקיד מכריע בעיצובה.  

אולי יעניין אותך גם