משטרת איטליה נגד המאפיה: עשרות עצורים באחד המבצעים הגדולים נגד הפשע המאורגן במדינה

בעיר "בארי" התקיים מבצע תחת הקוד "מאסטרלה" שבו הושקעו מאמצים ומשאבים משותפים של יחידות משטרה מיוחדות. היעד: חמולת המאפיה Strisciuglio

VivaNetwork - https://youtu.be/L1ko-uEtaSs

ישראל מנסה להתמודד עם הצמיחה של ארגוני הפשיעה האימתניים במגזר הערבי והיהודי כאחד מזה תקופה ארוכה. המדובר במלחמה אמיתית ולעיתים ניתן להגדירה כ"מלחמת התשה" מול אותם אילו שמאיימים על שלום הציבור ועל שילטון החוק תוך שהם משתוללים, פוגעים בחפים מפשע ומטילים טרור פלילי בכל עבר. 

הצצה נקודתית מעבר לים אל איטליה המנוסה מזה מאות שנים במלחמה מאין זו יכול שתאפשר לנו להבין את עומק ההשקעה הנדרשת והנחישות על מנת להכריע את ארגוני הפשע. בשבוע האחרון ביצעו כוחות הביטחון האיטלקיים מעצרים של כ- 100 ראשי וחברי ארגון פשיעה במדינה כחלק ממבצע כולל נגד ה"מאפיה" – הפשע המאורגן האיטלקי. על כך במאמרי.

המאפיה מאיימת על יציבות המדינה
דיווחים בתקשורת הזרה, מעלים כי בשבוע שעבר נעצרו כ-100 חשודים במספר ערים במדינה בו זמנית, בחשד לעבירות של השתייכות לארגוני פשע וניהול ארגוני פשיעה במדינה. למעשה ביום שני שעבר החל מבצע חסר תקדים בהיקפו, באזור "פוליה" שבדרום איטליה כחלק מהמלחמה שמנהל השלטון המרכזי במדינה נגד הפשע המאורגן. 

בעיר "בארי" התקיים מבצע תחת הקוד "מאסטרלה" שבו הושקעו מאמצים ומשאבים משותפים של יחידות משטרה מיוחדות ושל המנהלת לחקירות נגד "מאפיה". היעד למבצע היו משפחת הפשע או בהקבלה למציאות שלנו "חמולת המאפיה Strisciuglio״ השולטת כמעט בכל הפעילות הפלילית באזור העיר "בארי". 96 חשודים נשלחו למעצר לאחר הארכת מעצר בביהמ"ש ושלושה חשודים נוספים הושמו במעצר בית. 

כולל החשודים הואשמו במעורבות בפעילות פלילית במסגרת "מאפיה", עבירות של סחר בסמים, סחיטה באיומים, גרימת חבלה חמורה, החזקה ונשיאת נשק בלתי חוקית ופשעים אחרים. בסך הכול, 147 חשודים נחקרו במסגרת המבצע. עיתוי המעצרים בשבוע שעבר הוא רק כחלק מחקירה משטרתית עניפה ארוכת שנים, שעסקה למעשה בחדירה אל תוככי "חמולת המאפיה" ותיעדה בפירוט רב את ההיררכיה הפלילית ושיטות השליטה האכזריים של הגנגסטרים בעיר "בארי" כבר משנת 2015 ועד היום. 

חלק מהחשודים שנחקרו בחשד לעבירות המיוחסות לארגון הפשע, הם בעצמם עבריינים מורשעים שכבר מרצים עונשים בבתי הכלא בגין פשעים אחרים. במהלך מסיבת עיתונאים מיוחדת שקיימו ראשי המשטרה, חברי ממשל ואנשי התביעה הלאומית למלחמה נגד מאפיה וטרור הוצגו בפירוט פרטי המבצע ותוצאותיו.

"היכו" את ראש הנחש
בראש ארגון הפשע שנגדו יועד המבצע עומד וינסנזו ליקארדי. המדובר באחד מ -30 ראשי המאפיה המבוקשים באיטליה. ליקארדי הוא הבוס של משפחת הפשע/"חמולת המאפיה" ליקיארדי עוד ארגון פשע משויך ל"קמורה" הפועל ברחבי המדינה. 

המדובר במפחת פשע אימתנית ששולטת ביד רמה באזורים שלמים האיטליה. אביו כמו היה ראש הארגון בשנות החמישים. עם פטירת האב בשנת 1994 עמד בראש הארגון אחיו, גנארו ליקיארדי, ומשזה נרצח מהרעלה בכלא "ווגהרה" תפס את השליטה וינסנזו ליקארדי. 

הוא יצא ונכנס מבתי כלא לאורך השנים, בגין חשדות לעבירות סמים, אמל"ח, סחיטה ואיומים ואף חשדות לרצח. ליקארדי נחשב לבוס "קמורה" חזק ביותר. בהנהגתו הוא הצליח לאגד תחת ברית אחת "חמולות מאפיה" נוספות במדינה לרבות משפחות הפשע: קונטיני, די לורו, מלרדו ולו רוסו. מטרתן כפי שהגדיר אותה הייתה לרכז כוחות פשיעה אדירים כמקשה אחת כנגד המשטרה והרשויות ולא לעסוק בסכסוכי דמים שמחלישים את כלל החמולות. 

נטען לגביו כי היה חשדן וזהיר, כך מעולם לא השתמש בסלולריים בכדי לתקשר עם חייליו. במקום הוא העביר פתקים מוצפנים בכתב יד, וכך העביר את ההנחיות בארגון מבלי להסתכן.  הארגון בראשותו הצליח להלבין כספים מפעילות פלילית ברמה הבינלאומית. עד מהרה הפך לקיארדי למבוקש על ידי המשטרה האיטלקית. 

בעקבות צו מעצר שהוצא נגדו בשנת 2004, בגין חשדות לקשירת קשר לביצוע מעשי רצח ועבירות נוספות נמלט מהדין בכך הפך לאחד מ- 30 העבריינים הנמלטים המסוכנים ביותר באיטליה. במהלך השנים בהם נמלט מידי החוק המקומי והבינלאומי הצליח ליקארדי לברוח בשלוש הזדמנויות שונות. באחת הפעמים הצליחו אנשיו להבריח אותו דרך רשת ביוב תחתית במהלך מנוסתו. 

ליקארדי נראה לא מעט מחוץ לאיטליה במהלך השנים בעיקר דווחו על הימצאותו בפורטוגל, ספרד וצרפת במסגרת תחזוקת רשת הסמים הבינלאומית שיצר ארגונו. בסופו של דבר נתפס ליקיארדי ב- 2008, ליד העיר נאפולי. מעצרו התאפשר במסגרת שיתוף פעולה בינלאומי של איטליה וארצות הברית. יחד עמו נעצרו דמויות בכירות בעולם הפשע באיטליה ובארה"ב ששלטו בציר סחר בסמים דרך האוקיינוס האטלנטי. 

במסגרת מאסרו הצליח ליקארדי להפעיל את הארגון מתוך הכלא ולהמשיך לייצר פשיעה גם מתוככי מתקן הכליאה. במסגרת המבצע האחרון נאספו ראיות רבות כנגד ראשי ארגון הפשע ברמה המקומית וברמה הארצית כך שגם ליקארדי הפך בין לילה לאחד החשודים המרכזיים בפרשייה. 

במסגרת המבצע נתפסו כספים רבים וחולטו חשבונות בנק, נתפסו נכסים ורכוש רב שעל פי החשד הושגו שעבירות פשיעה. אין ספק שמבצע שכזה מייצר הרתעה רבה כנגד ארגוני הפשיעה ומצליח "לכרות" את ראש הנחש. דבר שלבטח יעכב משמעותית את המשך פעולות הפשיעה של ארגוני הפשיעה במדינה. 

לבל נטעה, אין בפעולה שכזו בכדי למגר לגמרי את פעילות הפשיעה במדינה אך המסר הוא חד ותקיף ולבטח מייצר הרתעה.

ואצלנו? עסוקים בפוליטיקה 
הלקח המרכזי מלימוד דרכי הפעילות של שכנינו מעבר לים הוא שנדרשת אכיפה משולבת, מתואמת ומגובה במשאבים של כלל רשויות המדינה. בעוד אצלנו הצהרות אין סוף בנוגע ללחימה בפשיעה המאורגנת אף נכון לרגע זה ללא תוצאות משמעותיות. 

המשטרה והפרקליטות עשו ועושים מאמצעים רבים לאורך השנים, לראיה בתיקי העל 512 ו-1131 נעשתה התקדמות רבה ו7 ראשי ארגוני פשע מאחורי סורג ובריח תקופה ארוכה ועוד צפויים לתקופות מאסר ארוכות עוד יותר. הבעיה היא שאין גוף מתכלל מרכזי אחד שיש לו סמכויות לאגד אנשי משטרה, אנשי רשויות המיסים, פרקליטות ועוד שיתמקד וימוקד רק בלחימה בפשיעה המאורגנת. 

יחידת להב 433 היא "יחידת על", ה-FBI הישראלי, אם תרצו. לבדה אנשיה לא יוכלו להכריע את המלחמה הזו. נקווה שהצהרות הפוליטיקאים באשר להקמת גוף מתחלל לטיפול בפשיעה במגזר הערבי ימומשו ויניבו פרי ולא יישארו כפי שהמציאות מוכיחה לאורך השנים כאות מתה בספר החוקים/דברי הכנסת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית