מרכז האנרגיה ישראל-ארה"ב: אונ׳ בן-גוריון ואונ׳ אריזונה יובילו את תחום אבטחת הסייבר

האוניברסיטאות יפתחו פתרונות מקיפים למתקני תשתיות אנרגיה המבוססות על בינה מלאכותית. במסגרת הפרויקט, יקבלו המוסדות מענק של מיליוני דולרים

BIGSTOCK/Copyright: Nabrus

משרד האנרגיה, רשות החדשנות ומשרד האנרגיה של ארצות הברית בחרו באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובאוניברסיטה של מדינת אריזונה להובלת פעילות מאגד בנושא הגנת סייבר על מתקני תשתיות אנרגיה, ופיתוח פתרונות מקיפים של אבטחת סייבר למתקני תשתיות אנרגיה קריטיים המבוססים על בינה מלאכותית. בנוסף למוסדות האקדמיים ישתתפו במאגד החברות הישראליות אוטוריו, ערבה פאוור, סיגה ורד תקשורת מקבוצת רד-בינת, וכן מספר חברות אמריקניות.

האוניברסיטאות והחברות אשר זכו בקול הקורא לתחום הסייבר של המרכז למצוינות באנרגיה, הנדסה וטכנולוגיות מים ישראל ארה"ב ("מרכז האנרגיה") יקבלו מענק של עד שישה מיליון דולרים. מאגד זה מצטרף לשלושת המאגדים שנבחרו בחודש מרץ 2020 בתחומים של אנרגיה פוסילית (גז ונפט), אגירת אנרגיה וממשקי מים ואנרגיה.

שלושת המאגדים החלו לפעול בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2020. סך ההשקעה במאגד הסייבר צפויה להגיע ל-12 מיליון דולר לשלוש שנים,  כולל השתתפות הגופים הזוכים, מה שמביא את סך ההשקעה של מרכז האנרגיה עד כה ל-67.2 מיליון דולר.

״שיתוף הפעולה בין אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת אריזונה קיים בתחומים רבים, כולל מחקר סביבתי, מחקרי אקלים במדבר וכיום גם באבטחת סייבר ואנרגיה״, מסר פרופ' דן בלומברג, סגן נשיא אוניברסיטת בן גוריון בנגב, והוסיף בנימה אישית כי ״בהיותי בוגר אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת אריזונה, אני חש גאווה גדולה במיוחד בזכייה במענק החשוב הזה ובבניית שיתוף הפעולה הזה".

"שיתוף הפעולה המתמשך בין ארה"ב לישראל בתחומי האנרגיה מעורר עניין רב והוא בעל פוטנציאל להתקדמות טכנולוגית מרשימה״, אמר מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי. ״משרד האנרגיה משקיע רבות בתחום ההגנה ממתקפות סייבר על תשתיות האנרגיה והמים, ואנו רואים חשיבות רבה בהשקעה במו"פ מתקדם בתחום זה״.

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה, מסר כי "בעידן בו טכנולוגיות חדשניות גדלות בצורה אקספוננציאלית, הסיכון ממתקפות סייבר גדל משמעותית, בייחוד בכל הנוגע למתקנים קריטיים כמו מתקני אנרגיה. אנו שמחים לראות רמה גבוהה של מעורבות מצד שתי המדינות״.

ד"ר אנדרו לייט, עוזר מזכיר האנרגיה במשרד האנרגיה האמריקאי, הוסיף כי "הגנת סייבר על תשתיות אנרגיה הינה מפתח להצלחת מאמצנו להטמיע טכנולוגיות חדשניות למאבק במשבר האקלים, לקדם צדק חלוקתי של משאבי אנרגיה וליצור מקומות עבודה חדשים בתחום האנרגיה הנקייה. אני שמח כי המאגד הבינלאומי הנבחר בין ארה"ב ועמיתנו בישראל יפתח כלים חדשים להתמודדות עם איומי הסייבר הצפויים בהמשך״.

הקמת מרכז האנרגיה אושרה ע"י הקונגרס האמריקאי בשנת 2014, במסגרת החוק לשיתוף פעולה אסטרטגי ארה"ב-ישראל. בהמשך, ביוני 2018 חתמו שרי האנרגיה של שתי המדינות על הסכם יישום מרכז האנרגיה, שתוקצב באופן שווה ע"י שתי המדינות. מרכז האנרגיה ישראל-ארה"ב מנוהל ע"י קרן בירד, הקרן הדו-לאומית ישראל-ארה"ב למחקר ופיתוח תעשייתיים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית