דעה | הונאת התודעה והמבצע המרשים של חיל האוויר

צה״ל טוען שנקט במבצע הונאה שמטרתו להרוס מנהרות חמאס ולגרום לאבידות רבות. בשלב זה טרם ידועות תוצאות המבצע. עם זאת, השימוש בהונאה במהלך הקרב ראויה לציון 

הונאה בשדה הקרב היא כלי מלחמה לגיטימי ויעיל מימי עולם. מימיו של גדעון בספר שופטים שהטעה את המדיינים להעריך שכוחו גדול מכוחו האמיתי, והסתער עליהם כשבידי לוחמיו לפידים מוסתרים בכדים. הסוס הטרויאני. וחכם המלחמה הסיני העתיק סון דזה שאמר: "כל ניהול מלחמה מושתת על הונאה".

זה מה שקרה בסוף השבוע סביב המתקפה הגדולה של חיל האוויר על מתחם מטרו בעזה: מופע ל"פ, לוחמה פסיכולוגית. היום מעדיפים 'דעה' ו'תודעה'. שלב א' היה עניין של תרגום: המשפט "צה"ל פועל בעזה", ובתרגום לאנגלית THE IDF IS OPERATING IN GAZA הוא דו-משמעי: 'צה"ל 'פועל בעזה' יכול להתפרש 'יחידות צה"ל נכנסו לעזה', או 'חיל האוויר פועל בעזה'. חלק מהתקשורת הבינלאומית העדיף את המשמעות הראשונה וכתבים הזדרזו לדווח לעולם שצה"ל נכנס לעזה.

הוגי רעיון ההונאה עברו לשלב ב': ראשי החמאס הזדרזו לתפוס מחסה במעמקי עשרות הקילומטרים של מתחם מטרו בעזה, שנחפר והוכן במשך שנים לשימוש כפול: מפקדה תת-קרקע למפקדי הארגון ומנהרות תקיפה למקרה של כניסת כוחות צה"ל לרצועה, מהן יגיחו אנשי חמאס וכלי נשקם. 

לרגע הזה המתין חיל האוויר במתקפה אווירית שתילמד בבתי הספר בעולם: 160-180 כלי טיס מטילים במשך פחות משעה על מתחם אחד קרוב ל-500 פצצות, עשרות רבות טונות של חומרי נפץ. בעת כתיבת הדברים עדיין לא ברור אלו נזקים בדיוק נגרמו ל"יושבי מנהרות מטרו". אולם על המבצע של חיל האוויר ראוי להתעכב לפרטיו, כי הוא הוכיח יכולת ברמה גבוהה. 

זה מבצע שכמוהו מכינים במשך שנים. שנים של איסוף מודיעין ואימוני טייסים ומפעילים וצוותים טכניים בטייסות, ומפקדים בבסיסי החיל, בדת"קים ובעמקי הבור ובמרכז השליטה במטה חיל האוויר. ההכנות מתפרסות על כמה זרועות צה"ל וגופי ביטחון: 

איסוף מודיעין להכנת בנק מטרות. איסוף רב-זרועי ורב-משימתי. האזנות ותצפיות קרובות ורחוקות, מעקב אלקטרוני, הרבה זוגות עיניים ואוזניים סביב הרצועה ומחוצה לה. לוחמים פרוסים על סוללות עפר הצופים לאורך גבולות הרצועה. מודיעין אותות, מודיעין אלקטרוני וסוכנים מעבר לגבול, ומגדלי תצפית ובלוני תצפית וכלי טיס בלתי מאויישים ומטוסי קרב מתקדמים אוספי מודיעין. כל פריט איסוף כזה תורם כמה שורות לרשימת בנק המטרות, וקופות הבנק הזה מלאות. 

מבצע התקיפה האווירית עצמו היה מרשים בגלל הגודל, ההיקף והכמות, בזמן קצר ועל שטח מצומצם יחסית: בין 160 ל-180 כלי טיס, מטוסי קרב, מסוקי תקיפה, כלי טיס בלתי מאויישים, מטוסי שליטה, בקרה ופיקוד. לילה. חושך. הטייסים רואים בעיקר את הירקרק של מערכות לראיית לילה. ההמראות מכמה בסיסים, מדרום ועד צפון. סדרי ההמראות ונתיבי ההגעה ליעדים מוכרים ומתורגלים היטב, ועדיין יש לשמור על דיוק של דקות.

כל כלי טיס ממריא בדקה שלו וטס בנתיב שונה, וכולם מגיעים לאותה תא שטח והצפיפות באוויר רבה. בלשון הטייסים "ערכות צפופות". לכל מטוס החימוש שלו, פצצות במשקלים שונים, מקילוגרמים עד טונה. טילים, מערכות הגנה עצמית של כלי הטיס. חלק מהתקיפות הן "מנגד", ירי ממרחק רב מהמטרה. הטייס משגר מטווח של קילומטרים רבים והחימוש עושה את דרכו אוטונומית אל המטרה.

מסוקי תקיפה תופסים עמדות באוויר, מהן יוכלו להשחיל חימוש בחלון של דירה בקומה שלישית של מגדל מגורים. חלק ניכר מהמבצע מורכב מתקיפות בו-זמנית, סימולטניות. זה מחייב תיאום הדוק בין כלי הטיס, שלכל אחד מהם תכונות טיסה ותצורות התקיפה האופייניות לו. צריך להגיע אל המטרה, לא להסתבך בנתיבים של מטוסים שכנים, לבצע את התקיפות, ולחזור כל מטוס לבסיסו.

גם ההסתלקות מאזורי המטרה והטיסה חזרה חייבות להתבצע בזהירות ובמיומנות. כך גם נחיתה של כלי טיס רבים על המסלולים בבסיס. את זה ביצע השבוע בהצלחה חיל האוויר אחרי שנים של אימונים וניסיון מבצעי עצום בתקיפת מאות מטרות קרקע במשך שנים בכל החזיתות המקיפות את מדינת ישראל - בעזה, בלבנון, בסוריה, במבצעים ובמלחמות העבר. 

תרבות התדרוך שלפני גיחה, ובעיקר התחקיר שאחרי גיחה, הכינה היטב את הטייסים למבצע מסוג זה שדורש תיאום, דיוק, קפדנות, משמעת ואמון מלוא במפקדים בכל הדרגות והרמות, ממח"א, מפקד טייסת ועד צעיר לוחמי האוויר שיצא לפני כמה חודשים מבית הספר לטיסה והוא תוקף מטרות בעזה. עתה נותר להמתין ללמוד את התוצאות האמיתיות-תועלתיות של המבצע.

חיל האוויר הישראלי מפעיל עוצמה אווירית גדולה בעזרת מספר קטן יחסית של סוגי מטוסים, דבר הנחשב בחילות אוויר ליתרון מבצעי, ארגוני ומנהלי. הנה פירוט של מרבית כלי הטיס של חיל האוויר במאי 2021. מטוסי קרב F-16 'ברק' ו'סופה'. מטוסי קרב F-15  'בז' ו'רעם'. מטוסי קרב חמקניים F-35 'אדיר'. מסוקי תקיפה 'פתן' ו'שרף' ומסוקים ימיים של זרוע הים.

מטוסי פיקוד, שליטה ואלקטרוניקה 'נחשון עיטם' ו'נחשון שביט'. מטוסי תובלה C-130 ו-C-130J 'קרנף' ו'שמשון', מטוסי תדלוק אווירי 'ראם', מטוסי סיור ואיסוף מודיעין. כלי טיס בלתי מאויישים מכמה סוגים. אשר לכטמ"מים: במקביל לשיפור היכולות בתחום הרקטות, נראה שארגוני הטרור חמאס וגי'האד בעזה מקדישים יתר תשומת לב לכטמ"מים, לבלתי מאויישים.

רחפנים נושאי בלוני נפץ כבר מוכרים היטב, לדאבון לב, לתושבי העוטף ולשדותיהם העולים באש. בימים אלו התפרסמו ידיעות על נשק חדש בידי חמאס: כטמ"מ נושא חימוש המתפוצץ על המטרה. קוראים לזה חימוש משוטט. LOITERING MUNITION. התעשיות הביטחוניות בישראל מתקדמות מאוד בתחום פיתוח וייצור משוטטים. כלים מסוג זה, אפילו הם פרימיטיביים ולא מתוחכמים, כשהם נמצאים בידי ארגון טרור, נזקם אולי אינו רב, כיוון שהם נושאים כמות קטנה של חומר נפץ.

אבל האפקט הפסיכולוגי של נשק כזה עלול להיות בעל נזק סביבתי רב לתושבים ביישוביהם. זה איום, ואנו משוכנעים שמי צריך לדעת, יודע ומטפל באיום. לקראת סוף השבוע מתחילים להתגלות סימנים ראשונים לתחילת לחץ על ישראל לסיים את התקיפות, אם כי צה"ל מביע נחישות לסיים את המלאכה.

אולם הדגש התקשורתי-תודעתי החל לנוע מתחתית יושבי מנהרות המטרו אל מרומי משרדי סוכנויות הידיעות הבינלאומיות AP, AFP (סוכנות  הידיעות הצרפתית) ואל ג'זירה במגדל הקורס ההוא בעזה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית