ח׳אלד משעל נבחר לראש חמאס בחו״ל

משמעות בחירתו לתפקיד היא שלא יתמודד מול איסמעיל הנייה לתפקיד ראש הלשכה המדינית, ובכך נסללת למעשה הדרך עבור הנייה לכהונה נוספת כראש החמאס. בחודש הבא יתקיימו הבחירות לרשות המחוקקת הפלסטינית

צילום: מאת Tragno, נוצר ע״י מעלה היצירה, commons.wikimedia.org

ח׳אלד משעל נבחר אתמול (ג׳) לראש חמאס בחו״ל, ויחליף את מאהר סאלח שנשא בתפקיד בארבע השנים האחרונות. משעל היה ראש הלשכה המדינית של חמאס (מנהיג הארגון) בין 1996 ל-2017, עד לבחירות האחרונות בהן הוחלף על ידי איסמעיל הנייה. כסגנו של משעל נבחר מוסא אבו מרזוק.

הבחירות של חמאס הנן תהליך מורכב, ארוך וחשאי ברובו, המתקיים אחת לארבע שנים לאורך מספר שבועות והמורכב ממספר שלבים. ראשית, בוחרים עשרות אלפי בעלי זכות הצבעה את הנציגים של מועצת השורא, המועצה המייעצת המהווה מעין פרלמנט של חמאס, הנבחרים אף הם מתוך ארבעה אזורים: עזה, הגדה המערבית, בתי הכלא ומדינות זרות. כל אחד מהאזורים גם בוחר לעצמו מועצת שורא מקומית. חברי המועצה הכללית הם אלו שבוחרים את ראשי הלשכות.

בחודש במרץ נבחר שנית יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית בעזה, ברוב דחוק ולאחר קרב צמוד במיוחד של מספר סבבים מול ניזאר עוודאללה. בדצמבר נבחר סלאמה קטאווי, המרצה עונש מאסר של 15 שנים משנת 2009, למנהיג חמאס בבתי הסוהר. פרשנים מעריכים שחמאס עשוי לשמור בחשאיות את זהות ראש הלשכה בגדה, מחשש כי ייעצר על ידי גורמי הביטחון הישראלים או של הרשות. על פי פרסומים בערבית ברשת, פשטו היום כוחות צה״ל עלעל ביתו של מנהיג תנועת חמאס ביריחו שייח' שאקר עמארה, במחנה הפליטים עקבת ג'אבר, וישנם דיווחים על עימותים מול כוחות הביטחון .

משמעות בחירתו של משעל לתפקיד היא שלא יתמודד מול איסמעיל הנייה לתפקיד ראש הלשכה המדינית, ובכך נסללת הדרך עבור הנייה לכהונה נוספת, במה שיהווה את השלב האחרון בבחירות של חמאס. ב-22 במאי צפויות להיערך הבחירות לפרלמנט הפלסטיני, וב-31 ביולי – הבחירות לנשיאות. בראש רשימת חמאס לפרלמנט עומד ח׳ליל אל-חיה, סגנו של סינוואר בעזה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית