דעה | חמאס מבססת משוואה חדשה מול ישראל, והחשש מהתלקחות דו-זירתית גובר

״אם לא תיפסק התוקפנות בשייח׳ ג׳ראח, האויב ישלם ביוקר״. לשון הכרזתו האחרונה של מוחמד דף. המשמעות: חמאס מאיים להגיב מרצועת עזה ובדרך צבאית על התרחשויות בירושלים

דעה | חמאס מבססת משוואה חדשה מול ישראל, והחשש מהתלקחות דו-זירתית גובר

Palestinian protesters run as Israeli police fire water canon containing a foul smelling substance amid ongoing tension ahead of an upcoming court hearing in an Israel-Palestinian land-ownership dispute in the Sheikh Jarrah neighbourhood of East Jerusalem May 5, 2021. REUTERS/Ammar Awad
 

״אם לא תיפסק התוקפנות בשייח׳ ג׳ראח, האויב ישלם ביוקר״. לשון הכרזתו האחרונה של מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, משקפת שאיפה של התנועה לבסס משוואה חדשה ביחסיה עם ישראל. הכרזת דף מצטרפת לשיגור מטחי הרקטות מרצועת עזה שבוצע לפני כשבועיים בעקבות החיכוכים האלימים בין יהודים וערבים בירושלים, שאליהם נלוותה טענה פלסטינית לגבי מאמץ ישראלי להגבלת חופש הפולחן המוסלמי במרחב הר הבית.

במוקד המשוואה החדשה ניצבת הבהרה של חמאס - שכאמור כבר זכתה לתרגום מעשי - ולפיה היא נכונה להגיב מרצועת עזה ובדרך צבאית על התרחשויות בירושלים. בעבר מוקדו איומי החמאס בהר הבית, מוקד רגיש מבחינה דתית, אולם ההכרזה האחרונה של דף ממחישה שהתנועה נכונה להגיב גם בהקשרים שאינם דתיים, ובראשם כאמור המתיחות בשיח' ג'ראח הנסובה סביב כוונת פינוי של מספר משפחות פלסטיניות מבתיהן והמאבק המשפטי הנסוב סביב שאלת בעלותן על המבנים.

ברקע לגיבוש המשוואה החדשה עומדת בין היתר שאיפת חמאס ללבות את האווירה באיו"ש על רקע התפתחויות במערכת הפלסטינית, ובראשן דחיית הבחירות שתוכננו למאי השנה ע"י אבו מאזן, צעד שמעורר תסכול וזעם בתנועה. בעקבות כך, חמאס חותרת להתססת הרחוב בגדה המערבית, לרבות נגד הרשות הפלסטינית, תוך הצגת עצמה כמי שמגנה על האינטרסים הלאומיים והדתיים הפלסטינים ובראשם ההגנה על ירושלים.

בטווח הקרוב עלול המתח סביב ירושלים להתעצם נוכח סמיכות זמנים בין שני מועדי אזכור הצפויים בימים הקרובים: לילת אל-קדר הטעון מאוד מבחינה דתית, ויום ירושלים שבו שלטענת חמאס צפויה "עלייה המונית של מתפללים יהודים להר הבית", דבר המחייב לטענתה דריכות והתגייסות מוסלמית כדי להגן על המתחם.

חיכוכים בין כוחות הביטחון לתושבי מזרח ירושלים או בין יהודים וערבים צפויים להעמיד במבחן את המשוואה שחמאס מנסה לבסס. ככל שאותם חיכוכים יהיו חריפים ורחבים יותר, כך יגבר הסיכוי לתגובה צבאית של חמאס מרצועת עזה, לרוב באמצעות שיגורי רקטות וללא נטילת אחריות ישירה, לרוב תוך הצגת המהלך ככזה שקודם בידי "כלל פלגי ההתנגדות".

תרחיש שכזה עלול לגרום כמו בעבר להסלמה ביטחונית ברצועת עזה, במיוחד אם חלק מגורמי הטרור, ובראשם הג'האד האסלאמי, יחושו שהוענק להם "אור ירוק" לקדם פעילות צבאית רחבה נגד ישראל. המשוואה החדשה משקפת במידה רבה ביטחון עצמי של חמאס, שנמנע לרוב מתגובה להתרחשויות באיו"ש באמצעות מהלכים צבאיים ברצועת עזה שעלולים להתפתח לכדי הסלמה רחבה באזור.

אפשר כי ברקע לכך ניצבת הפעם הבנת התנועה שישראל אינה מעוניינת בהסלמה רחבה ולפיכך תגיב בצורה מדודה על התגרות מצד חמאס, וכי תגובה על התרחשויות בירושלים זוכה ללגיטימציה מצד הזירה הפלסטינית, וייתכן שתתקבל גם הבנה מצד גורמים בעולם הערבי. מעבר להיערכות לקראת הסלמה אפשרית ברצועת עזה בעקבות מתיחות קרובה בירושלים, על ישראל לנקוט כבר עתה מספר מהלכים. 

בראשם: ריכוז מאמץ לבלימת חיכוך בין האוכלוסיות בירושלים; קידום מהלכי תודעה שיכוונו כלפי המערכות הפלסטינית והערבית, ובהם יוצג הניסיון הישראלי לשימור הרגיעה בעיר, לצד אזהרת תושבי רצועת עזה מהסלמה שצפויה בעקבות מדיניות חמאס;

הבהרות פומביות לגבי הגבלות בתחום האזרחי שישראל עלולה לנקוט בעקבות תגובה צבאית של חמאס; וכן הסתייעות בגורמים זרים כדי להעביר לחמאס מסרים ברורים לגבי אי נכונותה של ישראל לקבל את המשוואה החדשה - שתגבה מהתנועה מחיר כבד.

ד"ר מיכאל מילשטיין משמש חוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה וראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז משה דיין באוניברסיטת ת"א.

אולי יעניין אותך גם