הסטראט אפ הישראלי EVR Motors משנה את מבנה המנוע

חושף מנוע חשמלי קל ביותר, קטן ועתיר ביצועים, שיכול להיות מותאם לתחבורה חשמלית או היברידית. החברה שואפת להתאימו בהמשך לשימושים תעשייתיים

הסטראט אפ הישראלי EVR Motors משנה את מבנה המנוע

המנוע החדש והקטן. צילום: EVR Motors  

הסטארט אפ EVR Motors מפתח תקווה חושף מנוע חשמלי חדשני, על בסיס טופולוגיה חדשה ומוגנת בפטנט – TSRF (Trapezoidal Stator Radial Flux). החברה פיתחה ובדקה בהצלחה את אבות הטיפוס הראשונים של מנוע ה-TSRF הקל, הקומפקטי ועתיר הביצועים.

EVR צופה שארכיטקטורת המנועים החדשה והמוגנת בפטנטים שלה תותאם למגוון רחב של כלי רכב בשיתוף פעולה עם יצרני רכב וספקי ציוד לרכב מובילים בענף. החברה מתמקדת בשלב זה בעיקר בתעשיית הרכב אך היא סבורה שטכנולוגיית המנועים המהפכנית שלה ניתנת להתאמה לשימושים תעשייתיים כמו חימום ומיזוג אוויר, משאבות וציוד לבניה.

החברה מציינת שארכיטקטורת מנוע ה-TSRF המוגנת בפטנט שלה תספק צפיפות הספק ומומנט גבוהים יותר ובעלויות ייצור נמוכות יותר ביחס למנועים חשמליים מקובלים. EVR יכולה לתכנן מנוע בטכנולוגיה החדשה לרוב יישומי ענפי הרכב והתעשייה, מאופנועים חשמליים, דרך מכוניות חשמליות או היברידיות ועד משאיות חשמליות.

המנועים מבוססי מגנטים מנאודימיום של EVR מציעים ביצועים גבוהים יותר באופן משמעותי בהשוואה למנועי RFPM Radial Flux Permanent Magnet)) רגילים, בעלויות נמוכות יותר בהרבה. החברה מציינת שהמנוע החדש יוצע בגרסאות בעלות נמוכה עוד יותר שיתבססו על מגנטים מברזל (ferrite) במקום חומרים נדירים (rare earth) וכך יוכל לעלות בביצועים שלו על מנועי אינדוקציה בעלי טווח מחירים דומה. 

הטרנספורמציה של תעשיית הרכב יצרה לחץ חזק על יצרני הרכב להגיע לביצועים ולעלויות של מנועי בעירה פנימית באמצעות מנועים חשמליים קטנים, קלי משקל ובעלי מחיר תחרותי. "כדי להתמודד עם האתגר, שינינו מהיסוד את המבנה הבסיסי של המנוע שבמשך עשרות השנים האחרונות לא חל בו שינוי משמעותי", אמר עפר דורון, מנכ"ל EVR Motors.

"בו בזמן שימרנו במנוע את היתרונות המסורתיים שאופייניים למנועי שטף רדיאלי. אנו צופים שתהיה לנו תרומה משמעותית בחיזוק הקיימות בעולם ובשימור הסביבה באמצעות המעבר להנעה חשמלית. המנועים הקטנים והקלים שלנו יספקו ליצרני רכב ביצועים משופרים, ישפרו את גמישות ההרכבה ויצמצמו עלויות".

EVR Motors גייסה עד כה מימון סיד של 5.5 מיליון דולר ממספר משקיעים, וכן קיבלה מענקים מרשות החדשנות. מנכ"ל החברה, עפר דורון, שימש בתפקידו הקודם כמנהל מפעל החלל של התעשייה האווירית, והוביל את צוות התעשיה האווירית שתכנן ובנה את החללית "בראשית" של SpaceIL. עפר היה אחראי גם על הפיתוח, הבנייה, השיגור והתפעול של לוויני התקשורת והתצפית של התעשייה האווירית עבור משתמשים ישראליים וזרים.   

אולי יעניין אותך גם