ישראל תפעיל מרחב שמות מתחם בעברית באינטרנט

איגוד האינטרנט הישראלי החל בהליך התייעצות פומבי בהשתתפות ציבור משתמשי האינטרנט בישראל וגורמי מקצוע בתעשייה ובממשלה

יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי: "הסמכת האיגוד לנהל את המרחב המדינתי החדש היא הבעת אמון לאומית ובינלאומית באיגוד האינטרנט הישראלי״

יורם הכהן. קרדיט צילום: איגוד האינטרנט הישראלי

איגוד האינטרנט הישראלי החל היום ב- 18 באפריל בהליך התייעצות פומבי בהשתתפות ציבור משתמשי האינטרנט בישראל וגורמי מקצוע בתעשייה ובממשלה כדי להיערך להשקת מרחב שמות מתחם (דומיינים) מדינתי חדש, בשפה העברית, שיסתיים בסיומת המדינתית החדשה ".ישראל". מרחב שמות מתחם זה מתווסף למרחב הכתובות המוכר והפופולרי בסיומת הלאומית ".il". 

מטרת הפנייה לציבור ולגורמי המקצוע היא לקבל את עמדתם של לגבי מבנה מרחב שמות המתחם החדש, ואופן הקצאת השמות. כלומר: איך ייראו כתובות אתרי ושרותי אינטרנט ששמות המתחם שלהם ייכתבו בעברית מלאה, מימין לשמאל, עם הסיומת ".ישראל". 

בתום פעילות ממושכת של איגוד האינטרנט הישראלי מול הגוף הבינלאומי האחראי להקצאת שמות וכתובות באינטרנט (ICANN), הוכרה הסיומת ".ישראל", כסיומת המדינתית בעברית באינטרנט, והאיגוד הוסמך להפעיל ולנהל את מרחב שמות המתחם המדינתי שיפעל על בסיסה. זאת, בנוסף לתפקידו כמנהל מרחב שמות המתחם המדינתי בסיומת "il." שהאיגוד מנהל כבר משנות ה-90.

הסמכת האיגוד כמנהל מרחב שמות המתחם החדש התקבלה בתמיכת גורמים מובילים מקרב קהילת האינטרנט הישראלית - ספקי גישה לאינטרנט, רשמי שמות מתחם, שירותי אירוח אתרים, חוקרים באקדמיה וגופי חברה אזרחית העוסקים בסוגיות דיגיטליות.

להחלטה יש משמעות סמלית של הכרה, ראשונה מסוגה, של העברית כשפה מדינתית רשמית במערך שמות המתחם העולמי, שהוא לב פעולת האינטרנט. וכך, בשנתה ה-73, מצטרפת ישראל לשורה של מדינות ששפתן הלאומית אינה נכתבת באותיות לטיניות ואיפשרו שימוש בשמות מתחם גם בשפת המדינה. 

אפשרות זו תסייע בשיפור יכולת השימוש באינטרנט עבור אוכלוסיות שהשפה האנגלית אינה שגורה בפיהן, ותגביר את הזיקה המקומית של עסקים ישראליים. אך לסמליות מתווספת גם משמעות אופרטיבית: לראשונה, עסקים, ארגונים וגופי ממשל, יוכלו להציע את שירותיהם במרחב לאומי חדש באינטרנט, בו הכתובות נכתבות בעברית, מימין לשמאל, באופן מלא. אפשרות זו מצטרפת לנוכחות דיגיטלית במרחב שמות המתחם הקיים (שמוכר בסיומת .il). 

אך בטרם ניתן יהיה להפעיל את המרחב החדש - ולגלוש לכתובות בעברית עם הסיומת .ישראל - מתעוררות שאלות מהותיות באשר למבנה מרחב שמות המתחם בעברית ומדיניות ההקצאה שלהם. בפנייה לציבור משתמשי האינטרנט ובעלי העניין, מבקש האיגוד לקבל את המלצותיהם בסוגיות השונות. 

שאלה מהותית היא איך תיראה כתובת אינטרנט שתירשם באותיות עבריות עם הסיומת .ישראל? תחילה נדרשת החלטה בנוגע למבנה מרחב שמות המתחם המדינתי: האם יהיה זה מרחב ישיר הכולל שתי רמות – שם המתחם+.ישראל (לדוגמה "אני.ישראל"), או שמא יהיה זה מרחב עם חלוקה מגזרית של שלוש רמות, כלומר שם המתחם+מילה המצביעה על השיוך המגזרי שלו+.ישראל (לדוגמה "אני.עסק.ישראל" המקביל ל-(me.co.il?

אם יוחלט על שתי רמות בלבד, קרי מרחב ישיר, תידרש החלטה גם בעניין שמות מתחם שיישמרו לגופים רשמיים של המדינה, לדוגמה "כנסת.ישראל" או "בנק.ישראל". שמות מתחם כגון אלה יישמרו ולא יוקצו לרישום. אם יוחלט על מרחב בעל שלוש רמות, כלומר כזה הכולל שיוך מגזרי, תידרש החלטה באשר לצירופים השונים שיזהו את המגזרים השונים, קרי – מהן המקבילות בעברית לסיומות המגזריות המוכרות מאנגלית: co.il, org.il, muni.il, gov.il, ac.il, net.il, idf.il, k-12.il. האם מוסד אקדמי ייקבל את השיוך אקדמיה.ישראל? האם גוף מסחרי את עסק.ישראל והאם ארגון את השיוך מלכר.ישראל? 

שאלה נוספת שהציבור יישאל קשורה למהלך קודם של איגוד האינטרנט, שבעבר כבר אפשר שמות מתחם בעברית  עם הסיומת באנגלית  .il (למשל איגוד-האינטרנט.org.il). השילוב בין עברית ואנגלית, שכרוך בשילוב של כתיבה מימין לשמאל ואז משמאל לימין, עלול ליצור בילבול ולזמן ניסיונות הונאה והפנייה לאתרים זדוניים. מנגד, ייתכן שיהיו גופים שיהיו מעוניינים לרשום כתובות הנכתבות חלקן עברית וחלקן אנגלית.

לסוגיה הזו מספר מודלים לפתרון. מודל  אחד נקרא "משולב מלא" שבו יתאפשר רישום באותיות עבריות ואותיות לטיניות בכל הרמות. כלומר גם איגוד-האינטרנט.org.il וגם isoc.org.il – ותחת המרחב החדש – גם isoc.מלכר.ישראל וגם איגוד-האינטרנט.מלכר.ישראל. מודל נוסף נקרא "משולב חלקי", שיאפשר רישום משולב שפות רק בשמות מתחם בסיומת .il אבל רישום רק בעברית בסיומת .ישראל. 

קיים מודל נוסף הקרוי "אחיד" שיפריד בין השפות: רישום באותיות לטיניות בלבד עם הסיומת.il ורישום בעברית בלבד עם הסיומת .ישראל. (יצוין כי כיום קיימים כ-5,000 שמות מתחם בעברית מסוג משולב - שם-מתחם.co.il.)

שאלות נוספות שהאיגוד מבקש את עמדת הציבור לגביהן, בטרם הפעלת מרחב מרשם השמות החדש, קשורות למדיניות הקצאת השמות ולאופן פתיחת הרישום בצורה הטובה ביותר כלפי הציבור, והן מפורטות במסמך רחב המוצג באתר מיוחד שהוקם לצורך ההליך הציבורי.( https://isoc.org.il/yoursay)

יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי: "הסמכת האיגוד לנהל את המרחב המדינתי החדש היא הבעת אמון לאומית ובינלאומית באיגוד האינטרנט הישראלי, המנהל את מרחב il. משנות ה-90. האיגוד, כנציג של קהילת האינטרנט הישראלית, פועל בהתאם לערכים ועקרונות פעולה של שקיפות ושיתוף ציבור, וכעת מזמין את הציבור הרחב ואת גורמי המקצוע לקחת חלק בהליך ההתייעצות. זו הזדמנות נדירה להשפיע על מהלך היסטורי ברמה הלאומית, ואנו מייחסים חשיבות רבה לתהליך שיתוף הציבור.  אנו נבחן בקפידה את העמדות שיוצגו ונגבש מדיניות שתשרת בצורה הטובה ביותר את משתמשי האינטרנט בישראל" .

אתר מהלך ההתייעצות עם הציבור: https://isoc.org.il/yoursay

אולי יעניין אותך גם