דעה | המאבק על משאבים בחוג האקרטי מעלה כוננות במדינות הנורדיות

במדינות הנורדיות מתכוננים היטב, בסיוע אמריקני, במסגרות של נאט"ו ושל שפע הסכמים בין המדינות הנורדיות לבין עצמן להגנה הדדית ושיתופי פעולה צבאיים וביטחוניים

This work, 9th EBS concludes BTF Europe operations [Image 9 of 9], by A1C Colin Hollowell, identified by DVIDS

באחד מאתרי האינטרנט העוסקים בנושאי צבא וביטחון עלה באחרונה סרטון שכותרתו: פורצת מלחמה בין רוסיה לבין מדינות סקנדינביה. דמיוני כמובן, אבל מפחיד למדי. המלחמה נפתחת באופן טבעי בחדירת מטוסים וטנקים מרוסיה לגבולה המזרחי הארוך של פינלנד עם רוסיה. זיכרון-סיוט פיני מאז מלחמת החורף רוסיה-פינלנד לפני מלחמת עולם ה-2.

לרוסיה יש המון מטוסי קרב, לארבע המדינות הנורדיות מספר קטן, אבל המטוסים הנורדיים מצויידים במיטב הציוד האלקטרוני המודרני, בעוד שחיל האוויר הרוסי נסמך בעיקר על מספרים גדולים. הצבא הרוסי מבוסס כמעט כולו על חיילים סדירים, בעוד שבמדינות סקנדינביה מעוטות האוכלוסין הצבאות מבוססי מילואים. בסיסי האוויר הסקנדינביים מוגנים במיטב מערכות הגנ"א וכך גם חלק מנמלי הים. צי הים הבלטי הרוסי גדול פי כמה מציי המדינות הנורדיות.

המסקנה הסופית של הסרטון מבוססת על ההנחה של מומחי צבא כי מלחמה כזו, אם תפרוץ, תהיה קטלנית. הצבא הרוסי גדול, הצבאות הנורדיים קטנים אך מצויידים היטב, טוב יותר מהרוסים. ולכן מותר להישען על פתגם נורדי עתיק האומר כי "גם הדב הגדול ביותר לא יעז לאכול קיפוד דוקרני". המדינות הנורדיות אינן סומכות על הדב הגדול והן מתכוננות לאיום כמו שנוהג קיפוד דוקרני. 

לסרטון הדמיוני על מלחמת רוסיה-סקנדינביה יש רקע אמיתי: החשש השורר במדינות הנורדיות מתוקפנות רוסית. רוסיה וסין מהוות בימים אלו מקור לחששות ודאגות במערב כולו: ביטויי החשש האנטי-סינית בארה"ב, בממשל ובצבא, תכופים, ונראה שבממשל ביידן הנושא עולה מדרגה. התבטאויות של הימים האחרונים ממש, כולל דוח איומים שנתי של ה-FBI, מוכיחות שסין מסומנת כיום בוושינגטון כאויב מספר 1 אך גם מטילים סנקציות על רוסיה. 

בארבע המדינות הסקנדינביות שוודיה, נורווגיה, דנמרק ופינלנד האויב המסומן מספר 1 הוא רוסיה, ואין הדבר נעלם מעיניה של ארה"ב, המושיטה עזרה וסיוע צבאי נדיב ביותר למדינות הצפון. יש לזכור שיותר מ-11 מיליון אמריקנים הם ממוצא סקנדינבי.

הנורדיות יושבות גיאוגרפית מערבית לרוסיה ודרומית לאזור הארקטי, בו מגלים הרוסים עניין רב. רוסיה מדברת על מעבר הקוטב כנתיב מסחרי-אזרחי אופציונלי בין אסיה לאירופה ולאמריקה, ובמקביל הצוללות הגרעיניות שלה מרבות ב"תמרוני חורף" באזורי הקוטב הצפוני. ומדובר באזור הארקטי, הנפגש וגובל באגפו המערבי ביותר עם אלסקה, קרי: ארה"ב. רוסיה וארה"ב ממש קרובות זו לזו בחלק ההוא של העולם.

במדינות הנורדיות מתכוננים היטב, בסיוע אמריקני, במסגרות של נאט"ו ושל שפע הסכמים בין המדינות הנורדיות לבין עצמן להגנה הדדית ושיתופי פעולה צבאיים וביטחוניים. במאמר ב'פורין פוליסי'  מ-2019 נאמר כי פינלנד ושוודיה קשורות בהסכמים להגנה משותפת, במארס 2019 נערך תרגיל אוויר פיני-שוודי גדול בהשתתפות מטוסי F-18 'הורנט' של חיל האוויר הפיני. התרגיל נערך כולו מעל לאזור הארקטי.

נראה שפינלנד היא המדינה הצפונית הלוקחת ברצינות הרבה ביותר את האיום הרוסי, והיא יודעת למה, כאשר רוסיה גובלת במזרחה לאורך גבול משותף של מאות ק"מ. תקציב ההגנה הפיני צומח משנה לשנה, הלסינקי מצטיידת מבית ובחו"ל במיטב הציוד הצבאי, אוויר, חי"ר וציוד ללחימה בצפון הרחוק. פינלנד קונה מערכות גם בישראל. 

נורווגיה כבר מפעילה מטוסי חמקן F-35, ודנמרק בדרך לחתימה עם לוקהיד מרטין. שוודיה גם מצטיידת וגם מייצרת במפעלי SAAB את מטוסי הקרב שלה GRIPEN ומוכרת אותם בהצלחה לכמה חילות אוויר. בסך הכל, מבחינת ההגנה והלוחמה האווירית האווירית יש כיום בסקנדינביה צבר מכובד של מטוסי F-16, F-18  ו-F-35, בנוסך למערכות הגנ"א.

באפריל השנה נחתם הסכם חדש לשת"פ בין ארה"ב לבין נורווגיה, הכולל מתן גישה לצבא האמריקני לכמה בסיסים נורווגיים והתר "לבצע פעולות צבאיות" בכמה בסיסי אוויר וים. בנורווגיה יש מחסני חירום של הצבא האמריקני. ארה"ב בונה למעשה את מערכות ההגנה האווירית של איסלנד הקטנה, שצבא אין לה, אך מיקומה האסטרטגי יקר מפז.

גרנלנד, האי הגדול באירופה, ומיושב בדלילות רבה, שייכת לדנמרק ומוגנת על ידי ארה"ב. ב-THULE שבגרנלנד ממוקדם בסיס האוויר האמריקני הצפוני ביותר בעולם, ובו מבקרים בקביעות מטוסים של חיל האוור האמריקני כולל מפציצי B-52.

בארה"ב ובמדינות הנורדיות מייחסים חשיבות רבה למתרחש באזור הארקטי. הכיפה הצפונית של כדור הארץ היא שילוב של חלק עולם חשוב מבחינה אסטרטגית וגיאו-פוליטית וגם מבחינת שינויי האקלים, התחממות כדור הארץ והקרחונים הנמסים. לא רק רוסיה אלא גם סין מתחילה להראות סימני עניין בצפון הרחוק, וכדרכה, בשלב הראשון מדברת על השקעות כספיות.

למדינות הסקנדינביות יש מסורות שונות לחלוטין בנושאי מלחמות: פינלנד ניהלה מלחמת חורמה נגד ברית המועצות, נפגעה קשות, הפסידה שטחים וגם פגעה בצבא רוסי עדיף. דנמרק נכבשה על ידי הגרמנים, וכך גם נורווגיה. לשוודיה מסורת בת 200 שנות ניטרליות ואי-התערבות. היום המשותף לארבע המדינות היפות, השקטות, הרגועות, המתקדמות  והמצליחות הללו הוא חשש מתוקפנות של אותו הדב הגדול. 

כרגע אין רואים תרחיש שפוטין מתנפל מערבה על הארצות הנורדיות. אך אלו עוקבות, יחד עם הארצות הבלטיות השכנות, שאף הן מתחמשות, אחר מה שקרה בחצי האי קרים ומה שמתרחש ברגעים אלו בגבול רוסיה-אוקראינה. נוכח לקחי ההיסטוריה ומופעי ההווה, אינן "לוקחות צ'אנסים" ומתכוננות המיטב, כיאה לקיפוד קוצני-דוקרני הניצב מול דב גדול. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית