דו״ח: טכנולוגיות AI סיניות מהוות איום על אפריקה

המכון האוסטרלי למדיניות אסטרטגית מיפה מאות יוזמות טכנולוגיות סיניות ברחבי היבשת, ומציין פעמים בהן נעשה שימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים מתקדמות למעצרים פוליטיים, באצטלה של שמירה על הסדר

דו״ח: טכנולוגיות AI סיניות מהוות איום על אפריקה

צילום: Oriental Image via Reuters Connect

בייג׳ינג מהווה שחקן מוביל בתחרות העולמית על השליטה בשווקי הבינה המלאכותית והתשתיות הקריטיות של אפריקה, דבר המהווה איום על הביטחון והחירות של חלק מהאזרחים – כך על פי דו״ח חדש שפרסם המכון האוסטרלי למדיניות אסטרטגית (ASPI).

במהלך שני העשורים האחרונים משקיעה סין רבות בפיתוח תשתיות תקשורת ומעקב נתונים מתקדמות, והיא מעוניינת לקחת את ההובלה בפיתוח טכנולוגיות אלה בקרב מדינות אפריקה. ״יוזמת החגורה והדרך״, אסטרטגיית הפיתוח המסיבית שהגה הנשיא שי ג׳ינפינג, מהווה את המוביל המרכזי להתפשטות הכלכלית והטכנולוגית של סין ברחבי היבשת.

חוקרי ASPI מציינים כי בשמונה השנים מאז השקת היוזמה, 40 מתוך 54 מדינות אפריקה חתמו על הסכמי שיתוף פעולה עם סין. מרכז הסייבר של המכון מיפה 266 יוזמות טכנולוגיות סיניות ברחבי היבשת: תשתיות 5G, מרכזי נתונים, פרויקטים של ערים חכמות, תכניות חינוכיות שונות ועוד. כמעט מחצית מהיוזמות קשורים לענקית הטכנולוגיה Huawei – שאחראית גם ל-70% מתשתיות ה-4G באפריקה, ומהווה כיום את מותג הטלפונים הפופולרי ביותר שלה.

יוזכר, כי בשנת 2018 הואשמה המפלגה הקומוניסטית הסינית בריגול במטה האיחוד האפריקני, וכי Huawei (שכפרה בהאשמות) סיפקה חלק נכבד מהטלקומוניקציה, הדאטה והציוד הדיגיטלי של המטה. אך כעת, מפנים החוקרים את הזרקור לסכנות הטמונות בטכנולוגיות הבינה המלאכותית והמעקב, ולדרכים בה משטרים אפלים עלולים לנצלן למטרות דיכוי.

״בשנה שעברה השתמשה ממשלת אוגנדה במערכות זיהוי הפנים של Huawei כדי לזהות ולעצור 836 אנשים שהיו חשודים כתומכי מנהיג האופוזיציה בובי וויין״, כותבים החוקרים. ״באצטלה של אכיפת חוק, בינה מלאכותית של Huawei שימשה למעשה למטרות פוליטיות״ (השלטונות באוגנדה טענו כי הם רק מנסים להרגיע את המהומות שפרצו לאחר שוויין נעצר, מ״ק).

״אותה טכנולוגיה נמכרה לבוטסואנה, מצרים, גאנה, קניה, ניגריה, דרום אפריקה וזמביה. באמצעות פרוייקטי העיר הבטוחה שלה, החברה סיפקה טכנולוגיות מעקב ל-16 מדינות אפריקניות, שמומנו לרוב על ידי בנק אקסים הסיני (בנק הייצוא-ייבוא)״, נכתב במחקר.

״היכולת של טכנולוגיות ערים חכמות לשפר ולייעל את מתן השירותים השונים עלולה לטשטש את הפולשניות שלהם ואת קידום השליטה הפוליטית, בעודן מעודדות שיתוף פעולה מצד משתמשים הממוקדים בעיקר ביתרונות המידיים והמוחשיים״.   

בשנת 2020, במסגרת כנס הבינה המלאכותית השנתי של התעשייה הסינית, הציגו גורמים רשמיים בתעשייה דו״ח לפיו בעשור האחרון, קיבלה סין אישור ל-390,000 פטנטים בתחום, מה שמיצב אותה כראשונה בעולם ובפער גדול: על פי הדו״ח, אושרו סה״כ 520,000 בקשות פטנטים בתחום מרחבי העולם במהלך העשור.

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל