מתווה הסיבים: ביו״ש מקדמים פריסה עצמאית של תקשורת רחבת פס

בשומרון החליטו לא לחכות לקרן תמיכה בפריסת סיבים בפריפריה במסגרת מתווה הסיבים. בפועל, המועצה מקדמת פריסת תשתית תקשורת עצמאית ביישובי המועצה 

מתווה הסיבים: ביו״ש מקדמים פריסה עצמאית של תקשורת רחבת פס

bigstock

חוק התקשורת בארץ אינו מאפשר לרשויות מקומיות לספק אינטרנט לתושבים (לקוחות פרטיים). אלא, לפרוס לבד תשתיות תקשורת לצרכי מבני ציבור בלבד או לצורך רשת אלחוטית ציבורית ביישוב. עם זאת, במקרה של אגודה שיתופית חקלאית (כמו קיבוץ), החוק מסתכל על היישוב כנס״ר (נקודת סיום רשת). כלומר, במקרה כזה, התשתיות ביישוב הן של היישוב, בבעלותו. 

ובכן, כמו בקיבוצים, כך גם ביו״ש. היישובים מוגדרים כאגודה שיתופית חקלאית, הגדרה המתירה להם להיות בעלי תשתית בתחומי היישוב. במועצה האזורית שומרון רוצים לנצל את התשתית החוקית הזו לקדם פריסת תשתיות תקשורת מהירות ביישובי המועצה. על פי פרסום של אתר inn, ״בשומרון 36 ישובים, ביניהם ישובים מרוחקים כמו אלון מורה, חרמש ומבוא דותן שיוכלו ליהנות מאינטרנט מהיר שבהרבה מערי ישראל יכולים רק לחלום עליו״, נכתב בפרסום. 

בשיחה שערכתי עם המועצה, מתברר כי המודל העסקי שחושבים עליו יהיה כדלקמן. היישוב יעשה הסכם BOT עם ספק אינטרנט כלשהו שיפרוס תשתיות בתחומי היישוב על חשבונו ויספק אינטרנט לתושבים לתקופה של מספר שנים (ככל הנראה 7-8 שנים). בצורה כזו הספק יחזיר לעצמו את ההשקעה פלוס רווח, ולאחר התקופה הקבועה בהסכם, התשתיות יחזרו לבעלות היישוב. 

בעתיד, כאשר התשתיות יהיו בבעלות היישוב, יוכל היישוב לתחר בין ספקי אינטרנט שונים (כפי שנעשה היום בקיבוצים), על מנת לבחור את ההצעה הטובה ביותר. את האינטרנט ושירותי הטלוויזיה (בהנחה ויהיה טריפל) יספק ספק תקשורת בעל רישיון בתוקף. התשתיות בפנים היישוב יהיו בבעלות היישוב. 

בצורה כזו רוצים במועצה האזורית שומרון לספק תשתיות אינטרנט רחבות פס ליישובים בתחומה בלי לחכות ל״טובות״ של ספקי התשתיות הגדולים (בזק, הוט). יישובים בפריפריה נחשבים לכאלו עם כדאיות כלכלית נמוכה, הקרן שאמורה לתמוך פריסה ביישובים אלו במסגרת מתווה הסיבים טרם התרוממה (מחכים להחלטת בזק עד יוני הקרוב), אז במועצה החליטו לקדם את הנושא עצמאית. 

על פי מחקרי שוק שונים, תשתית אינטרנט רחבת פס אמורה לתמוך באפשרויות התעסוקה של הפריפריה בישראל. עם זאת, נצטרך להמתין למחקרים ייעודיים על יו״ש (אם יהיו כאלו בעתיד) כיצד השפיעה פריסת התשתית במועצה על אפשרויות התעסוקה של התושבים.  

אולי יעניין אותך גם