מרגל העביר ידע אודות כלי צלילה בלתי מאוישים מארה״ב לסין

צ'ין שורן, אזרח אמריקאי ממוצא סיני, פעל עבור מכון מחקר צבאי סיני, ורכש עבורו מוצרים טכנולוגיים בארה״ב 

מרגל העביר ידע אודות כלי צלילה בלתי מאוישים מארה״ב לסין

Photo by Lt.Cmdr. Tony Wright. Commander, U.S. 3rd Fleet

בבית המשפט הפדראלי האמריקאי צפוי להפתח השבוע משפטו של צ'ין שורן, אזרח אמריקאי ממוצא סיני, שנאשם בריגול עבור סין. בית המשפט צפוי לדון באישומים של עברות על חוקי הייצוא, הונאות אשראי, הלבנת הון והברחות, וזאת לאחר ששורן הודה בהאשמות המיוחסות לו. 

שורן פעל עבור מכון מחקר צבאי סיני, ורכש עבורם מוצרים טכנולוגיים בלמעלה מ- 100 אלף דולר, על מנת שישמשו את מכון המחקר לפעולות שחזור הנדסי (revere engineering). שואן הינו איש עסקים אמריקאי, בעליה של חברה מסחרית אמריקאית, הפועלת לכאורה בכיסוי עבור הסינים, ובאמצעותה רכש שורן את המערכות אותן שילח לסין. 

המכס האמריקאי בשיתוף ה- FBI תפסו משלוח של שורן, שכלל הידרופונים, שהיו מיועדים על פי הצהרתו למכון מחקר אוקיאונוגרפי אזרחי, אך למעשה נועדו לשילוב בכלי שיט תת מימיים אוטונומיים. שואן רכש בארה"ב אף כלי שיט לא מאויישים אזרחיים ורובוטים תת מימיים (בשווי של כ- 8 מיליון דולר), שנועדו לשימוש מחקרי, אך נשלחו לצי הסיני ולמכוני המחקר שלו. על צ'ין שואן צפויים להגזר שבע שנות מאסר. 

פעולתיו של שורן לרכש חומרה ומערכות טכנולוגיות הן חלק קטן ממאמצי המודיעין הסיני להשגת טכנולוגיות תת מימיות ובניית יכולות ללוחמה תת מימית. כל אלו יאפשרו לסינים גילוי ומעקב הדוק אחר הפעילות התת מימית האמריקאית, ובעת משבר אף נטרול הפלטפורמות האמריקאיות. 

בין היכולות ללוחמה תת מימית של סין הם כלי שיט תת מימיים אוטונומיים, סנסורים מתוחכמים, צוללות מתקדמות ואמצעי לחימה נוספים. על מנת לפתח יכולות אלו מפעילה סין מאמצי ריגול תעשייתי נרחבים, בהם הפעלת סוכנים בחברות ביטחוניות ובארגוני ביטחון בארה"ב ובאירופה, תקיפות סייבר, השגת חומרה לביצוע שחזור הנדסי וכן באמצעות חוקרים, הנשלחים לביצוע מחקרים בארה"ב ובאירופה, במסווה של מחקר אקדמי במסגרת התוכנית השאפתנית "אלף הטאלנטים". 

השאיפות הימיות של סין, בדגש על פיתוח יכולותיה התת מימיות, מדאיגות מאד את ארצות הברית, המפעילה כוח צוללות גדול יחסית בים סין הדרומי ובאזור קוריאה. בדו"ח האיומים האחרון שפרסם משרד ההגנה האמריקאי, הוגדרה סין כאיום המרכזי על הביטחון הלאומי של ארצות הברית, בדגש על מאמצי הריגול שמפעילה סין בארצות הברית – בין אם באמצעות הפעלת סוכנים ותקיפות סייבר ובין אם באמצעות ריגול המבוסס על מחקרים לכאורה באקדמיה האמריקאית.