נצחון טקטי לחמאס: הרמטכ״ל ביטל ביקור עבודה בארצות הברית

ביטול הביקור מעביר מסר של ניצחון לחמאס ומעלה תהיות לגבי היכולת של שדרת הניהול בצה״ל לנהל משברון בעזה ללא נוכחות הרמטכ״ל. הביקור היה אמור להמשך חמישה ימים. במסגרתו הרמטכ״ל היה צפוי לקיים פגישות עבודה עם בכירים במשרד ההגנה ובצבא האמריקאי. פרשנות

רב-אלוף אביב כוכבי. צילום: דובר צה״ל

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, היה צפוי להמריא לביקור עבודה רשמי בארצות הברית כאורחו של יושב ראש המטות המשולבים, הגנרל (****) מארק מילי. זה היה צפוי להיות הביקור הראשון שמקיים הרמטכ״ל בארה״ב במסגרת תפקידו הנוכחי. בניגוד לרמטכ״ל, ראש המוסד - יוסי כהן וראש המל״ל - מאיר בן שבת, לא דחו את הביקור ויטוסו כמתוכנן.

במהלך הביקור הרמטכ״ל היה צפוי לנהל פגישות עבודה עם בכירים במשרד ההגנה ובצבא האמריקאי, ביניהם היועץ לביטחון לאומי, מר ג׳ייק סאליבן, מזכיר ההגנה האמריקאי, מר לויד אוסטין, יושב ראש המטות המשולבים, הגנרל (****) מארק מילי, מפקד CENTCOM, הגנרל (****) קנת׳ מקנזי, ומפקד SOCOM, הגנרל (****) ריצ׳ארד ד.קלארק.

במסגרת המפגשים הרמטכ״ל היה אמור לדון עם עמיתיו באתגרים ביטחוניים המשותפים שעל הפרק, ובראשם סוגיות הנוגעות לאיום הגרעין האיראני, מאמצי ההתבססות של איראן במזרח התיכון בכלל ובזירה הצפונית בפרט, מאמצי התעצמות חיזבאללה, השלכות איום הטילים המדויקים ובניין כוח משותף.

עבור חמאס, כאמור, מדובר בנצחון טקטי. ירי של כמה עשרות רקטות, סוף שבוע חם אחד, והרמטכ״ל מבטל ביקור חשוב בארה״ב. אם מאחורי חמאס (נניח) יש פקודה איראנית לחמם את השטח, אזי מדובר גם בנצחון טקטי איראני. מהותו: הגבלת שיח ביטחוני בין ישראל לארה״ב סביב הנושא האיראני. 

עוד היבט הוא המסר לציבור הישראלי - צה״ל אינו מסוגל לנהל משבר טקטי זמני בעזה ללא הרמטכ״ל. במילים אחרות, כוכבי אינו סומך על הקצונה שלו שתדע לנהל משברון בעזה. כזה שכבר התרחש עשרות פעמים בתקופת כהונתו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית