פרשנות | הסאגה באוסטרליה סביב אלביט עלולה להסתיים במבוכה של קנברה מול מול הבית הלבן

בשבועות האחרונים דווח באוסטרליה על עצירת פרויקט מערכת ניהול קרב של אלביט. חלק מכלי התקשורת במדינה פרסמו שמועות, ללא בסיס, סביב הסיבות לכך. היות והקבלן הראשי בפרויקט הוא חברה אמריקאית, משהב״ט אוסטרליה יכול להכנס למבוכה מול הבית הלבן בשל פרסומים אלו

הסערה התקשורתית בעולם הביטחון הבינלאומי סביב ביטול פרויקט מערכת ניהול הקרב של אלביט, נכנסה לשלביה המתקדמים. בהתחלה, טענו כלי תקשורת באוסטרליה כי ההחלטה של משרד הביטחון לבטל את פרויקט המערכת לכוחות הקרקע בשטח, ללא חלופה, תמוהה. בלשון המעטה. 

על מה הסיפור?

ובכן, אלביט מכרה לאוסטרליה שתי מערכות ניהול קרב. אחת לשטח ואחת לאימונים. זו של האימונים ממשיכה כרגיל. זו שמיועדת ללחימה בשטח מגיעה לסוף דרכה ואוסטרליה צריכה להחליט מה עושים. חלופה אחת היא לשלם לאלביט על פיתוח מערכת חדשה תחת ספק יחיד או לצאת למכרז. 

מה עשה משרד הביטחון האוסטרלי? כלום. ההדלפה יצאה לעיתונות ועד היום המשרד שותק. לא ברור מה הוא רוצה. האם יש לאלביט תחרות בשוק זה? כן. יש לפחות חברה אחת בשם סיסטמטיקס (SitaWare) שמתחרה באלביט בשוק מערכות ניהול קרב. 

בשלב הבא של הסאגה, החלו להאשים את אלביט בריגול, לכאורה, אחרי משרד הביטחון האוסטרלי. אלביט בתגובה, פרסמה כי הליך הפיתוח של המערכת בוצע יחד עם משרד הביטחון המקומי. יתרה מכך, טענה אלביט כי פיתוח הקוד התנהל בשקיפות מלאה עם המשרד והקוד עצמו בכלל שייך למשרד ששילם עליו. כלומר, הקוד תוכנה היה חשוף לכל אורך התהליך למשרד. אז על מה הטענה? 

אם זה לא מספיק, ידע פלוני כי הקבלן הראשי של המערכת באוסטרליה הוא בכלל חברה אמריקאית, גדולה, בשם האריס-L3. חברה זו מספקת את שכבת הרדיו עליה ״רצה״ מערכת ניהול הקרב של אלביט. כלומר, אם אלביט עשתה משהו לא ראוי (לפי חלק מהשמועות),  האריס-L3 ידעה על כך בוודאות. מכאן, שאם משהב״ט אוסטרליה מאשים את אלביט - הוא מאשים למעשה את האריס-L3. 

עוד ידע פלוני, כי אוסטרליה היא חלק מקבוצה ייחודית הנקראת ״חמש עיניים״. את הקבוצה הזו יצרה ארה״ב, יחד עם אוסטרליה, קנדה, ניו זילנד ובריטניה. המטרה: לשתף מידע מודיעיני רגיש מאד בין חברי הקבוצה לטובת שמירה על העולם המערבי. מכאן, מה ההיגיון להאשים קבלן אמריקאי גדול בריגול אחרי אוסטרליה? הרי גם ככה היחסים בין המדינות אינטימיים מאד בהקשר מודיעין מלכתחילה. 

זאת ועוד, אלביט עושה פרויקטים ביטחוניים רגישים בארה״ב וכן במספר מדינות אירופה, חלקן בנאט״ו. כל הפרויקטים הללו מתבצעים תחת פיקוח מקומי של הלקוח המזמין. מכאן, שהאמינות של אלביט כחברה ביטחונית אינה מוטלת בספק. 

״רב סרן שמועתי״

אם כן, מאיפה צצו השמועות באוסטרליה? יש לכך מספר תזות. ראשונה, שכתב אוסטרלי ראיין מישהו בצבא אוסטרליה ופרסם משהו בשמו, ללא בדיקת עובדות. הצבא האוסטרלי לא האשים מעולם את אלביט בחוסר אמינות. גם לא משהב״ט האוסטרלי. להפך, אלביט פועלת במדינה שנים בפרוייקטים ביטחוניים. אבל, שמתחילה שמועה, לך תוכיח שאין לך אחות. 

שניה, מתחרה. לפי תזה זו, מתחרה באלביט רוצה שמשהב״ט אוסטרליה יצא למכרז על המערכת העתידית, במקום זאת שהגיעה לסוף חייה, במקום ספק יחיד לאלביט. לפי תזה זו, מתחרה הדליף לכתב אוהד במטרה ״לנעול״ את משהב״ט אוסטרליה למכרז. 

תזה שלישית גורסת כי ההדלפה נועדה להוריד את המחירים של אלביט. כלומר, מישהו במערכת הביטחון האוסטרלית הדליף לתקשורת כמנוף על אלביט להוריד מחירים. 

בינתיים, אלביט ומשהב״ט האוסטרלי שומרים על שתיקה בנושא. גם הצבא האוסטרלי.