מפגש ראשון בין איראן לסעודיה, אחרי חמש שנות נתק

ה״פייננשל טיימס״ מדווח כי בכירים משתי המדינות קיימות שיחות ישירות בבגדד בשבוע שעבר, בניסיון להביא לסיום הקיפאון ולהפסקת תקיפות החות׳ים על מטרות סעודיות

המורדים החות׳ים בתימן. צילום: REUTERS/Khaled Abdullah

חמש שנים לאחר שנותקו היחסים הדיפלומטיים בין איראן לסעודיה, קיימו בכירים משתי המדינות שיחות ישירות בניסיון להביא לסיום הקיפאון, כך מדווח הבוקר (א׳) ה״פייננשל טיימס״, שמסתמך על גורמים רשמיים.

על פי הדיווח, סבב השיחות הראשון נערך בבגדד ב-9 באפריל, ובמסגרתו דנו הצדדים על המתקפות שמבצעים המורדים החות׳ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, נגד סעודיה. השיחות ״היו חיוביות, כך מוסר הגורם הרשמי. ה״פייננשל טיימס״ מוסר כי בכיר סעודי הכחיש את קיום השיחות, וסוכנות רויטרס שפנתה לרשויות בריאד לתגובה לא קיבלה מענה. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, אין דיווחים על הפגישה בתקשורת הערבית המרכזית או בסוכנויות הידיעות.

המגעים בין הצדדים מתקיימים על רקע שיחות הגרעין העקיפות בין וושינגטון לטהרן בווינה, וכן הניסיון לסיים את המלחמה בתימן, המהווה מלחמת פרוקסי של השתיים. בשבוע שעבר קרא שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד, לאסור על איראן את האפשרות להחזיק בנשק גרעיני או את היכולת לפתח כזה, ואמר כי עסקה מחודשת חייבת להיות חזקה וארוכת-טווח יותר מקודמתה.

ראש תכנון מדיניות במשרד החוץ הסעודי, ראאד קרימלי, הוסיף לדברי השר ואמר כי כל הסכם מו״מ מחודש שאינו מתייחס לתכנית הטילים הבליסטיים של איראן ולתמיכתה במיליציות פרוקסי באזור לא יעבוד. ״סעודיה אינה מעוניינת לעכב או לחסום את המשא ומתן הנוכחי, אלא להבטיח את הצלחתן בהשגת התוצאות הרצויות. הביטחון והיציבות שלנו אינם דבר שנתמקח עליו״, אמר.

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו״ם התכנסה ביום ו׳ לדון בדרכי סיום המלחמה בתימן. השליח המיוחד מרטין גריפית׳ס אמר כי לאחר שש שנים, עדיין לא ברור מתי ואיך ניתן להגיע למצב זה. עם זאת, החברות במועצה הביעו תמיכה בתכנית הסעודית שהוגשה בחודש מרץ, הכוללת גם את פתיחת שדה התעופה בצנעא ופתיחת נמל חודיידה למעבר מזון ודלק.   

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית