דעה | איראן מאיימת למנוע הקלטות מפקחי האו״ם - מדוע המוסד לא גונב אותן? 

איראן מנעה בפברואר האחרון גישה לפקחי האו״ם למתקני גרעין, אך המשיכה להקליט את המתרחש. כעת היא מאיימת למחוק את ההקלטות. השגת ההקלטות צפויה לשפר את העמדה של ארה״ב במו״מ

צילום מסך | וידאו: עומר מירון, לע"מ | https://www.youtube.com/watch?v=sVydQuS6g6o&t=1s

רבות נכתב בשנים האחרונות על התעוזה של גופי ביון מערביים באיראן, ביניהם המוסד הישראלי. זאת ועוד, ראש המוסד הנוכחי, יוסי כהן, אמר למצלמות בעבר כי למוסד יש ״אזניים ויותר מזה״ באיראן. המוסד הישראלי אף אחראי על גניבת ארכיון הגרעין מאיראן. עם זאת, עולה השאלה מדוע המוסד, או שירותי ביון אחרים במערב, לא יכולים לנטרל את היתרון של איראן על סבא״א - גניבת הקלטות של מתקני הגרעין. 

באזור פברואר השנה, איראן החליטה בצעד נגד ארה״ב ואירופה שהיא מונעת מפקחי האו״ם להגיע לאתרי הגרעין המפוקחים תחת הסכמות הגרעין מ2015. איראן מסרה לאו״ם שההקלטות של המצלמות באותם מתקנים ימשיכו לרוץ למשך שלושה חודשים (עד מאי השנה), אבל לפקחים לא תהיה גישה אליהן, עד שיהיו הסכמות שיסירו ממנה את הסנקציות של ארה״ב. 

בינתיים, התחיל משא ומתן עם ארה״ב ואירופה על חזרה להסכמות הגרעין מ2015, אך השיחות לוקחות זמן. למה זה משנה? כי לקראת סוף חודש זה, ההסכם בין סבא״א לאיראן פוקע ואיראן מאיימת למחוק את ההקלטות שהיא שומרת. "בוא נקווה שזה לא יקרה״, צוטט מנכ״ל סבא״א, רפאל גרוסי, באתר france24

במילים אחרות, איראן משתמשת בהקלטות ובמתן גישה לפקחי האו״ם כמנוף על צוות המו״מ של ארה״ב ואירופה. אם שירות ביון מערבי (אולי המוסד?) היה מצליח להשיג את ההקלטות הללו בחשאי, העוקץ מהאיום האיראני היה יוצא. וגם אם האיום של טהרן יתמשש, וההקלטות ימחקו, החומרים עדיין יהיו נגישים לאו״ם. 

האם ביידן צפוי להתנגד לפעולת ביון כזו? כתבתי מספר פעמים בעבר על כך שביידן אינו רואה בעין יפה פעולות חבלה או חיסול ישראליות באיראן שיכולות לסכל לו את המו״מ. עם זאת, במקרה זה מדובר בפעולה למטרת איסוף מודיעין בלבד (השגת ההקלטות), וכן פעולה שיכולה לתת לארה״ב יתרון במו״מ. לכן, ביידן אינו צפוי להתנגד לפעולה כזו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית