אמל״ח חדש בסבב הנוכחי: רקטות לטווח 120 ק"מ

הסבב הנוכחי הראה כי לחמאס יש יכולות ייצור מתקדמות לבניין כוח רקטי וכן להפעלתו. הרקטה החדשה מגיעה ל120 ק״מ ומצטרפת לאמל״ח המגוון הקיים בידי חמאס בעזה

משגר הרקטות הכולל שמונה קנים ויכולות כיוונון מכניות

תמונה מאתר חמאס

במהלך הסבב הנוכחי ארגון חמאס הצליח להוכיח יכולות מרשימות של כמות שיגורים (הספק של כ-140 רקטות בחמש דקות) למגוון מרחקים. חלק מיכולות אלו בנויות על משגרים הכוללים שמונה קנים המופעלים על ידי מנגנון אוטומציה חשמלי כלשהו. 

לצד המשגרים, חמאס הציג מספר סוגי רקטות, אחת מהן חדשה לטווח 120 ק״מ תחת הכינוי A120. ככל הנראה, סוג רקטה זה השתתף בשיגורים לעבר ערי המרכז ביממה האחרונה. 

לפי צה״ל, שוגרו על ישראל כ-850 רקטות לטווחים שונים סה״כ מאז פרוץ העימות. בהודעה אחרת, מוקדמת יותר, טוען צה״ל כי זוהו כ-480 שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל וכן כ-150 שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה. לוחמי ההגנה האווירית יירטו כ-200 שיגורים. 

בחישוב פשוט, זה משאיר 130 רקטות שנכנסו לתחומי ישראל אך לא יורטו (480 - 350). חלקן בגלל נפילות מחוץ לפוליגון (האזור שצריך ליירט בו מחשש לחיי אדם). חלקן בגלל שעברו את כיפת ברזל. על פי פרסומים גלויים, הכיפה עומדת בכ-90 אחוזי יירוט. כלומר, אם יורטו 200, שהם 90 אחוזי יירוט, אזי כ-22 הצליחו לפגוע באזורים מיושבים. אולי זה לא חישוב מדויק (כי צהל לא נותן את המספרים האמיתיים), אבל חישוב שנותן קנה מידה על בסיס המספרים של צה״ל. 

אם נבחן את הדיוק של הרקטות, כי אז מדובר על 222 רקטות שנכנסו לפוליגון מתוך 480. כלומר, אחוזי הדיוק עומדים על כ-46% דיוק. (דיוק במשמעותו כניסה לאזור היירוט שמאיים על תושבי ישראל). מספר זה אינו שונה מהותית מסבבים קודמים. 

אחת ההנחות של מומחים ישראלים היא כי חמאס , אם יתנו לו מספיק זמן, ידע לייצר רקטות מדויקות יותר במעופן בעתיד הקרוב. כלומר, המשוואה הנוכחית שבה יש ליירט רקטה אחת מכל שתיים שנורות לישראל, יכולה להשתנות לרעת ישראל. 

טל ענבר, העוסק במחקר רב שנים של יכולות רקטיות וטיליות של ארגוני הטרור הסביר לישראל דיפנס כי "נעשה שימוש רב ברקטות כבדות מתוצרת עצמית לטווח 120 ק"מ (המכונות  A120) המשוגרות ממשגרים בני 8 רקטות כל אחד. הרקטות כבדות, וכוללות רש"ק משמעותי הגורם לנזק רב.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית