דעה | המשך העימות בעזה משרת את ביידן בדרך לרעיון המדינה הפלסטינית 

ביידן עומד לצד ישראל בעימות הנוכחי בעזה וזוכה בכך לאשראי, אותו הוא צפוי לנצל בשוך הקרבות לקריאה למו״מ על הסדר קבע בין הצדדים. המטרה: מדינה פלסטינית 

President Joe Biden and Vice President Kamala Harris are briefed on a two trillion dollar infrastructure plan Monday, March 29, 2021, in the Roosevelt Room of the White House. (Official White House Photo by Lawrence Jackson)

העימות בשבוע האחרון מול חמאס בעזה התפרץ כאשר בבית הלבן בארה״ב יושב ג׳ו ביידן. דמוקרט, שנחשב בירושלים פחות אוהד לישראל מאשר קודמו טראמפ. זאת, בשל העובדה שבין ביידן לנתניהו לא שוררים יחסים טובים, בעיקר בשל העובדה שנתניהו לא תמך בביידן באופן גלוי, גם כאשר היה ברור שביידן ניצח את המירוץ לנשיאות בארה״ב. 

ועם זאת, ביידן לא עצר את צה״ל בעזה. נהפוכו. למרות הלחץ שמופעל על הבית הלבן לסיים את הלחימה בעזה, ביידן, לפחות כלפי חוץ, נותן לגיטיציה ללחימה הישראלית. נתניהו בירך על כך בשיחתו האחרונה בימים האחרונים עם הבית הלבן. 

לכאורה, ביידן מגלה הבנה רבה לאינטרסים הישראלים בעימות הנוכחי. מדוע לכאורה? מכיוון שביידן, ומזכיר המדינה שלו, אנתוני בלינקן, תומכים בשתי מדינות לשני עמים. במילים אחרות - במדינה פלסטינית. ישראל לעומת זאת, עושה כל שביכולתה לסכל הקמת מדינה פלסטינית כבר עשורים. 

מכאן, פלוני יכול לשער שהתמיכה הבלתי מסויגת של ביידן עד כה בלחימה הישראלית נובעת משני מרכיבים - עמידה לצד ישראל וקידום מדינה פלסטינית. כיצד, ישאל פלוני, הלחימה כעת בעזה מקדמת את רעיון המדינה הפלסטינית? 

ובכן, התשובה טמונה במספר וקטור. ראשון, הוא ביטול הבחירות לרשות הפלסטינית. ביידן, דמוקרט, מאמין בדמוקרטיה. וכאשר ישראל מסכלת בחירות ברשות הפלסטינית כדי לסכל את בחירתו של חמאס לפרלמנט הפלסטיני, היא למעשה פועלת בצורה מנוגדת לתפיסתו של ביידן. מכאן, שהעימות הנוכחי צפוי להביא ללחץ אמריקאי לקיים את הבחירות לפרלמנט הפלסטיני בכל זאת. 

שני, סבלם של הפלסטינים על רקע העדר תהליך מדיני להסדרה בעזה. המשוואה פשוטה - ככל שהלחימה בעזה נמשכת, כך תמונת הסבל של הפלסטינים גדלה ומקבלת תהודה בינלאומית. עבור ביידן, תמונה כזו משרתת לחץ מדיני על ישראל להכנס להליך מדיני סביב הסדר קבע עם הפלסטינים. לביידן יש עוד שלוש שנים לפחות בחדר הסגלגל, זה הרבה זמן להפעיל מנופים על ירושלים בהקשר זה. 

שלישי טמון בתרומה של העימות הנוכחי בגיבוש קוליציה מדינית, מזרח תיכונית, לפתיחת מו״מ על הסדר קבע. ביידן יודע שאת השתיקה היחסית של מדינות המפרץ ושכנותיה של ישראל במזרח התיכון, יהיה ניתן לתרגם למטבע מדיני בשוך הקרבות. ככל שתמונת סבלם של הפלסטינים מתעצמת בעולם, כך הלגיטימציה להפעיל לחץ מדיני על ירושלים גדל. 

בשוך הקרבות, יוכל ביידן לפדות את ערך עמידתו לצד ישראל בעת העימות הצבאי, כדי לכפות עליה מו״מ על הפלסטינים. סעודיה תהיה לצידו עם התכנית הסעודית. האמירויות, בחריין, קטאר, מצרים, עומאן, ירדן, כווית ועוד. כולן יהיו שם לקפוץ על העגלה ולהראות שהן לצד הפלסטינים. עבור כל אלו, הפעילות במישור המדיני אותה תוביל ארה״ב מול ישראל, תעזור להתמודד עם הביקורת הפנימית מדוע הן לא תמכו בפלסטינים בזמן העימות. 

לסיכום, זה שביידן תומך בלחימה הישראלית, זה לאו דווקא לטובתה של ישראל בעתיד (אם מדינה פלסטינית רעה לישראל). ביידן, מרוויח פעמיים. פעם אחת מול הלובי היהודי בארה״ב בכך שהוא תמך בישראל בעת העימות. פעם שנייה מול הלובי הערבי, בכך שהוא ינצל את תוצאות ההרס שישראל זרעה בעזה לטובת קידום מו״מ מדיני על הסדר קבע בשוך הקרבות. 

עבור ירושלים, מדובר באתגר לא פשוט. אם אכן תקום ממשלת ימין, היא תתקשה להסביר למצביעים שתמכו בה כיצד היא נכנסת למו״מ על מדינה פלסטינית, עם יישות שזה עתה שיגרה עליה רקטות. כפי שזה נראה כעת, למרות הלחימה, חמאס יהיה צד לכל מו״מ עתידי על הסדר קבע, באופן ישיר או עקיף. 

יתרה מזאת, לאחר התמיכה הבלתי מסויגת של הבית הלבן בלחימה בעזה, ישראל תתקשה למצוא צידוק להתנגד לביידן, כאשר זה ירצה לממש את האשראי שזכה בו בדמות קריאה למו״מ על הסדר קבע. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית