איראן: סנקציות אירופיות על ראש משמרות המהפכה

האיחוד האירופי השית סנקציות בגין הפרת זכויות אדם במסגרת הדיכוי הברוטלי של המהומות האזרחיות נגד השלטון שהתקיימו במדינה בסוף 2019. במהומות נהרגו, על פי דיווחים שונים, בין 300 ל-1,500 איש

חסימות כבישים בטהרן במהלך המהומות בנובמבר 2019. צילום: Nazanin Tabatabaee/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

 

האיחוד האירופי השית סנקציות על שמונה מפקדי מיליציות ובכירי משטרה איראנים – כולל ראש משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי – בגין מעורבותם בדיכוי הברוטלי של המהומות נגד השלטון שהתקיימו במדינה בסוף 2019.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי הסנקציות כוללות איסור נסיעה והקפאת נכסים, והן הראשונות שמשית האיחוד על איראן בגין הפרת זכויות אדם מאז 2013 – בהתאם למדיניות האירופית להימנע מלהכעיס את טהרן, כדי להגן על הסכם הגרעין. הקפאת הנכסים מושתת גם על שלושה בתי סוהר במדינה, בהם עברו האזרחים העצורים עינויים.

במהומות שפרצו בנובמבר 2019 נהרגו, על פי האו״ם, כ-300 איש לפחות, אך סוכנות רויטרס מדווחת כי על פי מידע פנימי שנמסר לה ממשרד הפנים בטהרן, מספר ההרוגים עומד על 1,500. דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח׳טיבזדה, דחה את ההחלטה האירופית ואמר כי ״בתגובה, איראן משעה את כל השיחות עם האיחוד, כולל בנושאי זכויות אדם ובעיקר בנושאי טרור, סמים ופליטים״.

בחודש שעבר הטיל ממשל ביידן את הסנקציות הראשונות שלו על איראן, על ידי הכנסת שני חוקרים של משמרות המהפכה לרשימה השחורה האמריקנית, לאחר שהואשמו על ידי מחלקת המדינה במעשי עינויים ובהפרות זכויות אדם נוספות משמעותיות נוספות של אסירים פוליטיים ואנשים שנעצרו במהלך המהומות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית