טאיוון מאשימה את סין בהלבנת כספים

שני מנהלים בכירים מחברה מהונג קונג, הואשמו בקשירת קשר עם המודיעין הסיני ובהלבנת הון עבור הסינים. סין עושה שימוש בחברות קש ונכסים במדינות שונות אותן היא רוכשת ומפעילה

bigstock

שני מנהלים בכירים מחברה מהונג קונג, הואשמו השבוע על ידי משרד התובע הראשי במחוז טייפה שבטאיוון בקשירת קשר עם המודיעין הסיני ובהלבנת הון עבור הסינים. מנכ"ל חברת "סין חדשנות השקעות בע"מ", שיאנג שין, וחבר דירקטוריון של החברה, קונג צ'ינג, נעצרו על ידי סוכני שירות הביטחון בשדה התעופה הבינלאומי טאיוואן ב -24 בנובמבר 2019. עם השניים נעצרה גם רעייתו של שיאנג. 

מעצרם של השלושה היה לאחר, שסוכן סיני אחר המבקש מקלט מדיני באוסטרליה, שוואנג וויליאם ליקיאנג, נתפס והודה כי חברת "סין חדשנות והשקעות" היא חברת כיסוי לפעילותו של המודיעין הסיני בהונג קונג ובטאיוואן. על פי כתב האישום, שיאנג שימש בעבר בתפקידים במספר גופים ממלכתיים סיניים, בהם הוועדה למדע, טכנולוגיה ותעשייה להגנה לאומית (COSTIND), ושימש כמנכ"ל השקעות החדשנות של סין וכמנכ"ל של חברה אחרת, צ'יינה טרנדס אחזקות בע"מ.  

קונג עבד בעברו כעורך אמנות במגזין לענייני צבא שהופק על ידי הועדה COSTIND. ב- 2016 חברת ניהול קרנות השקעה בשנחאי, Guotai Investment Holding (Group) Co, שילמה לשיאנג דמי טיפול בסך של כ- 7.7 מיליון דולר על מנת לתמוך ברכישת הבעלות על שתי החברות הרשומות בהונג קונג. במסגרת זו שיאנג עמד בראש שתי החברות שנרכשו על ידי הסינים במחיר של כ- 203 מיליון דולר. שתי החברות מהונג קונג הפכו לחברות בת של חברת ההשקעות. 

לטובת הרכש פתח שיאנג בבנקים בטאיוואן חשבונות בנק פרטיים על שמו, אליהם הועבר הכסף מחברת ההשקעות ומהם שולמו דמי רכישת שתי החברות מהונג קונג. מהכספים שהצטברו בחשבון רכש ושיפץ שיאנג דירות יוקרה ונכסים בטאיוואן בסך של למעלה מ- 25 מיליון דולר. נכסיו של שיאנג ורעייתו הוחרמו על ידי הרשויות בטאיוואן. 

סין עושה שימוש בחברות קש ונכסים במדינות שונות אותן היא רוכשת ומפעילה, על מנת לבסס מחד תשתית כלכלית אך מאידך, לעשות בהן שימוש להעברות כספים לא חוקיות, הלבנות הון ופעילות מודיעינית ומבצעית בכיסוי. לא רק בטאיוואן אלא גם בארה"ב ובאירופה נחשפו חברות סיניות רבות, הפועלות בשיטות אלו עבור משימותיו של המודיעין הסיני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית