משחקי הכס גרסת איראן: קלטת שהודלפה חושפת את שר החוץ האיראני זריף מלכלך על סולימאני ומשמרות המהפכה

קלטת אודיו שהודלפה לכלי תקשורת במערב חושפת, לכאורה, לכלוכים של ג'וואד זריף על סולימאני ומשמרות המהפכה. מומחים: הקלטת חושפת את התככים בפוליטיקה האיראנית אך אינה משפיעה על שיחות הגרעין

ar.irna.ir

קלטת אודיו שהודלפה מציעה הצצה למאבקי הכוח מאחורי הקלעים של מנהיגי איראן. על פי דיווח של הניו יורק טיימס, אמר שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף כי חיל משמרות המהפכה מבטל החלטות ממשלתיות רבות ומתעלם מעצות.

״ברגע יוצא דופן אחד בקלטת שעלתה ביום ראשון, חרג זריף מהקו הרשמי המכובד סביב השיח הנוגע בקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס שחוסל על ידי ארה״ב בינואר 2020״, כותבים בדיווח. ״הגנרל, אמר זריף, עבד עם רוסיה כדי לחבל בהסכם הגרעין בין איראן למעצמות העולם ואימץ מדיניות לקראת המלחמה הארוכה בסוריה שפגעה באינטרסים של איראן.״

ההקלטה של שיחה במרץ בין זריף לכלכלן בשם סעיד ליילז, בעל ברית, לא נועדה לפרסום. עותק הודלף לערוץ החדשות הפרסי הלונדוני איראן אינטרנשיונל, שדיווח לראשונה על ההקלטה ושיתף אותה עם הניו יורק טיימס. בהקלטה, התלונן זריף כי ההחלטות מוכתבות על ידי המנהיג העליון או לעתים קרובות על ידי משמרות המהפכה.

״בחלקים שהודלפו מר זריף אכן משבח את הגנרל ואומר שהם עבדו יחד באופן פרודוקטיבי בהקדמה לפלישת ארה"ב לאפגניסטן ועירק. הוא גם אומר כי על ידי ההתנקשות בסולימאני בעירק, ארצות הברית סיפקה מכה גדולה לאיראן, מה שגרם נזק גדול יותר מאשר אם היא חיסלה עיר שלמה בהתקפה״, כך לפי הפרסום. ״אך לדבריו, חלק ממעשיו של מר סולימאני פגעו גם במדינה, וציין, כדוגמה אחת, את מהלכיו נגד הסכם הגרעין שאיראן הגיעה בשנת 2015 עם מדינות המערב. ״

זריף אמר שרוסיה לא רוצה שההסכם יצליח ושהיא "שמה את כל כובד משקלה" מאחורי יצירת מכשולים מכיוון שלא היה אינטרס למוסקבה שאיראן תנרמל את היחסים עם המערב. לשם כך אמר מר זריף, הגנרל סולימאני נסע לרוסיה כדי "להרוס את ההישג שלנו", כלומר הסכם הגרעין. כך לפי הפרסום. 

זריף התמודד עם הגנרל סולימאני גם בחזיתות אחרות וביקר אותו על כך שאפשר למטוסי קרב רוסיים לטוס מעל איראן להפציץ את סוריה ולהעביר ציוד צבאי ואנשים לסוריה באמצעות חברת התעופה האיראנית הממשלתית ללא ידיעת הממשלה. כמו גם לגבי פריסת כוחות קרקע איראניים בסוריה.

ד״ר רז צימט, מומחה ישראלי לפוליטיקה איראנית, מוסיף כי הריאיון הוא במסגרת פרויקט תיעוד בע"פ של בכירים ששירתו בממשל רוחאני שיסיים בקרוב את כהונתו. ״כמו כל עדות בע"פ, צריך להתייחס גם לעדותו של זריף כמשקפת את עמדותיו האישיות, את פרשנותו לאירועים שהיו בשמונה השנים האחרונות ולא פחות חשוב: את האופן שבו הוא רוצה לשמר את המורשת שלו ושל הממשל בו כיהן״, מסביר צימט. 

״אני, למשל, לא מתרשם מהתייחסותו למאמצי רוסיה לטרפד את הסכם הגרעין. גם הטענה לפיה סולימאני ביקר במוסקבה במסגרת מהלך שנועד לטרפד את הסכם הגרעין נראית לי תלושה מהמציאות. ביקור סולימאני התקיים על רקע ההערכות בטהראן ובמוסקבה (שיש להן עדויות רבות ממקורות שונים) כי משטר אסד נמצא על סף קריסה ושנדרשת מעורבות רוסית ואיראנית ישירה על מנת להצילו.

״[..] כאמור, להתייחס לדבריו של זריף עם קורטוב של מלח. בסופו של דבר, החלטות אסטרטגיות באיראן לא מתקבלות ע"י משה"מ אלא ע"י המועצה העליונה לביטחון לאומי, בראשה עומד הנשיא וחברים בה ראשי הרשויות, שרי החוץ, הפנים והמודיעין, 2 נציגי המנהיג, הרמטכ"ל וראש הארגון לתכנון ולתקצוב. ההחלטות כפופות לאישור המנהיג ומתקבלות לרוב בקונצנזוס.״ צימט מעלה תהיות לגבי מקור ההדלפה -לפיו, מדובר ככל הנראה בגורם איראני. 

גורם נוסף שהתייחס לנושא הוא אתר politico. ״על פי הקלטת שהודלפה ל"ניו יורק טיימס" שנחשף ביום ראשון, שר החוץ האיראני ג'וואד זריף אמר כי קרי אמר לו שישראל תקפה נכסים איראניים בסוריה "לפחות 200 פעמים". זריף הוסיף כי הופתע שקרי יחשוף בפניו את המידע הרגיש הזה״, נכתב בפרסום. קרי מצידו הכחיש את הטענות בציוץ. ״זה מעולם לא קרה - לא כשהייתי שר החוץ או מאז.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית