עזה: חמאס נכנס לעידן כלי השיט הבלתי מאוישים

ניתן להבחין בין שני סוגים של כלי שיט בלתי מאוישים אותם מנסה חמאס לפתח - סירות מירוץ או דיג המוסבות להפעלה מרחוק וכלי שיט תת-מימיים או כלי שיט חצי-צוללים (המכונים גליידרים)

צילום: דובר צה״ל 

במהלך הימים האחרונים, מסר דובר צה"ל, זיהו לוחמי זרוע הים תנועות חשודות במרחב הצפוני של רצועת עזה, בקרבת התשתיות החופיות של הכוח הימי של חמאס. לוחמי זרוע היום בסיוע גורמי מודיעין עקבו אחר מספר פעילים של הכוח הימי ותנועותיהם. היום (17/5) זיהו הכוחות אמצעי לחימה, שנחשד כאמצעי לחימה צולל, אשר הורד לכיוון החוף על ידי פעילי היחידה, וככל הנראה בדרכו לביצוע משימה במרחב הימי הישראלי. 

כוח זרוע הים וכלי טיס תקפו את הפעילים ברכבם ואת הצוללת הזעירה והשמידו אותם. לאחר האירוע עדכן לראשונה דובר צה"ל כי, חמאס מחזירה בצוללות לא מאויישות, הפועלות באופן אוטונומי ומנווטות את דרכן באמצעות מערכות GPS. צוללות אלו, קטנות ממדים, מצויידות בראש קרב עם חומר נפץ במשקל של כ- 50 ק"ג. הצוללות משוגרות למטרותיהן, מנווטות ומתפוצצות.  

ארגון המחקר והפיתוח של חמאס מנסה מזה מספר שנים לפתח כלי שיט בלתי מאוישים, אשר יופעלו על ידי הכוח הימי שלו. ניתן להבחין בין שני סוגים של כלי שיט בלתי מאוישים אותם מנסה חמאס לפתח. הסוג הראשון הוא כלי שיט בלתי מאוישים על מימיים. סירות מירוץ או דיג, המוסבות להפעלה מרחוק או להפעלה אוטונומית באמצעות תכנות משימה מראש.

ייעודם של כלי השיט הללו הוא בימי רגיעה לאסוף מודיעין על כוחותינו, ומתוך כוונה להפעילם בשעת מערכה כנגד ספינות חיל הים ואסדות הגז, באמצעות שילוב כמות גדולה של חומר נפץ. כך יהפכו כלים אלו לכלי שיט "מתאבדים", המופעלים מרחוק באמצעות תקשורת אלחוטית או סלולרית. על כלי השיט הללו מותקנים אמצעי חישה, כגון מכ"מים ומצלמות, המאפשרות לשולט בהם מרחוק, לנהג אותם לעבר מטרתם. 

הסוג השני של כלי השיט הוא כלי שיט תת-מימיים או כלי שיט חצי-צוללים (המכונים גליידרים). כלי שיט אלו בעלי יכולת שהייה מתחת למים או בגובה נמוך מעל הגלים, כך שהיכולת של חיל הים לגלותם היא מוגבלת מאד. לכלים אלו, בדומה לסירות הלא מאוישות, משימות דומות. 

ארגון המו"פ של חמאס פועל להשגת ידע, מערכות וטכנולוגיות לפיתוחם וייצורם של כלי שיט כאלו, בהתבסס על ידע איראני, מחקר אקדמי אותו ניתן להשיג באינטרנט ובספרות מקצועית. אך בעיקר על בסיס שחזור הנדסי (reverse engineering) ושדרוג של כלי שיט אוטונומיים מסחריים, אותם ניתן לרכוש לצורכי מחקר ימי באופן חופשי, ואף באתרים רלוונטיים באינטרנט. 

האיראניים מתקדמים מאד בפיתוח כלי שיט אוטונומיים בלתי מאוישיים, ובאיראן מוצגים כלי שיט כאלו מעת לעת. כלי שיט כאלו אף שימשו לתקיפות התאבדות שבוצעו בשנים האחרונות כנגד כלי שיט של הצי הסעודי על ידי המורדים החות'ים בתימן.

חמאס וחיזבאללה מבינים כי במתארי הלחימה בים מול ישראל יהיו הכוחות הימיים שלה בנחיתות טכנולוגית. על מנת להתמודד במתארי לחימה אלו, מפתחים הכוחות הימיים של שני ארגוני הטרור תורות קרב ואמצעי לחימה, בהם מגוון רחב של רקטות, טילי שיוט, מיקוש ימי, סירות קרב מהירות וכלים לא מאוישים. שילוב האמצעים בתקיפה מרובה – תקיפת "נחיל", יאפשרו להם, על פי תפיסתם, להתגבר על נחיתותם בשדה הקרב הימי מול ישראל. 

שדה הלחימה הימי מול חמאס וחיזבאללה לא היה מעודו שקט, למרות שהחשיפה התקשורתית שלו הייתה תמיד כמעט בלתי נראית. הים הוא עורק הנשימה של מדינת ישראל. חמאס וחיזבאללה מבינים זאת ושמו להם ליעד לתקוף את התשתיות החיוניות של מדינת ישראל בים ובחוף, ואנו צפויים לראות תקיפות נועזות ומתוחכמות יותר של ארגוני הטרור מולם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית