דיווח: סין מנצלת את הכאוס במיאנמר לכרייה בלתי חוקית של מתכות נדירות

סין חולשת על מרבית השוק הגלובלי של אספקת מתכות נדירות, אליהן מתייחסים פרשנים כאל ״נשק יום הדין״ במלחמת הסחר ובמרוץ החימוש בין סין למערב, במיוחד ארה״ב

דיווח: סין מנצלת את הכאוס במיאנמר לכרייה בלתי חוקית של מתכות נדירות

הגבול בין סין (העיר רואילי בפרובינצית יונאן) למיאנמר. צילום: Kyodo via REUTERS

כריה סינית בלתי חוקית של מתכות נדירות במיאנמר זינקה במדינת קאצ׳ין באזור הגבול לאחר ההפיכה הצבאית במדינה בפברואר האחרון, כך מדווח האתר העצמאי The Irrawaddy, המתפרסם על ידי גולים בורמזים המתגוררים בתאילנד. אזורי הכרייה נמצאים תחת שליטת החונטה הצבאית, וההערכה היא שמדובר בעלייה של פי חמישה לפחות.

הדיווח מצטט גורמים מרשות השקיפות של האחריות של מדינת קאצ׳ין, שאומרים כי ״תחת הממשלה האזרחית (של אנג סן סו צ׳י, מ״ק), אם התלוננו על כרייה בלתי חוקית – מיד הגיעו פקידים לחקור את הנושא. עכשיו זה לגמרי יצא משליטה, כלי רכב הנושאים מתכות כבדות עוברים פה יום ולילה, המצב מחמיר״. מדובר על עשרות מכרות חדשים שנפתחו באופן בלתי חוקי, ושבהעדר פיקוח הובילו לזיהומים בקרקעות ובמי הכפרים באזור. סין מייבאת ממיאנמר למעלה ממחצית כמות המתכות הנדירות הכבדות שהיא מעבדת בשטחיה ומוכרת ברכבי העולם.

סין חולשת על כ-85% מהשוק הגלובלי של עיבוד מתכות נדירות  – קבוצה של 17 מתכות שלהן תכונות כימיות ספציפיות כמו מגנטיות גבוהה וכן תכונות אופטיות ייחודיות, מה שהופך אותן לחשובות מאוד עבור זיקוק נפט, מוצרי טכנולוגיה ומוצרים רפואיים. מכון דוידסון מציין כי נעשה שימוש במתכות אלו בטלפונים חכמים, טלוויזיות, מנורות לד, מצלמות, מכשור רפואי ועוד. בנוסף, למתכות נדירות שימושים צבאיים נרחבים, כחלק מחומרים גרעיניים על נושאות מטוסים וצוללות, מגנטים עבור טילים מדויקים ותחמושת, ומרכיב בסגסוגות המשמשות לייצור מנועים.

פרשנים רבים מתייחסים למתכות אלה כאל ״נשק יום הדין״ במלחמת הסחר ובמרוץ החימוש בין סין למערב ובמיוחד לארה״ב, החוששת מאוד מתלות בסין עבור חומרי גלם לייצור מוצרים צבאיים וטכנולוגיים. בנובמבר האחרון, עדיין תחת ממשל טראמפ, הודיעה משרד ההגנה האמריקני כי ישקיע מיליונים בשלוש חברות מקומיות הכורות את המתכות הללו בתחומי ארה״ב. בפברואר השנה, הודיעה מחלקת האנרגיה של ארה״ב על יוזמה בסך 30 מיליון דולרים עבור מחקר ואבטחת שרשרת אספקה מקומית של החומרים הללו.

אולי יעניין אותך גם