בניסיון לערער את לונדון, איראן מפעילה פרופילים מזויפים לקידום עצמאות סקוטלנד

על פי דו״ח חדש, סוכני סייבר איראנים מטרגטים את תושבי סקוטלנד ברשתות החברתיות ומעודדים אותם לשתף חומרים בעלי אופי בדלני. כמו כן, הוקמו אתרים ייעודיים שמפיצים פייק ניוז בנושא

בניסיון לערער את לונדון, איראן מפעילה פרופילים מזויפים לקידום עצמאות סקוטלנד

פעיל בהפגנה בעד עצמאות סקוטלנד, בגלזגו. ארכיון. צילום: REUTERS/Russell Cheyne

בניסיון לערער את מעמדה של לונדון וליצור כאוס כללי, מפעילה איראן סוכני סייבר שמטרגטים את תושבי סקוטלנד ברשתות החברתיות, במטרה לשכנע אותם להצביע בעד היפרדות מבריטניה במשאל עם עתידי. בדו״ח שפרסם המכון הטראנס אטלנטי לביטחון לאומי Henry Jackson Society, שבסיסו בלונדון, נכתב כי חשבונות מזויפים מעודדים משתמשי פייסבוק וטוויטר אמיתיים לפרסם ולשתף חומרים בעלי אופי בדלני, וכן כי הוקמו אתרים ייעודיים שמפיצים פייק ניוז ונועדו להשפיע על דעת הקהל הסקוטית בנושא – זאת כחלק מקמפיין דיסאינפורמציה נרחב מטעם איראן.

״איראן מצטיירת כמדינה העוסקת בקמפיינים של דיסאינפורמציה בסגנון רוסיה, ומקימה שוב ושוב אתרים וחשבונות אינטרנט מזויפים במטרה לשבש את המערכות הפוליטיות של דמוקרטיות ליברליות״, כתבו חוקרי המכון בדו״ח, שאת מסקנותיו פרסם ה״טיימס״ הלונדוני. ״אם לשפוט בהקשר זה, איראן מנסה כמעט בוודאות לשבש את הבחירות הנוכחיות שלנו, ככל הנראה אלו המתנהלות לפרלמנט הסקוטי״.

הבחירות הללו התקיימו ביום חמישי האחרון. אתמול (שבת) התפרסמו התוצאות, ואלו העלו כי המפלגה הלאומית הסקוטית (SNP) שמרה על כוחה כמפלגה הגדולה ביותר ותמשיך להוביל את בית הנבחרים בפעם הרביעית ברציפות. הנושא המשמעותי ביותר בבחירות אלה היה האפשרות לעצמאות:  ה-SNP מעוניינת בהיפרדות מבריטניה ובעריכת משאל עם נוסף בנושא (הראשון נערך בשנת 2014, 55% הצביעו נגד היפרדות ו-45% בעד), וכן גם המפלגה הירוקה. יחד, הבדלנים אוחזים ביותר מ-50% מ-129 מושבי הפרלמנט.

״כרגע נראה מעבר לכל ספק שבפרלמנט הסקוטי יהיה רוב לנציגי הפרו-עצמאות״ אמרה אתמול ניקולה סטרג׳ון, השרה הראשונה של סקוטלנד העומדת בראש ה-SNP. ״על פי כל סטנדרט נורמלי של דמוקרטיה, על הרוב הזה לכבד את ההתחייבות שלו לתושבים״. לעומתה, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג׳ונסון מתנגד נחרצות למשאל עם נוסף – כמצופה מתוקף תפקידו.

ג׳ונסון טוען כי הסקוטים הבהירו את רצונם ב-2014, וכי משאל עם נוסף כעת יהיה ״חסר אחריות ופזיז״. אבל הברקזיט טרף את הקלפים, מאחר ומרבית הסקוטים היו מעוניינים להישאר באיחוד האירופי. סקרים מראים כי משאל עם נוסף בנושא העצמאות יהיה צמוד מאוד. על פי הנתונים הקיימים, יש להניח כי המעורבות האיראנית בנושא רק תלך ותגבר.