פרשנות | טכנולוגיה ישראלית יכולה לשמש את הרוסים נגד האמריקאים ונאט״ו

עסקאות עבר של תעשיות ישראליות עם חברות רוסיות יכולות להתברר כדלת מסתובבת אם יפרוץ סכסוך בין רוסיה לכוחות נאט״ו סביב אוקראינה 

https://youtu.be/DRNbEPxQyIA

בשבועות האחרונים רוסיה מרכזת כוחות על גבול אוקראינה, במהלך שנראה כי מטרתו כיבוש שטחים באוקראינה. המהלכים של רוסיה מציתים חשש במערב, בעיקר בארה״ב ובנאט״ו. מהות המתיחות היא מאבק סביב גבולותיה של אירופה המשמשת כעומק אסטרטגי מול רוסיה עבור ארה״ב, מאז סופה של מלחמת העולם השניה. 

הרוסים מצידם מרכזים כוחות, אך מכחישים כוונה לכיבוש שטחים נוספים באירופה לאחר כיבוש חצי האי קרים. עם זאת, אצל הרוסים קשה לדעת מה התכנון. לאור זאת, בזווית הישראלית של האירוע, עולה השאלה אם בסופו של דבר יתפתח עימות צבאי בין הצדדים, האם רוסיה תעשה שימוש במל״טים מבוססים על טכנולוגיה ישראלית. 

ובכן, פלוני ישאל מתי ישראל מכרה לרוסיה מל״טים? אחת העסקאות הידועות בהקשר זה היא עסקת העברת ידע של מלטי הסרצ׳ר תוצרת תעשייה אווירית. על פי פרסומים גלויים, מדובר בעסקה להעברת ידע כאמור שאפשרה לרוסיה להקים קו ייצור של מל״טים המבוססים במקור על טכנולוגיה ישראלית זו. 

העסקה יצאה לפועל בשנת 2010 כאשר המל״ט הרוסי נקרא Forpost והוא מיוצר על ידי מפעל Ural Civil Aviation מאז שנת 2014 לפחות. העסקה נעשתה באישור משרד הביטחון הישראלי. לגרסה החדשה שלו מאז 2019 קוראים Forpost-R. מל״טים כאלו הופיעו גם בסוריה, כנראה מופעלים על ידי כוחות רוסים במדינה. 

על פי פרסומים גלויים, חברה נוספת שמכרה מל״טים לרוסיה היא אירונאוטיקס. החברה סגרה הסכם עם חברת Irkut הרוסית בשנת 2004. על פי הפרסום, סוג המל״ט באותה עסקה היה Aerostar. לאחר כמה שנים, בשנת 2012, פרסום נוסף גילה כי החברה מכרה לרוסיה כ-24 מל״טי Orbiter. בין שתי עסקאות אלו הייתה עסקה נוספת, קטנה יותר, של שלושה כלים, בשנת 2010, כך לפי אותו פרסום. גם במקרה זה, כלל העסקאות בוצעו באישור משרד הביטחון הישראלי. 

עוד חברה רוסיה שהציגה מל״טים דומים מאד לאלו של אירונאוטיקס עם מטע״דים דומים מאד לאלו של קונטרופ, היא חברת זאלא (ZALA) הרוסית. חברת בת של תאגיד קלצ׳ניקוב. כיצד זאלא הגיע למידע הנדסי כזה? ובכן, נכון לכתיבת שורות אלו, מדובר בתעלומה. על פי אירונאוטיקס, מעולם לא התקיימה עסקת רכש בין החברות. 

בתגובה ששלחה החברה, נטען כי בשנת 2013 זאלא רצתה להיות סוכן של בלוני התצפית של חברת RT הישראלית. פגישה בה נכחו גם גורמים מטעם אירונאוטיקס. עם זאת, העסקה לא יצאה לפועל מכיוון שבתחילת שנת 2014 (פברואר-מרץ) הרוסים כבשו את חצי האי קרים ורישיונות הייצוא בוטלו על ידי משרד הביטחון ליצואנים ישראלים לרוסיה. מעבר לכך, לא היו לאירונאוטיקס קשרים עם זאלא, כך לפי תגובת החברה. 

חזרה לאפריל 2021. רוסיה, כאמור, מרכזת כוחות בגבול אוקראינה ועורכת תרגילים ימיים גדולים להקרנת עוצמה מול ארה״ב ובריטניה שמצידן מאיימות לשלוח כלי שיט לים השחור. אם המתח יגיע לכדי עימות צבאי, גם מוגבל, עם כוחות מערביים, מל״טים המבוססים על טכנולוגיה ישראלית יכולים לשמש את הכוחות הרוסיים בחיכוך מול כוחות אמריקאיים או אירופאים. 

תגובת אירונאוטיקס: ״חברת אירונאוטקס בע"מ, לא מכרה ידע ו/או ציוד כלשהו לחברת זאלא. אין ולא היו התקשרויות עסקיות בין החברות. חברת אירונאוטיקס פועלת, בין היתר, בהתאם לחוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני התשס"ז-2007  ותקנותיו.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית