האיחוד האירופי אישר חוק להסרת תכני טרור מקוונים

על פי החוק החדש, רשתות חברתיות ומנועי חיפוש יצטרכו לפעול בתוך שעה מרגע קבלת צו ההסרה, אך לא תהיה מוטלת עליהן חובה כללית לפקח על התוכן המועלה אליהן

BIGSTOCK/Copyright: Mihaiko K

הפרלמנט האירופי אישר בשבוע שעבר חוק שיחייב רשתות חברתיות ומנועי חיפוש להסיר תוכן המסווג כטרור בתוך שעה מרגע קבלת הדרישה. החוק הוגש על ידי הנציבות האירופית בשנת 2018, לאור המספר הגובר של מתקפות טרור היחיד ביבשת, אשר חלקן קיבלו ״השראה״ ממידע מקוון, ועבר מספר משוכות של התנגדות, בטענות של פגיעה בחופש הביטוי. הוא ייכנס לתוקף בשנה הבאה.

החוק החדש יתמקד בכל סוגי התוכן המסיתים לעבירות טרור או תורמים להן בדרך כלשהי, כולל הנחיות בנוגע לייצור חומרי נפץ ושימוש בהם ובנשקים נוספים למטרות טרור. כאמור, ספקי שירותי התכנים הללו ברחבי האיחוד יצטרכו להסיר או להשבית את התכנים בתוך שעה מרגע קבלת הצו על ידי הרשות המוסמכת לכך, והמדינות יעבירו חוקים בנוגע לסנקציות אם לא יתבצע הדבר. החברות חשופות לקנסות של עד 4% מהמחזור העולמי השנתי שלהן בגין אי-ציות.

על פי החוק, על פלטפורמות האינטרנט לא תהיה מוטלת חובה כללית לפקח על התוכן המועלה אליהן או לסנן אותו, כי אם רק לפעול מרגע קבלת הדרישה. כמו כן, על החברות תוטל חובה לפרסם דוחות שקיפות שנתיים בהם יפורטו הפעולות שננקטו לעצירת המשך הפצת התכנים. תכנים הנוגעים לטרור שיועלו לרשתות למטרות חינוכיות, עיתונאיות, אמנותיות או לשם הגברת מודעות לא ייכללו בחוק זה.

״טרוריסטים מגייסים, מפיצים תעמולה ומתאמים פיגועים באינטרנט״, אמר חבר הפרלמנט פטריק יאקי (פולין). ״אני מאמין שהשגנו תוצאה טובה, המאזנת בין ביטחון לבין חופש הביטוי ברשת, מגנה על תוכן משפטי ועל הגישה של כל אזרח למידע, תוך מאבק בטרור באמצעות שיתוף פעולה ואמון בין המדינות״.

החוק עורר סערה בנוגע לגבולות חופש הביטוי והדמוקרטיה ביבשת. ״אנו באמת מסתכנים בצנזורה ברחבי אירופה״, אמר בתגובה סגן נשיא הפרלמנט האירופי, מרסל קולג׳ה מצ׳כיה. ״ממשלות הונגריה ופולין כבר הוכיחו כי אין להן בעיה עם הסרת תוכן שאינן מסכימות איתו. חוק זה יאפשר להן להרחיב פעולה זו לטריטוריה של כל מדינה אחרת החברה באיחוד״. את דבריו הביאה סוכנות הידיעות רויטרס.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית