דיווח בלבנון: הביון הישראלי מפעיל חשבון פייסבוק המציע עבודות לאנשים בלבנון

אתר לבנוני בשם961 טוען כי האתר מפנה לחברה רומנית ש״לא ניתן לאתר את בעלי הדומיין״. פרופיל הפייסבוק של החברה הוסר לאחר הפרסום בלבנון

bigstock

שירותי הביטחון של לבנון פרסמו לאחרונה (29/4) הודעת אזהרה בכל ערוצי המדיה החברתית ובעיתונות המקומית הלבנונית, אודות חשבון פייסבוק המזוהה כמי שמופעל על ידי שירותי המודיעין של ישראל. חשבון הפייסבוק, המכונה Global Recruitment Company GRC, המזוהה עם חברה שמקום מושבה בבוקרשט רומניה, הוא הפרופיל שאותר על ידי שירות הביטחון הלבנוני. כך לפי פרסום של אתר961.  

בעלי הפרופיל פנו, על פי השירות הלבנוני, בהצעות לאיוש משרות ביטחוניות ומשרות של חוקרים פרטיים. בבדיקה שערכתי, החברה הרומנית אינה קיימת ואינה רשומה ברשם החברות של רומניה. הצעות העבודה, שכללו הבטחה לשכר גבוה, פנו לתושבים לבנוניים בעלי ניסיון בתחום, לרבות תושבי מחנות הפליטים הפלשתינים. שירות הביטחון הלבנוני פרסם כי כל צפוי עונש לכל אזרח לבנוני שיפנה לאתר. 

אתר החברה מרומניה, www.grcompany.info, מבוסס על פלטפורמת WIX והוקם ב- 15 לנובמבר 2020. דומיין האתר נרכש באותו חודש ממש. לא ניתן לאתר את בעלי הדומיין, שנותרו חסויים. יום לאחר פרסום הודעת שירות הביטחון הלבנוני הוסר פרופיל הפייסבוק של החברה ולא ניתן לאתרו ברשת החברתית. 

זו אינה הפעם הראשונה ששירות הביטחון הלבנוני מתריע מפני פרופילי פייסבוק, המנסים לגייס סוכנים בקרב האוכלוסייה הלבנונית. בדצמבר 2020 התריע צבא לבנון, כי קצינים המשרתים בשורותיו החלו לקבל פניות מדף פייסבוק בשם – "The Mossad", המזמין את קציני הצבא הלבנוני להצטרף לשורותיו. גורמי עיתונות לבנונית דחו את התרעות הצבא בטענה שלא ייתכן שארגון הביון הישראלי יפנה באופן כה בוטה לקציני צבא על מנת לגייסם לשורותיו.

ניסיונות גיוס סוכנים במסווה של הצעות עבודה מפתות אינם שמורים לארגוני המודיעין של ישראל, אם אכן הם אלו אשר עומדים מאחורי האתר הרומני המסתורי. גם שירותי מודיעין של מדינות אחרות (כולל למשל סין ואיראן) מקימים אתרים או פרופילים בלינקדאין ובפייסבוק, ומציעים למהנדסים, קציני צבא וגורמי ממשל בדימוס ואחרים, להצטרף לשורות ה"מיזם" החדש והמבטיח. 

למשיבים לאתרים/פרופילים אלו הדרך קצרה, פגישה במדינה ניטראלית לראיון עבודה, משא ומתן על חוזה ייעוץ שמן ופרוייקט "מרתק", לרוב בכיסוי. בפרוייקט זה ה"יועץ" לוקח חלק ושופך אליו ממיטב הידע והניסיון שלו. לא תמיד יודע ה"יועץ" כי הוא עובד עבור שירות ביון של מדינה זרה, אלא לרוב הוא יבין כי הוא עובד ("למזלו הרב") עבור מיזם, בו נדרשים ליישם את תחומי הידע שהיו בתחומי עיסוקו בשנים האחרונות. 

לרוב, הפיתוי בפרוייקטים אלו רב מאד, הן ברמת העניין והאתגר האישי והן ברמה הכלכלית, ולמועמדים אליהם קשה מאד לעמוד בפניהם. המפעילים יודעים לשחק היטב עם המניעים של קורבנותיהם ולהביא אותם, תחת כיסוי או לא, להעביר ולמסור ממיטב הידע והניסיון שלהם, לגורמים מפניהם ניסו כל חייהם המקצועיים לשמור סוד. 

זהותה של החברה הרומנית לא יתגלה ככל הנראה לעולם. החברה שאינה קיימת ברשומות רשם החברות הרומני תעלם עד מהרה, דף האינטרנט שלה יוסר מתישהו, והנוכחות האינטרנטית שלה תשכח במהרה. עד הניסיון הרשתי הבא לגייס "עובדים" ו"יועצים" לבנונים לחברות ביטחוניות וכחוקרים פרטיים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית