איראן דורשת הפשרת כספים ופיצויים מקוריאה הדרומית

ראש ממשלת קוריאה הדרומית הגיע לביקור בטהרן לאחר ששחררה את המכלית הכימית, שלושה חודשים לאחר שנעצרה. איראן מחזיקה כשבעה מיליארד דולר בבנקים קוריאנים, המוקפאים בשל הסנקציות האמריקניות

ראש ממשלת קוריאה הדרומית עם סגן נשיא איראן, אתמול (א׳). צילום: ISNA

״אנו מעוניינים כי ממשלת קוריאה הדרומית תפשיר בהקדם האפשרי את הנכסים האיראניים ותנקוט באמצעי פיצוי בשל הבעיות שיצרה בשנים האחרונות״, כך אמר אתמול (א׳) סגן נשיא איראן, אשאק ג׳הנגירי, במהלך מסיבת עיתונאים משותפת שנערכה בטהרן עם ראש ממשלת קוריאה הדרומית, צ׳ונג סיי-קיון. בניסיון להלחיץ את עמיתו, הוסיף כי ״הקפאת הנכסים פגעה במעמדה של סיאול בעיני העם האיראני״.

בעקבות הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על איראן בשנת 2018, הקפיאה קוריאה הדרומית כשבעה מיליארד דולר של נכסים פיננסיים איראניים המצויים בבנקים של המדינה. בפגישות בין שני הצדדים שנערכו בחודש שעבר הודיעה סיאול כי תשחרר כמיליארד דולר - אך בהמשך, טענה כי היא זקוקה לאישור של משרד האוצר האמריקני להעבירם דרך ערוץ הומניטרי (למניעת הפרת הסנקציות). על פי דיווחים, דחתה טהרן הצעה אמריקנית להפשרת הכספים הללו בתמורה להפסקת הפרות הסכם הגרעין.

הפגישה בין שני הבכירים מגיעה יומיים לאחר שאיראן שחררה את המכלית הכימית HANKUK CHEMI ואת הקפטן שלה, המעוכבים בשטחה כשלושה חודשים. כזכור, בחודש ינואר האחרון תפסו משמרות המהפכה של איראן את המכלית ועצרו כ-20 אנשי צוות. טהרן טענה אמנם כי המכלית עברה על תקנות איכות הסביבה ולכן נעצרה, אך הצעד נתפס כקלף מיקוח על מנת לשחרר את הכספים המוקפאים.

דובר ממשלת איראן, עלי רביעי, דחה את הטענות כי תפיסת המכלית היא בגדר לקיחת בני ערובה וטען כי ״אם מישהו מחזיק בני ערובה זו ממשלת קוריאה, שמחזיקה למעלה משבעה מיליארד דולרים ששייכים לנו כבני ערובה בתואנה חסרת תוחלת״. אנשי הצוות שוחררו לבסוף בתחילת פברואר, אך כאמור, ללא הקפטן או המכלית עצמה. בהמשך לקו ההכחשה, הודיע משרד החוץ האיראני כי המכלית שוחררה לאחר שהסתיימה חקירת הזיהום הסביבתי לו גרמה ובעקבות בקשה מממשלת קוריאה הדרומית, ללא כל התייחסות לכספים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית