פרשנות | רוסיה רוצה רצף טריטוריאלי בין האי קרים לרוסיה

על פי דיווחי העיתונות האמריקאית, ריכזה רוסיה בגבול עם אוקרינה למעלה מ- 40,000 חייילים ו- 40,000 חיילים נוספים באי קרים. באירופה חושבים שרוסיה מתכננת לפלוש לאוקראינה בימים הקרובים

אייל פינקו. צילום עצמי

העיתון "דר שפיגל" פרסם בימים האחרונים תמונות לווין, בהן מוצג ריכוז כוחות רוסיים מול חופי האי קרים שבים השחור ובקו הגבול בין אוקראינה ורוסיה. בתמונות נראה כי הצבא הרוסי מרכז כוחות גדולים מאד, בונה ביצורים, ומרכז באזור הגבול עם אוקראינה מלאי רב של ציוד, תחמושת ואספקה, כולל טילים בליסטיים, טילים מתקדמים נגד מטוסים מדגם S-400, טילים נגד כלי שיט מדגם יאחונט, טנקים, ארטילריה ועוד . 

על פי דיווחי העיתונות האמריקאית, ריכזה רוסיה בגבול עם אוקרינה למעלה מ- 40,000 חייילים ו- 40,000 חיילים נוספים באי קרים. להערכת גורמים ממערכת הביטחון האוקראינית, רוסיה קידמה למעלה מ- 110,000 לוחמים בקו הגבול עם אוקראינה .  
לטענת ה"דר שפיגל" רוסיה מתכננת לפלוש לאוקראינה בימים הקרובים. 
 
אמצעי הלחימה הרוסים מאפשרים לצבא הרוסי לסגור את השטח האווירי והימי בים השחור, ולשבש את התמרון לאזור של כוחות האוויר והים של ארצות הברית ונאט"ו, ולהשפיע על מעורבות צבאית אפשרית במערכה צבאית אם תתרחש. במקביל לצבירת הכוחות באזור, הכריזה רוסיה בצעד חריג על סגירת שטחים בשליטתה בים השחור (באזור מצרי קרץ), אסרה על מעבר כלי שיט בהם, ואף איימה כי כל כלי שיט שיעבור בשטחים אלו, בין אם הוא אזרחי או צבאי, ייעצר או ייפגע.  

משמעות ההכרזה הרוסית על סגירת השטחים הימיים היא למעשה כי כל נמלי אוקראינה בים השחור ובים אזוב, נמצאים תחת מצור ימי . כלי שיט מלחמתיים רוסים החלו להגיע מהים הבלטי ומהים הכספי על מנת לתגבר את צי הים השחור. בנוסף לצבירת הכוחות בגבול האוקראיני, החלה רוסיה גם בהפעלת מאמצים בתחום התודעה והלוחמה הפסיכולוגית, והחלה לשדר מסרים כנגד אוקראינה בערוצי התקשורת וברשתות החברתיות, לרבות קריאת המשוות את הממשל האוקראיני ל"שלטון הנאצי". 

מאמצי התודעה מופנים כלפי האוכלוסיה ברוסיה וליצירת ליגיטימציה למערכה עתידית, ומאמצים אחרים המופנים מול האוכלוסיה באוקראינה, במיוחד מול זו התומכת ברוסיה. סביר להניח כי יחד עם מאמצי הלוחמה הפסיכולוגית הרוסית, מפעילה גם רוסיה מערכה בממד הסייבר, הכוללת איסוף מודיעין וביצוע תקיפות סייבר כנגד תשתיות לאומיות באוקראינה, כפי שעשתה במערכה הקודמת בין המדינות, כדוגמת תקיפת מערכת החשמל של אוקראינה. 

המהלכים הצבאיים של רוסיה בעת הזו נועדו למימוש רצף טריטוריאלי בין האי קרים לרוסיה. האי קרים, הנמצא בשליטה רוסית מ- 2014, מבודד בתוך שטחה של אוקראינה. לאחר המערכה הקודמת בין המדינות, נחתם ביניהן הסכם, המכונה "הסכם מינסק", לפיו אוקראינה מתחייבת להעביר את השטחים שבין האי קרים לרוסיה לשליטה רוסית. מאז חתימת ההסכם ב- 2015 אוקראינה לא פעלה ליישומו, והשטחים נותרו בשליטתה. 

אפשרות נוספת למהלכיה הצבאיים של רוסיה היא רצונה לבלום את ההתקרבות שבין אוקראינה לארצות הברית, ברית נאט"ו ואירופה, הפועלות לצייד את אוקראינה במיטב מערכות הלחימה שלהן, אשר מאיימות הלכה למעשה על רוסיה. האמריקאים פועלים במספר מישורים לסיוע לאוקראינה. מחד תמיכה צבאית, מדינית וכלכלית באוקראינה, ומאידך, כופה ארצות הברית סנקציות כלכליות על רוסיה.

במסגרת זו הודיע משרד החוץ האמריקאי באפריל 2021 על החמרת הסנקציות הכלכליות על רוסיה, והוסיף לרשימתו השחורה חמישה אוליגרכים רוסים ושלוש חברות רוסיות, כמי ששותפים למהלכים המדיניים האגרסיביים של רוסיה באי קרים ובאוקראינה .

בשבועות האחרונות החלה גם ארצות הברית לצבור כוחות צבאיים בים השחור, ואוניות מלחמה של הצי האמריקאי נכנסו לים השחור וממתינות בו ליום פקודה, תוך שהן מבצעות תרגילי מלחמה יחד עם מדינות נאט"ו באזור ביניהן פולין, בולגריה ורומניה.  

בניגוד לדעתו של העיתון "דר שפיגל" הגרמני, גורמי ממשל בארצות הברית מעריכים כי למרות האיום הרוסי על אוקראינה, אין בכוונתה של רוסיה לבצע מהלכים צבאיים ולפלוש לאוקראינה . יחד עם זאת בארצות הברית כבר הודיעו גורמי הממשל, כי המהלכים הרוסיים מסכנים לא רק את אוקראינה אלא את מדינות נאט"ו וארצות הברית מוכנה להגיב לכל מהלך רוסי . 

בתגובה למהלכי רוסיה, כינה הנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן, את פוטין, הנשיא הרוסי, "רוצח", וקרא לו לפגישה משותפת "על מנת להפיג את המתיחות באזור". הנשיא האוקראיני הגדיר את מהלכיה של רוסיה כ"טרור פיננסי"  וציין שמהלכיה של רוסיה משפיעים על אירופה כולה ולא רק על אוקראינה . ארצות הברית, ברית נאט"ו, גרמניה וצרפת גינו את המהלכים הרוסים, וקראו לפוטין להסיג את כוחותיו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית